13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Stadsman

Geen GPS signaal in het buitenland

Op mijn iPhone 3G heb ik sinds kort Mobile Maps 2009 van Sygic. Dit zou ook zonder data network moeten werken (kaarten staan op de iPhone zelf en hoeven niet worden gedownload). Ik zit nu voor werk in Zwitserland en als ik het programma opstart krijg ik geen GPS signaal. Ook andere apps krijgen geen signaal. In mijn settings staat location services aan.

Iemand een idee?

Bijdrager
    jabesse

Je bent buiten, met ruim vrij zicht naar de lucht?
    Als je GSM aan hebt, gebruikt location services ook GSM signalen, en kan dus ook binnen (redelijk) bepalen waar je bent. Zonder GSM signalen, heb je alleen GPS, en die heeft een behoorlijk vrij zicht naar de satellieten nodig.

Bijdrager
    gerryvonne

Ja, ik had dat laatst ook in Antwerpen. Toen kreeg ik ook geen bepaling met GPS. Na het aanzetten van dataroaming ging het opeens wel. Maar het moet inderdaad zonder dataverbinding werken.

Bijdrager
    Stadsman
    ”ja_besse”

Je bent buiten, met ruim vrij zicht naar de lucht?
    Als je GSM aan hebt, gebruikt location services ook GSM signalen, en kan dus ook binnen (redelijk) bepalen waar je bent. Zonder GSM signalen, heb je alleen GPS, en die heeft een behoorlijk vrij zicht naar de satellieten nodig.

Behalve wat bewolking heb ik ruim zicht. GSM signaal is sterk en Wifi staat aan maar heeft geen verbinding.

Bijdrager
    Oppie

Ja, waar in Zwitserland? Want als je geen echte horizon hebt, zou je wel eens een tekort aan satelliet signaal kunnen hebben…

Bijdrager
    Gijs Raggers

Let op: in Flight Mode doet de GPS het ook niet, ook al staat Location Services aan!
    Data Roaming mag uit blijven.

Bijdrager
    Stadsman

Hij doet het (eindelijk). Nadat ik van alles geprobberd heb (Wifi verbinding, herstart, location sevices aan/uit zetten) werkt het nu. Het rare is dat eerst niet eens een GPS signaal gezocht werd en nu wel. Na een beetje gegoogled te hebben schijnt dit bij anderen ook te gebeuren, bij sommigen ging het pas na een dag werken, bij mij na een uur of drie. Maar goed, het werkt nu, of het nu aan de Wifi, de herstart of iets anders lag kan ik helaas niet zeggen.

Bijdrager
    KingAchille

Tja, mijn Navigon moet soms ook flink wat zoeken naar signaal… Het is gewoon een kwestie van geduld hebben, maar er werd mij onlangs verteld dat er voortdurend een 30-tal satellieten boven Europa hangen, dus je moet al pech hebben, mocht je buiten die signalen vallen:wink:

Bijdrager
    iMate
    ”KingAchille”

Tja, mijn Navigon moet soms ook flink wat zoeken naar signaal… Het is gewoon een kwestie van geduld hebben, maar er werd mij onlangs verteld dat er voortdurend een 30-tal satellieten boven Europa hangen, dus je moet al pech hebben, mocht je buiten die signalen vallen:wink:

Er draaien continue zo’n 30 GPS-satellieten hun rondjes aarde, per rondje doen ze daar iets korter dan 12 uur over.

In principe heb je waar ook ter wereld en op elk moment van de dag tussen de 4 en 12 satellieten beschikbaar om daar de signalen van te kunnen ontvangen..

Je hebt echter ‘vrij’ zicht nodig tot die satellieten en naast andere factoren ontbreekt het daar nog wel eens aan in bijv. dicht bebouwde of dicht beboste gebieden. Ook in de auto kun je last hebben van de vooral stalen constructie waar je in zit omdat deze de ontvangst op z’n minst verslechterd.

Bijdrager
    Stadsman

Tsja, ik denk dat mijn probleem niet helemaal duidelijk is overgekomen (ligt natuurlijk aan mij omdat ik het aanvankelijk niet goed heb geformuleerd). Het probleem was dat mijn iPhone niet eens naar GPS signalen zocht (“no GPS signal”, dit bleef zelfs zo na een uur wachten), onafhankelijk van welke applicatie er ook gebruikt werd. Opeens werkte het wel (“waiting for GPS signal” zodra Mobile Maps werd gestart) en gelukkig werkt het nog steeds. Met andere woorden, het leek alsof de iPhone geen GPS ontvanger leek te bezitten.

Bijdrager
    Ouw

Kennelijk is het probleem nu opgelost, maar toch even een paar opmerkingen m.b.t. GPS.
    Een GPS-apparaat slaat een almanak van de satellieten op. D.w.z. dat na inschakelen de satellieten worden gezocht op de plaats waar ze volgens die almanak zouden moeten staan. Als het apparaat in uitgeschakelde toestand over grote afstanden, bijv. per vliegtuig, wordt verplaatst of als de klok door e.o.a. oorzaak niet meer gelijk loopt, dan worden na inschakelen de satellieten niet direct gevonden. Het opnieuw opbouwen van de almanak kan dan een tijdje duren. Als je dan ook nog ergens in een diep dal staat en er in feite maar drie of vier satellieten boven de bergen zichtbaar zijn, kan het zelfs onaangenaam lang duren. E.e.a. is ook afhankelijk van het type GPS-chip dat gebruikt wordt, maar ik neem toch aan dat Apple geen oude troep in de iPhone stopt, maar de nieuwste SiRF of een kloon daarvan.
    Ik kocht ooit in de VS een nu hopeloos verouderde Garmin met een eenkanaals ontvanger. Aldaar, in San Francisco, pas na een half uur goed aan de praat. Vervolgens over de oceaan naar Auckland. Daar weer een half uur zoeken voor de almanak bij de les was. Gelukkig gaat dat tegenwoordig stukken sneller.:-)

Bijdrager
    Ouw
    ”KingAchille”

Er draaien bij mijn weten maar 24 GPS-satellieten rond de aarde. Dus geen 30 boven Europa. Hangen doen ze ook al niet want ze zijn niet geo-stationair zoals een communicatie-satelliet. Als je van die 24, bij volkomen vrij zicht, er 12 tegelijk kunt waarnemen is dat al een hele prestatie. In de stad, tussen hoge gebouwen, blijft er weinig over.

Bijdrager
    iMate

In de iPhone 3G(S) zit A-GPS. Dit staat voor Assisted GPS, hiermee wordt de GPS-ontvanger door het mobiele netwerk geholpen om zich te ‘richten’ op de voor die locatie beschikbare satellieten (uitgaande van vrij zicht naar die satellieten).
    Want ook met alleen het mobiele netwerk is plaatsbepaling mogelijk weliswaar met een onnauwkeurigheid van enkele honderden meters (afhankelijk van de dichtheid van de zend/ontvangstmasten).

En zoals al eerder aangegeven bestaat de GPS-constellatie alweer enkele maanden uit zo’n 30 satellieten. Op dit moment draaien er zelfs 31 hun rondjes aarde. Zo af en toe is er een satelliet niet beschikbaar vanwege onderhoud.

Alle hedendaagse GPS-ontvangers zijn meerkanaals (12 kanalen of meer) parallelle ontvangers.

In de iPhone 3G(S) zit een Infineon PMB2525 (Hammerhead II) GPS chipset.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.