19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Anytimebaby

Geen geluid na importeren

Hallo,

ik heb video geïmporteerd in Final Cut Pro maar het geluid ontbreekt zowel in de bibliotheek en in de time line. Tevens is het ‘greyed out’ in de inspector en in de time line. Verschillende tutorials bekeken en forums bezocht maar nog niet gevonden wat er scheelt.

Je ziet dus wel een sound wave wat betekent dat het geluid dus wel is geïmporteerd.

Iemand een idee….? Kan de beelden en het geluid niet opnieuw importeren omdat de camera (en SD-kaart) gehuurd waren.

Inspector Final Cut Pro

Bijdrager
    Anytimebaby

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Gerbrand

Bijdrager
    McPim

Klik eens op ‘Index’ (SHIFT+COMMAND+2), staat daar alles aangevinkt onder ‘Roles’?

Bijdrager
    Anytimebaby

<p class=”cite”>McPim op 13 februari 2019 om 14:28</p>
    Klik eens op ‘Index’ (SHIFT+COMMAND+2), staat daar alles aangevinkt onder ‘Roles’?

Hoi McPim,

ja, alles staat aangevinkt….

Bijdrager
    McPim

Als je het originele bestand (‘reveal in Finder’) afspeelt met VLC kun je controleren of er geluid bij zit. Al geprobeerd? Zo ja dan weet je in ieder geval dat het toch aan een of andere instelling in FCP moet liggen. Of aan de codering van het geluidsspoor? Die kun je ook achterhalen in VLC.

Bijdrager
    Anytimebaby

Gedaan en inderdaad (helaas) geen geluid maar waarom ziet FCP een geluidswave? En het is niet ter illustratie of zo want de waves volgen duidelijk de beelden. Dus waar geen geluid is, qua beeld zal ik maar zeggen, is in de wave terug te zien….

Bijdrager
    McPim

Hee, dat is gek inderdaad. Die wave in FCP moet ergens vandaan komen… Als je ergens een fragment of clip van het origineel online kunt zetten kunnen er meerdere mensen eens naar kijken, wie weet.

Bijdrager
    McPim

Nog een aanvulling: in VLC zie je onder ‘Media Information’ -> ‘Codec Details’ de streams in het bestand staan. Als daar geen audio stream bij staat is er echt geen audio, dat heeft dus weinig zin om er anderen naar te laten kijken ☺️. Ik lees op meerdere plekken dat FCP altijd een (reference) waveform tekent bij een clip, ook als er geen audio is geïmporteerd. Je zit dus toch naar een fake-wave te kijken óf er heeft tijdens het importeren een setting verkeerd gestaan waardoor er geen audio geïmporteerd is maar FCP de wave wel op basis van het audiospoor in het bronbestand heeft ‘getekend’ en die ‘tekening’ (niet de audio) heeft opgeslagen.

In beide gevallen niet meer relevant, want dan heb je een probleem als de bronbestanden niet zijn bewaard.

Bijdrager
    Anytimebaby

Hoi McPim,

alvast bedankt voor je hulp!

Maar goed, dit kom ik tegen in VLC….

VLC

Bijdrager
    McPim

Dat biedt hoop, kom er later op terug…. Ben op pad maar Google maar vast op die audio codec. Als VLC die ook niet afspeelt zal het wel aan het audio-formaat liggen. Moet iets aan te doen zijn lijkt me..

Bijdrager
    McPim

Welke camera was het en staat ie in deze lijst?

Bijdrager
    Anytimebaby

Sony HXR-NX100 en die staat in de lijst.

Ben nog bezig met van alles en nog wat te lezen over de PCM s16LE codec….

Bijdrager
    McPim

Thanks.. Camera wordt inderdaad gewoon ondersteund ‘out-of-the-box’, lijkt me dat ook uitgesloten. De clip heeft audio zien we, alleen VLC speelt die niet af. Om een conflict met andere software/codecs uit te sluiten zou je als test een nieuwe gebruiker op je Mac kunnen maken en het daarin met een clip in FCP proberen. Die gebruiker kan daarna weer verwijderd worden. En uiteraard een herstart van je Mac. Als dat het ook niet is zou een een upload van een clipje misschien toch zin hebben zodat ik of anderen het eens in FCP kunnen stoppen.

Bijdrager
    Anytimebaby

Geprobeerd met de andere gebruiker maar helaas. Vrees dat ik dit deel van de videoclip moet maken met onvervalst liplezen…haha!

Hierbij toch de link naar een fragmentje. Ben benieuwd. En maar weer bedankt!

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat is behoorlijk geluidloos.

Er is geen audiokanaal aanwezig bij deze videoclip.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    McPim

Er is wel een kanaal/stream KarelWillem (zie VLC) maar de vraag is of dit een audiostream met volume 0 is of een stream die niet afgespeeld kan worden. Ik denk op dit moment het eerste maar ben nog niet 100% zeker…

Korte aanvulling: het is geen codec probleem. De audio is prima te ‘extracten’ met Quicktime en te converteren naar bv .mp3. Maar het blijft stil.. Dat wordt liplezen inderdaad 🤐. Heb je die audio ooit gehoord trouwens? Misschien is het met opnemen al mis gegaan. Als je de audio versterkt is er zelfs een lichte ruis te horen. De waveform die je in FCP ziet is een standaard ‘achtergrondje’ uitgerekt tot 100% dat FCP altijd tekent. Vergelijk het hieronder met het clipje ernaast met normale audio. Ook daar de lichtere achtergrond waveform. In jouw clip is die achtergrond waveform waarschijnlijk op basis van de ruis getekend. Ik vrees dat het hier ophoudt helaas!

Bijdrager
    Anytimebaby

Ik heb tijdens het opnemen de geluidsinstellingen gecheckt en daar leek niks mis mee te zijn. Althans ‘de metertjes sloegen uit’ bij een paar keer knippen met mijn vingers en dat is bij die tig andere opnames genoeg geweest. Weer iets geleerd, ALTIJD even een opname terug luisteren. En ALTIJD een eigen SD-kaart gebruiken! Het wordt nu idd liplezen…gelukkig is het dat in dit geval niet al te lastig.

In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp!!

Bijdrager
    Hansi2124

<p class=”cite”>Anytimebaby op 14 februari 2019 om 12:21</p>
    en dat is bij die tig andere opnames genoeg geweest. Weer iets geleerd, ALTIJD

Een koptelefoon gebruiken! Dan hoor je meer dan dat je ziet…

Ik werd overigens wel duizelig tijdens het kijken naar dat fragment. Volgende keer maar de optische stabilisator gebruiken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  Hansi2124.

Bijdrager
    McPim

Jammer dat er niet meer uit te halen was (letterlijk..) Anytimebaby. Maar toch weer wat geleerd, en ik ook 👍🏻.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.