14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac in tosh

Geen geluid op iMac G3

Ik heb hier een iMac G3 400MHz 640Mb SDRAM,
    waarop OS X 10.4.11 draait.
    Ik heb deze computer ergens gekregen en wilde er een spelletjescomputer van maken voor de kinderen.
    De HD was stuk, deze heb ik vervangen.
    Werkt allemaal perfect, alleen uit de boxen komt geen geluid.
    Het rare is dat als je er een koptelefoon aanhangt hier wel geluid uit komt.
    Iemand een oplossing?

Bijdrager
    iSpiXal

Misschien even de aansluiting van de boxen controleren. Als dit niet werkt, zou ik twee dingen zeggen: repareren of losse speakers.

ps. het is trouwens een G3 (A)

Bijdrager
    eiko

ja losse speakers aan de koptelefoon aansluiting hangen

Bijdrager
    Mac in tosh

Is aangepast.
    De aansluitingen zijn in orde, die waren al nagezien.
    Repareren? Wat zou het dan kunnen zijn?

Bijdrager
    Mac in tosh

M’n dochter is 2,5 jaar en heeft soms nogal de neiging om dingen op de grond te gooien.
    Daarom ben ik niet direct van plan om hiervoor een paar boxen aan te schaffen.

Moderator
    Pete.Z

Koptelefoon uitgang even goed schoongemaakt?
    Misschien daar wat vuil, zodat boxen uitgeschakelt blijven ook als er geen koptelefoon in zit.

Bijdrager
    johnkeates

Waarschijnlijk kortsluiting in the jack detection. Blijft ie hangen op headphones output. Om ze te vervangen moet je helaas je hele mac slopen voor dat je er bij kan. (CRT moet er uit, en daardoor ook voeding en mobo)

Soms laat Apple MIDI setup het zien. Dan zie je bij built-in audio output dat Headphones aan staat. Kan je handmatig proberen te wijzingen, maar dat gaat je niet helpen.

Soms laat Sound of Geluid ofzo in System Preferences of Systeemvoorkeuren het ook goed zien.

Bijdrager
    BenDover

Ook een keer gehad dat de boxen niet werkte. Lag toen aan het printplaatje bij de koptelefoonuitgang aan de voorkant van de computer (solderingen) Computer moet dan wel aardig uit elkaar om deze print eruit te halen.

Bijdrager
    Little Idiot

M’n dochter is 2,5 jaar en heeft soms nogal de neiging om dingen op de grond te gooien.
    Daarom ben ik niet direct van plan om hiervoor een paar boxen aan te schaffen.

bij de kringloop / koninginnedag vind je de mooiste pc speakertjes voor een euro (max); hou je nog geld over voor een white russian:smile:

Bijdrager
    Nickalicious

Airplay speakers zodat je ze erg hoog kan ophangen dat ze er niet bij kan?:P

Bijdrager
    Mac in tosh

Heb ondertussen de koptelefoon uitgang goed proper gemaakt, nog steeds geen succes.
    In Apple MIDI setup staat bij build-in audio Headphones aan en dit kan niet gewijzigd worden.
    Dus het zal waarschijnlijk die kortsluiting in de jack detection zijn.
    Moet dan de gehele koptelefoon uitgang vervangen worden? Zou het mogelijk zijn om er 1 van een ouder model (nl. Apple iMac G3/233 Original – Bondi ) in de plaats te steken?

Bijdrager
    johnkeates

Nee, dat is een tray-loader en die heeft andere ruimte indeling en andere schroefgaten. Het jack-board is verschrikkelijk om bij te komen. Ik heb het op een gegeven moment met ronde stukjes hout NAAST het plastic van de jack ingang een klein beetje van buiten af verklemd, en dan wil de verbinding soms net verbroken worden zodat de jack detection geen kortsluiting meer maakt.

Wat makkelijker is, is het hele board loskoppelen. Als je dan nog geluid nodig hebt kan je de aansluiting aan de zijkant gebruiken.

De stekker van dat jack bordje gaat dacht ik gewoon naar het moederbord.

Bijdrager
    Mac in tosh

Ik heb het ook geprobeerd met tandenstokers, geen resultaat.
    Als ik nog eens wat meer tijd heb gooi ik hem nog wel eens open om de rest na te zien.
    Ik laat wel iets weten.

Nog even off-topic:
    Weet er misschien nog iemand goede spelletjes voor op deze computer? Voor kinderen rond de 2,5 jaar.

Bijdrager
    johnkeates

Bubble Trouble. Dat is wat anders dan Bouble Trouble wat je op flash sites tegen komt.

Shareware en Demo’s zijn heel goed voor die leeftijd. Ambrowsia software heeft er veel, maar ook op MacUpdate.com kan je veel vinden.

Oh, ik vind net: http://www.ambrosiasw.com/games/old/

Slithereens en Harry zijn ook vrij populair geweest. Verder heeft de Hema een tijd spelletjes gemaakt die op Mac en PC werkte voor jongere kinderen. Mac OS 9 werkt beter dan Mac OS X voor oudere spellen.

Je zou kunnen overwegen om te gaan dual-booten, of Classic als tussenweg gebruiken (maar dat is niet even snel als de echte 9).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.