30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:

Bijdrager
    idier100

Geen geluid en trage imac na update high sierra

Hallo,
    Ik heb de nieuwe updat naar high sierra gedaan, ik heb alleen geen geluid meer zelfs in instellingen crasht die als ik op geluid klik. Ook is hij zeer traag geworden vooral op safari werkt eigenlijk gewoon NIET. Aangezien ik mijn macbook veel voor school gebruik zou ik graag willen weten wat hier aan te doen is. Is downgrade mogelijk (heb hier geen verstand van) het gaat over een macbook air 2014

Bijdrager
    IGBA

Je zet gewoon de backup terug, die je vantevoren hebt gemaakt. Of niet soms?

Bijdrager
    Joid

Ik heb ergens gelezen dat er een issue was met Airfoil. Gebruik je dat misschien?

Bijdrager
    idier100
    IGBA op 01 oktober 2017

Je zet gewoon de backup terug, die je vantevoren hebt gemaakt. Of niet soms?

Ik heb gewoon de high siërra gedownload. al mijn bestanden had ik gewoon nog… alleen ik moet echt een oplossing aangezien ik mijn macbook veel gebruik.

Bijdrager
    idier100
    Joid op 01 oktober 2017

Ik heb ergens gelezen dat er een issue was met Airfoil. Gebruik je dat misschien?

Had ik ook gelezen ik heb dit niet… ik heb het wel ooit gehad maar al lang weer verwijderd.

Bijdrager
    GoeieDag

Download en installeer HS opnieuw.

Bijdrager
    idier100
    GoeieDag op 01 oktober 2017

Ik heb daar eigenlijk geen tijd voor. Ik vertrouw apple er ook niet op terug dan ik via timecapsule exact alles terug krijg zoals het nu staat, ik vind het gewoon slecht van mac os dat ze hem al uitbrengen terwijl hij heek instabiel is.

Moderator
    Night

Dat hoeft ook niet veel tijd te kosten. Probeer eerst vanuit de Recovery Mode HS opnieuw te installeren over je oude systeem heen, dan blijven al je bestanden en data gewoon in tact en weet je meteen of het probleem al dan niet verholpen is.

Wat veel tijdrovender is, is om (als bovenstaande niet helpt) een complete clean install te doen en die eerst te testen op functionering en dan met Migration Assistant je TM backup terug te plaatsen.

Een direct werkende downgrade is over het algemeen genomen alleen mogelijk als je
    • Óf net voor de update een Bootable Clone hebt gemaakt van je oude systeem, met bv. CCC of
    soortgelijk programma.
    • Óf een goede, complete, net voor de update gemaakte TimeMachine backup hebt én de 10.12
    installer hebt gemaakt met bv. DiskMakerX op een USB stick, externe harddisk of aparte partitie.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    wimkar

heb je ook de launch deamon van Airfoil verwijderd?

Bijdrager
    idier100
    wimkar op 02 oktober 2017

heb je ook de launch deamon van Airfoil verwijderd?

Wat is dat?

Bijdrager
    idier100
    Night op 02 oktober 2017

Dat hoeft ook niet veel tijd te kosten. Probeer eerst vanuit de Recovery Mode HS opnieuw te installeren over je oude systeem heen, dan blijven al je bestanden en data gewoon in tact en weet je meteen of het probleem al dan niet verholpen is.

Wat veel tijdrovender is, is om (als bovenstaande niet helpt) een complete clean install te doen en die eerst te testen op functionering en dan met Migration Assistant je TM backup terug te plaatsen.

Een direct werkende downgrade is over het algemeen genomen alleen mogelijk als je
    • Óf net voor de update een Bootable Clone hebt gemaakt van je oude systeem, met bv. CCC of
    soortgelijk programma.
    • Óf een goede, complete, net voor de update gemaakte TimeMachine backup hebt én de 10.12
    installer hebt gemaakt met bv. DiskMakerX op een USB stick, externe harddisk of aparte partitie.

Dankjewel voor je reactie!
    Hoe doe ik recovery mode? en wat houd dit in?

Geblokkeerd
    Carp

Edit: Onacceptabel grove reactie verwijderd. Dit is niet de manier waarop we met elkaar omgaan op OMT. Graag toon minderen, ook tegen beginners. Als je iemand niet wil helpen is het beter om je hoofd te schudden en stil te blijven, in plaats van te gaan flamen. Anders kijk je straks uit op een weekje geen OMT.

– Raymon

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  Raymon Mens. Reden: Onacceptabele reactie verwijderd

Moderator
    Night

Zie voor recovery mode (en andere trouble-shooting stappen): https://www.onemorething.nl/community/topic/standaard-troubleshooting-stappen-voor-macos/

Bijdrager
    idier100
    Carp op 02 oktober 2017

Edit: Onacceptabel grove reactie verwijderd. Dit is niet de manier waarop we met elkaar omgaan op OMT. Graag toon minderen, ook tegen beginners. Als je iemand niet wil helpen is het beter om je hoofd te schudden en stil te blijven, in plaats van te gaan flamen. Anders kijk je straks uit op een weekje geen OMT.

– Raymon

Dankjewel!

Bijdrager
    idier100
    Night op 02 oktober 2017

Zie voor recovery mode (en andere trouble-shooting stappen): https://www.onemorething.nl/community/topic/standaard-troubleshooting-stappen-voor-macos/%5B/quote%5D

dankjewel ik ga het proberen.

Geblokkeerd
    Carp

Ik wil me ook wel uitschrijven van jullie kleuterklasje hoor!

Als ik m echt had willen beledigen had ik nog wel wat arsenaal over hoor.
    En jullie blijven dit soort kneuzen de hand boven het hoofd houden ook.

Doeiiiiii

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    idier100 op 02 oktober 2017

Ik heb daar eigenlijk geen tijd voor. Ik vertrouw apple er ook niet op terug dan ik via timecapsule exact alles terug krijg zoals het nu staat, ik vind het gewoon slecht van mac os dat ze hem al uitbrengen terwijl hij heek instabiel is.

Elke installatie kan fouten bevatten en leiden tot dit soort problemen. Dat wil nog niet zeggen dat Apple een slechte update heeft uitgebracht. Hier draait ie in ieder geval als een speer op mijn MBP uit 2013. Hij heeft zelfs nog nooit zo vlot gelopen.

Maar goed. Hopelijk is het met de herinstallatie opgelost en loopt je computer daarna weer lekker. Volgende keer moet je misschien even wachten met updaten naar een eerste versie als je de computer zo dringend nodig hebt. Vanaf de eerste grote update 10.13.1 of .2 zou alles zonder problemen moeten werken.

@raymon: knikker Carp er nu maar vanaf. Hij vraagt er zelf om.:wink:

Dag Carpie. Doe ze de groeten op iCulture.nl.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  MoNdO GeNeRaToR.

Bijdrager
    idier100
    MoNdO op 02 oktober 2017
    idier100 op 02 oktober 2017

Elke installatie kan fouten bevatten en leiden tot dit soort problemen. Dat wil nog niet zeggen dat Apple een slechte update heeft uitgebracht. Hier draait ie in ieder geval als een speer op mijn MBP uit 2013. Hij heeft zelfs nog nooit zo vlot gelopen.

Maar goed. Hopelijk is het met de herinstallatie opgelost en loopt je computer daarna weer lekker. Volgende keer moet je misschien even wachten met updaten naar een eerste versie als je de computer zo dringend nodig hebt. Vanaf de eerste grote update 10.13.1 of .2 zou alles zonder problemen moeten werken.

@raymon: knikker Carp er nu maar vanaf. Hij vraagt er zelf om.:wink:

Dag Carpie. Doe ze de groeten op iCulture.nl.

Fijn, er zijn toch nog mensen met goed advies!! Hartstikke bedankt, ik ga hem gewoon opnieuw instellen. aangezien ik hier geen verstand van heb, weet iemand hoe dit moet? of heeft iemand een link naar de uitleg hoe dit moet? en weet ik zeker dat ik via een timecapsule backup alles terug krijg?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Maak een back-up van je harde schijf (gewoon met een externe harde schijf met USB3, dat gaat sneller dan die TimeCapsule, vooral met terugzetten).
    Start je computer op met Command+R. Herinstalleer High Sierra (zie onderstaande foto), en zet je back-up terug met migratie-assistent (zit onder “hulpprogramma’s”) in je programmamap.

Koud kunstje.

Bijdrager
    idier100
    MoNdO op 03 oktober 2017

Maak een back-up van je harde schijf (gewoon met een externe harde schijf met USB3, dat gaat sneller dan die TimeCapsule, vooral met terugzetten).
    Start je computer op met Command+R. Herinstalleer High Sierra (zie onderstaande foto), en zet je back-up terug met migratie-assistent (zit onder “hulpprogramma’s”) in je programmamap.

Koud kunstje.

oke bedankt. Ik heb er voor gekozen om mijn schijf te verwijderen en en mijn macbook helemaal opnieuw in te stellen. Krijg ik dan wel gewoon al mijn gegevens terug als ik een backup via timecapsule heb gemaakt?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Yep. Let er wel op: een TimeCapsule is draadloos en een grote back-up (bv 500gig) terugzetten kan enorm lang duren.

Laat je even weten of het gelukt is?

Bijdrager
    idier100
    MoNdO op 03 oktober 2017

Yep. Let er wel op: een TimeCapsule is draadloos en een grote back-up (bv 500gig) terugzetten kan enorm lang duren.

Laat je even weten of het gelukt is?

Top bedankt, Het lukt mij alleen niet om mijn schijf te verwijderen bij mij staat de indeling er niet. Moet ik filefault soms de schijf decoderen? dit ben ik nu namelijk aan het doen, dit duurt alleen heel lang.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Het zou kunnen dat filevault moet uitstaan. Ik heb uit ervaring gemerkt dat het minder lang duurt als je ondertussen met je computer bezig bent.
    Zelfs al zet je bij energiestand “plaats harde schijven in sluimerstand” uit, dan nog vertraagt het decoderen vanaf het moment dat je niet meer bezig bent met je computer. Dus, hou ‘m even aan de praat, dan is ie over een uurtje klaar en kan je eindelijk opnieuw installeren. Je opstartschijf verwijderen gaat nooit, tenzij je ‘m handmatig uit je computer schroeft.:wink:

EDIT: Als je “Installeer High Sierra” kiest, dan moet je geen back-up meer terugzetten (zoals ik hierboven zei). Je bestanden worden automatisch overgenomen. Het is uiteraard wel goed dat je eerst een back-up hebt gemaakt, maar die ga je als het goed gaat, niet nodig hebben.

Bijdrager
    idier100
    MoNdO op 03 oktober 2017

Het zou kunnen dat filevault moet uitstaan. Ik heb uit ervaring gemerkt dat het minder lang duurt als je ondertussen met je computer bezig bent.
    Zelfs al zet je bij energiestand “plaats harde schijven in sluimerstand” uit, dan nog vertraagt het decoderen vanaf het moment dat je niet meer bezig bent met je computer. Dus, hou ‘m even aan de praat, dan is ie over een uurtje klaar en kan je eindelijk opnieuw installeren. Je opstartschijf verwijderen gaat nooit, tenzij je ‘m handmatig uit je computer schroeft.:wink:

EDIT: Als je “Installeer High Sierra” kiest, dan moet je geen back-up meer terugzetten (zoals ik hierboven zei). Je bestanden worden automatisch overgenomen. Het is uiteraard wel goed dat je eerst een back-up hebt gemaakt, maar die ga je als het goed gaat, niet nodig hebben.

Ja, snap ik ik heb al geprobeert high sierra opnieuw te installeren dit is gelukt alleen heeft de problemen niet verholpen… ik dacht zelf dus een (Factory reset) Ik heb hier alleen niet veel verstand van.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ok, dan wis je de schijf met de onderste optie. Volledig wissen dus en dan kan je met migratie-assistent (in de map hulpprogramma’s in je programmamap) de hele back-up terugzetten.

Eerst dit:

Daarna dit:

Bijdrager
    idier100
    MoNdO op 03 oktober 2017

Ok, dan wis je de schijf met de onderste optie. Volledig wissen dus en dan kan je met migratie-assistent (in de map hulpprogramma’s in je programmamap) de hele back-up terugzetten.

het probleem is dat ik niet weet hoe ik de schijf moet verwijderen?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Je kan je harde schijf die in je computer zit niet verwijderen. Je kan die alleen wissen en dan herinstalleren. Dat is een factory reset, zoals je dat wil doen.

Bijdrager
    idier100
    MoNdO op 03 oktober 2017

Je kan je harde schijf die in je computer zit niet verwijderen. Je kan die alleen wissen en dan herinstalleren. Dat is een factory reset, zoals je dat wil doen.

Sorry, ik bedoelde wissen dit lukt mij niet bij het opstarten met comand + R.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    idier100 op 03 oktober 2017
    MoNdO op 03 oktober 2017

Nee, waarschijnlijk omdat je filevault nog aanstond. Is die ondertussen al wat verder gevorderd met decoderen?

Bijdrager
    idier100
    MoNdO op 03 oktober 2017
    idier100 op 03 oktober 2017
    MoNdO op 03 oktober 2017

Nee, waarschijnlijk omdat je filevault nog aanstond. Is die ondertussen al wat verder gevorderd met decoderen?

Oke, Hij is net pas over de helft. Ik hou hem gewoon aan en wacht af. Daarna ga ik proberen de schijf te wissen en mijn macbook weer in te stellen. In iedergeval super fijn dat er iemand zoals jij op OMT zit die meedenkt en goed helpt bedankt!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.