16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Xam

Geen geluid uit interne luidsprekers powerbook!

Sinds een hele poos komt er geen geluid uit de interne luidsprekers van mijn powerbook G4. Ik ga dus naar systeemvoorkeuren–>geluid–>uitvoer om de interne luidsprekers weer aan te zetten, maar wat blijkt nou: ik heb de optie niet om de interne luidsprekers te kiezen!

Ik krijg wel geluid als ik externe luidsprekers of een koptelefoon aansluit. Dan staat er dit:

Ook brandt er een rood lichtje uit de koptlefoon uitgang.

Kan iemand mij helpen??

Bijdrager
    Nikita

Dat rode lichtje geeft dacht ik aan dat ‘ie op de optische uitgang staan ipv analoog van gewone speakers. Of iets dergelijks… Het fijne weet ik d’r ook niet van, maar wellicht dat je er wat aan hebt:)

Bijdrager
    BG

idd, dit zou er wel eens mee te maken kunnen hebben: ” Als u de poort voor digitale uitvoer gebruikt (niet op alle computers aanwezig), controleert u of ‘Digitale uitvoer’ is geselecteerd in het paneel ‘Uitvoer’ van het paneel ‘Geluid’ in Systeemvoorkeuren. Zorg er bovendien voor dat de computer via een optische digitale kabel is aangesloten op een receiver die is geconfigureerd voor digitale invoer (raadpleeg de informatie bij de receiver).”

afkomstig uit de apple Help.

Maar ik zie die functie ook niet staan in de screenshots hij staat ook niet in de software op mijn powerbook, heb je misschien een andere versie van OSX geinstalleerd?

Bijdrager
    Xam

Nee, gewoon 10.4.7. Ik gebruik trouwens een firewire-interface (om mee op te nemen in GarageBand) en daar heb ik boxen op aangesloten waar dus nu geluid uitkomt. Als de interface is aangesloten geeft hij dit weer:

Ik kreeg het probleem trouwens een tijdje na dat ik de interface had aangeschaft.

Bijdrager
    linpaws

In je aplications folder zit een folder die utilities heet.
    Daar vindt je een progje genaamd audio/midi set-up.
    Wellicht kan je daar je instellingen aanpassen.

Bijdrager
    Xam

Heb ik al geprobeerd. Ook daar heb ik niet de optie om de interne luidsprekers te kiezen.

Bijdrager
    linpaws

Dan mischien repair permissions met disk utility ?

handige interface trouwens, met een mooie prijs.

Bijdrager
    Xam

Wat houdt dat in?

Bijdrager
    linpaws

Eeuh, ik heb een engels systeem op mijn machine staan , dus ik weet de nederlandse namen niet, dit terzijde.

Dus; weer utilities folder, disk utility, dit progje openen en dan je harde schijf selecteren, dan klikken op repair disk permissions. (herstel schijf permissies? – eigen vrije vertaling)

Dit is een handeling die wordt aangeraden als je nieuwe software geinstalleerd hebt, maar wil ook nog wel eens helpen als e.e.a. niet helemaal lekker werkt.
    Is typisch een geval van baat het niet dan schaadt het niet.
    Haarfijn uitleggen kan ik het niet, maar het helpt soms.

Overigens, wat bedoel je als je zegt dat je in audio/midi setup de interne loudspeakers niet kan kiezen?
    Dat kan ik nl. ook niet, maar ik kan wel bij default output ‘ built in’ kiezen…?

Bijdrager
    Xam

Oja klopt, ik kan gewoon built in audio kiezen, maar dan kan ik het volume niet regelen (die balk is grijs).

Bijdrager
    Xam

Jammer, maar repair disk permissions helpt niet.:(

Bijdrager
    Xam

Is er nog steeds niemand die een oplossing weet?? (Ik heb verder nog gelezen dat een paar keer stekkertje in de koptelefoonuitgang steken helpt, maar bij mij dus niet..)

Bijdrager
    daam

Beste Xam,

Ik heb hier exact hetzelfde probleem met mijn Imac. En hoewel ik meestal mijn stereo-installatie gekoppeld heb, is het soms toch handig om daarzonder ook iets te kunnen horen. Als je de oplossing hebt hoor ik dat graag.

Bijdrager
    Xigh
    Bijdrager
    daam

Als ik het goed begrijp moet ik met allerhande materiaal in mijn Mac gaan prikken? Doet me denken aan thuishulp bij abortus. Ik ben helaas geen bevoegd chirurg, dus zal ik deze methode maar niet gaan gebruiken.

Maar het lijkt na lezing van e.e.a. de enige oplossing. Niet erg fraai!

Bijdrager
    Xigh

Dit is niet alleen bij Mac zo hoor. Bij Windows dien je een aparte geluidskaart te hebben of op dezelfde manier als bij Mac een externe versterker.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.