30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    Raoul

Geen geluid meer…

Na etrugkomst van mijn vakantie start ik de Mac mini op in mijn studio en merk dat ik geen geluid heb. Ik ga naar de Systeemvoorkeuren en klik Geluid aan. Daar zie ik dat ‘geluid aan’ afgevinkt staat en grijs is. Ik probeer van alles en niets helpt. Ook een parameter reset loopt op niets uit en uit een hardwaretest blijkkt (alsnog) niet dat het een hardwareprobleem is. Informatie bij Apple leert dat mijn garantie net 65 dagen verlopen is en dat ik een servicecontrat voor 49 euro af moet sluiten zonder de garantie dat dat tot een oplossing leidt.

Mijn vraag is: heeft iemand nog een andere optie wat in ieder geval een oorzaak zou kunnen zijn zodat ik me daarop kan orienteren want om meteen geld uit te geven en eventueel weer terug bij aanvang te zijn gaat me iets te ver.

Bij voorbaat dank.

Bijdrager
    mvdenberg

Brand er toevallig een roodlampje in de hoofdtelefoon uitgang? zo ja, dan zou het starten van garageband een oplossing kunnen zijn. Of het aansluiten van een hoofdtelefoon, speakers of wat dan ook (als er maar even een mini jack plug erin wordt gestopt).

Bijdrager
    Raoul

Dank je voor je snelle reactie. Ik herinner me dat ik voor mijn vakantie Garageband heb verwijderd. Kan het daaraan liggen? Ik maak op mijn werk geen muziek en zag hoeveel diskruimte het allemaal inneemt…

Externe geluidssboxen geven ook geen kik bij aansluiting…

Bijdrager
    computer space

Audio/MIDI setup kan ook behulpzaam zijn bij het werkend krijgen van de juiste geluidskanalen.

Bijdrager
    KingAchille
    Bijdrager
    Raoul

Allen dank! Op de Mac mini zit geen rood lampje; ik neem aan dat men het over de MacBook Pro heeft. Wel zie ik bij het opstarten van Garageband dat er bij uitvoer en invier geen “stuurbestanden zijn gevonden” . Ook meldde Garageband bij het opstarten dat er geen drivers waren. Wat betekent dit?

Bijdrager
    KingAchille

Dat er geen drivers zijn :D
    Mvg,

Bijdrager
    LEXY

Dat ie ze niet kan vinden, de drivers zijn er vast nog. Of heeft Raoul die ook weggepleurd?

Bijdrager
    Raoul

Ik heb Garageband verwijderd met Zapper en vermoed nu dat daarmee ook de UDL file weggegooid is of zitten de drivers ergens anders in?

Moderator
    unSOUND
    ”Raoul”

Ik heb Garageband verwijderd met Zapper

Dat verklaard inderdaad een hoop… Gelukkig hebben we hier ook nog nooit gewaarschuwd voor de narigheid van al die opruim / tweak programma’s….

:roll:

Bijdrager
    petitmal

Dat verklaard inderdaad een hoop… Gelukkig hebben we hier ook nog nooit gewaarschuwd voor de narigheid van al die opruim / tweak programma’s….

Hmmm. En jij vindt dus niet dat sommige van die programma’s functionaliteit bieden/blootleggen
    die niet onder het standaard systeem wordt aangeboden? En daarom handig kunnen zijn? :cry:

Bijdrager
    Esquare
    ”petitmal”

En jij vindt dus niet dat sommige van die programma’s functionaliteit bieden/blootleggen die niet onder het standaard systeem wordt aangeboden?

Ook de meeste van die programma’s gebruiken gewoon functionaliteit die door het standaard (Unix-)systeem wordt aangeboden. Dat je daar niet altijd via de gebruikersinterface bij kunt, heeft een reden: je kunt er namelijk ook heel veel mee verklooien.

Moderator
    unSOUND
    ”petitmal”

[Hmmm. En jij vindt dus niet dat sommige van die programma’s functionaliteit bieden/blootleggen die niet onder het standaard systeem wordt aangeboden? En daarom handig kunnen zijn?

Nee. Want die zogenaamde “functionaliteit” die ze bieden, zit gewoon in OS X. Het is alleen expres verstopt omdat een gewone gebruiker die helemaal niet nodig heeft… Men WIL echter perse aan alle knopjes zitten, dat is het probleem. OS X voert zelf onderhoud uit, en opruimen is ook zelden nodig. Ook daar is het vaak weer een gevolg van de gebruiker, die perse iets weg WIL hebben… OS X beschermt de gebruiker tegen zichzelf door die functies niet open en bloot aan te bieden, en in plaats van daar het nut van in te zien, gaat men zich door allerlei bochten wringen om alsnog dat knopje in te kunnen drukken, en zowaar: de dag erop doet je Mac ineens raar… en dat alles omdat je zo graag 5 MB schijfruimte wou winnen ( op een schijf waar je bijvoorbeeld nog 30 GB vrij hebt )…

Bijdrager
    petitmal

Men WIL echter perse aan alle knopjes zitten, dat is het probleem. OS X voert zelf onderhoud uit, en opruimen is ook zelden nodig.

OK dat snap ik. Maar vóór Tiger(?) deed OSX dat onderhoud niet zelf tenzij je computer 24/7 aan stond?
    En het “debug menu” aanzetten – om bepaalde problemen met sites te omzeilen – in Safari is echt totaal zinloos?
    En hoe verwijder ik bijvoorbeeld bestanden die zich niet laten verwijderen zonder zo’n extra tool?

Je hebt gelijk als je zegt dat het aan de gebruiker ligt die per se alle knopjes wil kunnen bedienen, maar niet alle gebruikers zijn hetzelfde, toch?
    Begrijp me goed, ik ben het eigenlijk vooral eens met wat je zegt, de gemiddelde gebruiker is goed af bij Apple, maar ik vraag me tegelijkertijd toch af of alle gebruikers dan tevreden moeten zijn met het door Apple bepaalde gemiddelde: namelijk díe gebruiker die Apple tegen zichzelf wil beschermen…

Bijdrager
    Oppie

Ach, het bestaan van dit (en vele andere) topics is toch wel een bewijs dat je beter gewoon OS X kunt gebruiken, zonder leuke ‘tools’…

Maar natuurlijk, het is jouw Mac; ga je gang!

Bijdrager
    petitmal

Men WIL echter perse aan alle knopjes zitten, dat is het probleem. OS X voert zelf onderhoud uit, en opruimen is ook zelden nodig.

OK dat snap ik. Maar vóór Tiger(?) deed OSX dat onderhoud niet zelf tenzij je computer 24/7 aan stond?
    En het “debug menu” aanzetten – om bepaalde problemen met sites te omzeilen – in Safari (of in andere programma’s) is echt totaal zinloos? Hoe moet ik bijvoorbeeld de Dashboard Ontwikkelmodus activeren? En hoe verwijder ik bestanden die zich niet laten verwijderen zonder zo’n extra tool?

Je hebt gelijk als je zegt dat het aan de gebruiker ligt die per se alle knopjes wil kunnen bedienen, maar niet alle gebruikers zijn hetzelfde, toch?
    Begrijp me goed, ik ben het eigenlijk vooral eens met wat je zegt, de gemiddelde gebruiker is goed af bij Apple, maar ik vraag me tegelijkertijd toch af of alle gebruikers dan tevreden moeten zijn met het door Apple bepaalde gemiddelde: namelijk díe gebruiker die Apple tegen zichzelf wil beschermen…

…en ik vraag me inderdaad echt af hoe je op systemen voor 10.4 je onderhoudscripts draait, hoe je daar schema’s voor opstelt die automatisch gaan draaien eventueel tegelijk met het repareren/controleren van bv de schijfpermissies…

(Overigens: gebruik van zo’n overbodig programma kan soms toch ook een soort gemoedsrust creeeren, een gevoel van controle of beheersing: een vriend van mij die geswitched is blijft bijvoorbeeld alle bestanden die hij download controleren met Virex op virussen, terwijl hij juist geswitched is vanwege de ongevoeligheid van de Mac voor virussen. Vaak hoor je dat mensen het gebruik van Virex afraden, omdat het je systeem vertraagt (niet automatisch laten scannen dus), maar in dit geval ik heb ik deze door Windows geconditioneerde neuroot aangemoedigd om Virex wel te gebruiken. Als ik soms tegen hem zeg dat Virex voor de Mac nog weleens zal ophouden te bestaan…dan wordt hij weer erg zenuwachtig. :evil: )

Moderator
    unSOUND
    ”petitmal”

Niet helemaal… En je kunt het handmatig doen met de Terminal.

”petitmal”

En het “debug menu” aanzetten – om bepaalde problemen met sites te omzeilen – in Safari is echt totaal zinloos?

De problemen zelf kun je er niet mee ontlopen, hooguit de melding dat je browser niet ondersteund wordt. En dat is een probleem van de makers, niet van OS X.

”petitmal”

En hoe verwijder ik bijvoorbeeld bestanden die zich niet laten verwijderen zonder zo’n extra tool?

Die zijn er zo goed als niet… alles is te verwijderen met de middellen die OS X biedt. Dat je niet alle functies weet is een ander verhaal, en ook dat is een grote oorzaak voor de wildgroei aan dergelijke tools, men DENKT dat een functie niet in OS X zit, en download er dus maar een tooltje voor.

”petitmal”

5 jaar rondhangen op dit forum heeft me inmiddels geleerd van wel.

”petitmal”

(Overigens: gebruik van zo’n overbodig programma kan soms toch ook een soort gemoedsrust creeeren, een gevoel van controle of beheersing

Dat zeg ik dus… men DENKT van alles. Men DENKT het beter te weten, met DENKT het systeem te moeten helpen, men DENKT dat het systeem niet voor zichzelf kan zorgen, men DENKT dat bepaalde mogelijkheden niet aanwezig zijn. Al die tooltjes maken misbruik van de onzekerheid van mensen, en hun gebrek aan kennis. Het is toch van de zotte dat men nota bene “gemoedsrust” krijgt door software te installeren die juist je systeem kan verkloten ? Over omgekeerde wereld gesproken.

Bijdrager
    petitmal

Dan moet je wel weten hoe Terminal werkt…niet echt het méést gebruiksvriendelijk…

Die zijn er zo goed als niet… alles is te verwijderen met de middellen die OS X biedt.

Die heb ik wel (gehad) en ik wist niet – nog steeds niet – hoe ik die bestanden kan verwijderen met de middelen die OSX biedt…

5 jaar rondhangen op dit forum heeft me inmiddels geleerd van wel.

Ai!

Bijdrager
    Raoul

Dank jongens; weer veel opgestoken. Weet iemand hoe ik die drivers weer kan installeren? En waar zitten die op de originele bijgeleverde CD’s? Of gaan ze mee met de gewone installatie?

Bijdrager
    LEXY

Volgens mij zijn die drivers niet los te installeren, maar ik weet het niet zeker.
    Mocht je gaan voor het opnieuw installeren van je systeem, kies dan voor ‘Archiveer en installeer’. Zo blijven al je files met documenten, programma’s ,wachtwoorden en instellingen intakt.
    Succes.

Moderator
    unSOUND
    ”petitmal”

Dan moet je wel weten hoe Terminal werkt…niet echt het méést gebruiksvriendelijk…

Maar dat is zoals ik al duidelijk maakte de tweede keus. Het systeem regelt het ten eerste zelf, en als je die instellingen wilt overrulen, DAN kun je naar de terminal gaan. Maar dat is dus ook weer zo’n gevalletje van “willen regelen” in plaats van “moeten regelen”…

OS X houdt zichzelf prima in de gaten. Zelfde geldt voor iPhoto en iTunes. En ook daar zie je dat men niet het vertrouwen heeft in de machine, iets wat vaak het gevolg is van slechte ervaringen met computers ( Windows ) waardoor men denkt alles in de hand te moeten houden… Maar dat hoeft niet. Apple weet dat, en geeft die middelen dus ook niet direct. De makers van shareware daarentegen verdienen maar al te graag geld over de rug van die onzekere mensen.

Bijdrager
    petitmal

@ unSOUND: Dank voor al je input…nog 1 vraag:

Is het op een OSX 10.2 systeem overbodig of zelfs schadelijk om een programma’tje (zoals MacJanitor?)
    te laten draaien (als je geen raad weet met de Terminal)?

Moderator
    unSOUND

Laat ik het zo vragen… wat is nu met je systeem mis waardoor je denk dat je überhaupt iets moet doen in je systeem ?

Bijdrager
    petitmal

Nada. Maar als 10.4 scripts automatisch ergens id achtergrond draait dan zal het toch een nodig geachte actie zijn. (?)

Als 10.2 het alleen maar ’s nachts doet maar hij staat dan nooit aan is het dan niet zinnig om het af en toe zelf te doen?

Bijdrager
    petitmal

Laat ik het zo vragen… wat is nu met je systeem mis waardoor je denk dat je überhaupt iets moet doen in je systeem ?

Nada. Maar als 10.4 scripts automatisch ergens id achtergrond draait dan zal het toch een nodig geachte actie zijn. (?)

Als 10.2 het alleen maar ’s nachts doet maar hij staat dan nooit aan is het dan niet zinnig om het af en toe zelf te doen?

Moderator
    unSOUND

Dan laat je je Mac dus toch gewoon een keertje ’s nachts aan staan ? En merk je zelf dus al hoe dubbel het is ? Je zegt zelf 0,0 problemen te hebben met OS X, en denkt ondanks dat toch dat er nodig onderhoud gepleegd moet worden… Het probleem zit dus niet in OS X, maar in de gebruiker.

En afgezien daarvan: Meeste wat die scripts doen, is het herstellen van de bevoegdheden, en het opruimen van de logs en caches. De bevoegdheden kun je herstellen met het schijfhulpprogramma, en de logs kun je met zowel de Finder, als met Console wissen…

Bijdrager
    petitmal

Je zegt zelf 0,0 problemen te hebben met OS X, en denkt ondanks dat toch dat er nodig onderhoud gepleegd moet worden…

Ik denk idd niet dat dat onderhoud nodig is, omdát ik problemen heb, maar, omdat Apple het nodig vind dat onderhoud in te bouwen…vanaf 10.4 dus. Kennelijk doen ze dat om problemen te voorkomen die zouden kunnen ontstaan als dat onderhoud niet zou worden verricht. Dat opruimen van die logs en caches, herstellen van bevoegdheden doet wel echt iets dus. Als ik dat proces dan vervolgens wil automatiseren – in een systeemversie van OSX die dat zelf nog niet doet of alleen ’s nachts, maar dat wil ik misschien niet – dan weet ik niet hoe ik dat moet doen in schijfhulpprogramma, in de Finder of met Console…dus dan wordt het weer een handmatig proces etcetc. En dat onderhoud wil je uiteindelijk verrichten om problemen te voorkomen en niet pas als je ze hebt, toch? (Dus je doet dat altijd al als je 0,0 problemen hebt). Vandaar die vraag over zo’n appje als MacJanitor dat je bij het opstarten in de achtergrond kunt laten draaien.

Maar goed, je verhaal is op zich duidelijk en ik denk eerlijk gezegd ook dat je gelijk hebt en vooral ook zinnige dingen zegt over het functioneren van commercie in het algemeen en de commercie van de SW industrie ih bijzonder…

…een ruime groet en nogmaals dank van een vermoeiende gebruiker :wink:

Moderator
    unSOUND
    ”petitmal”

Ik denk idd niet dat dat onderhoud nodig is, omdát ik problemen heb, maar, omdat Apple het nodig vind dat onderhoud in te bouwen…vanaf 10.4 dus.

Vergeet niet dat 10.4 onder de motorkap TOTAAL anders is, en dus ook ander onderhoud vergt… Wat nodig is onder 10.4, hoeft niet perse nodig te zijn onder 10.2

”petitmal”

Dat opruimen van die logs en caches, herstellen van bevoegdheden doet wel echt iets dus.

Dat handmatig doen heeft alleen zin als er iets in het systeem fout is gegaan. Logs worden normaliter gewoon opgeruimd, en de rechten worden ook gewoon nagekeken op het moment dat je bijvoorbeeld een update van OS X doet… Het zijn dus geen handelingen die nodig zijn om je systeem goed te houden, het zijn handelingen die een kapot systeem kunnen repareren.

Bijdrager
    Raoul
    ”LEXY”

Dat ie ze niet kan vinden, de drivers zijn er vast nog. Of heeft Raoul die ook weggepleurd?

Weet jij hoe ik die kan vinden? En of ze opnieuw te installeren zijn?

Moderator
    unSOUND

Die zouden op de Restore-DVD moeten staan die je bij je Mac gekregen hebt. Je kunt ze er misschien afhalen met Pacifist, en anders kun je een Archive & Install overwegen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.