One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » Geen Ethernet en geen Wifi

Geen Ethernet en geen Wifi

Profielfoto van D.M

D.M op 10 september 2017 #

Hallo,

Sinds een tijdje vindt geen enkel apparaat van mij, mijn wifi netwerken meer. Zowel mijn iPad, als mijn Macbook Air, als mijn iPhone kunnen de 2.4 en 5g verbindingen niet meer vinden. Van de ene op de andere dag lagen ze eruit. Nu woon ik in een studentenhuis waardoor ik denk dat mijn signaal wordt ‘weggevaagd’ door de sterkte van de andere routers. Daarnaast doet de router het ook prima bij bijv. mijn vader thuis. Volle sterkte op 2.4 en 5g. Maar zodra ik thuis kom met de router is geen enkele verbinding meer zichtbaar. Ik ben er door een beetje google (overigens heb ik hier echt geen kaas van gegeten) al achter gekomen dat ik dan misschien mijn wifi verbindingen op een ander kanaal moet zetten, maar doordat ook de ethernet verbinding (LAN) niet werkt, kan ik niet inloggen op de router.

Ik heb ook al geprobeerd om het IP adres van de router (192.168.0.xxx) te kopiëren naar de ethernet verbinding: IP4 via –> DHCP met handmatig –> adres van router invoeren –> USB adapter zegt verbonden met groen bolletje, maar als ik mijn browser/appstore o.i.d. open, geen verbinding!

Ik zit hier al weken mee te prutsen en ik ben de hoop nabij haha. Zou iemand me kunnen helpen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: IMG tags aangepast
Profielfoto van Joost

Joost op 10 september 2017 #

Check met Istumbler (https://istumbler.net) de kanalen en schakel een vrij kanaal in. Dus de kanalen in gebruik ontwijken. Veelal is dat vrij simpel kanaaal 40 voor 5 MHZ, 7 voor de rest. Om onduidelijke reden gebruiken de standaard router deze kanalen doorgaans niet.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 10 september 2017 #

Niet zien (WiFI) en niet doen (ethernet): dat zijn toch verschillende problemen.
Voor wat betreft het laatste vermoed ik dat er meerdere routers in hetzelfde netwerk van dat studentenhuis aangesloten zijn. En dat geeft problemen.

Profielfoto van D.M

Joost op 10 september 2017

Check met Istumbler (https://istumbler.net) de kanalen en schakel een vrij kanaal in. Dus de kanalen in gebruik ontwijken. Veelal is dat vrij simpel kanaaal 40 voor 5 MHZ, 7 voor de rest. Om onduidelijke reden gebruiken de standaard router deze kanalen doorgaans niet.

Heb ik zojuist geprobeerd maar omdat ik de wifi-verbindingen uberhaupt niet kan vinden, kan ik hiermee ook geen verbinding maken en de kanalen vervolgens wijzigen in de routerinstellingen. Bedankt voor je snelle reactie!

Profielfoto van D.M

GoeieDag op 10 september 2017

Niet zien (WiFI) en niet doen (ethernet): dat zijn toch verschillende problemen.
Voor wat betreft het laatste vermoed ik dat er meerdere routers in hetzelfde netwerk van dat studentenhuis aangesloten zijn. En dat geeft problemen.

Klopt, ons studentenhuis in aangesloten bij Teleplaza. In huis hebben we ook geen modem hangen. Wij hebben allemaal een soort uitstulping in de muur, per kamer, waar je een lan-kabel in kan steken. Deze lan-kabel steek je dan vervolgens gewoon in de wan-aansluiting van je router/rechtstreeks in je laptop en dan zou je dus internet moeten hebben. Iedereen heeft een eigen router, dus dat is al 17 routers per ‘modem’ (of hoe ze ons vanuit Teleplaza dan ook internet leveren).
Ik heb alleen nog nooit gehad dat ik naast geen draadloze verbinding, ook geen ethernet verbinding heb in deze twee jaar dat ik hier al woon. Vraag me dus af of ‘alle routers op 1 netwerk’ het probleem vormen.. Maar heel erg bedankt voor je snelle reactie! Ik ga het ook maar even navragen bij Teleplaza.

Profielfoto van iDEOwen

iDEOwen op 10 september 2017 #

Je router heeft sowieso een issue. Deze geeft namelijk geen IP adres aan jou (te zien aan het zelf toegekend adres van 169.254.x.x).

Vermoedelijk staat je router in Bridging Mode, en krijgt deze geen verbinding met zijn netwerk (wat op de WAN/internet port aangesloten moet worden).

Profielfoto van D.M

D.M op 11 september 2017 #

Owentje op 10 september 2017

Je router heeft sowieso een issue. Deze geeft namelijk geen IP adres aan jou (te zien aan het zelf toegekend adres van 169.254.x.x).

Vermoedelijk staat je router in Bridging Mode, en krijgt deze geen verbinding met zijn netwerk (wat op de WAN/internet port aangesloten moet worden).

Ik ga ervanuit dat ik deze Bridging Mode alleen uit kan zetten in de instellingen van de router? (waar ik niet op in kan loggen omdat ik ook geen ethernet verbinding heb met de router? :-x)

Profielfoto van Franky Mac

Franky Mac op 11 september 2017 #

Is er in het studentenhuis niemand die kan helpen?

Je kunt weer proberen het handmatig in te stellen in je MacBook.

IP-adres, kies een IP-adres in de zelfde range al je router. Bijv. 192.168.0.205
Subnet masker:  255.255.255.0
Router: 192.168.0.xxx   Het vaste adres van je router
DNS-server (bijv. Google):   8.8.8.8

Hopelijk kan je dan bij je router komen. BTW welk merk en type is het?

Profielfoto van D.M

Franky op 11 september 2017

Is er in het studentenhuis niemand die kan helpen?

Je kunt weer proberen het handmatig in te stellen in je MacBook.

IP-adres, kies een IP-adres in de zelfde range al je router. Bijv. 192.168.0.205
Subnet masker:  255.255.255.0
Router: 192.168.0.xxx   Het vaste adres van je router
DNS-server (bijv. Google):   8.8.8.8

Hopelijk kan je dan bij je router komen. BTW welk merk en type is het?

—-
Nee helaas, mijn ‘technische huisgenoten’ hebben er al naar gekeken maar allemaal lopen ze vast.
Heb het geprobeerd, maar kan óf ik doe het fout, of het werkt niet..

Nu voer ik letterlijk het IP-adres van de router in en zelfs deze pakt die niet:

De router is een Sitecom Wireless Media 300N

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: IMG tags aangepast

Franky Mac op 11 september 2017 #

Vreemd, ik neem aan dat je de router al eens gereset hebt. Is de Ethernet kabel die je gebruikt wel goed?

Profielfoto van Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 11 september 2017 #

Even een ‘korte’ internet en netwerk verbinding uitleg.
In jouw situatie zou de verbinding als volgt moeten werken.
1: Ergens in huis komt de internetverbinding binnen.
2: Daaraan zit het modem van je provider.
3: Vervolgens zit daar weer jouw router op aangesloten.
4: Daar zit je computer/iPhone/iPad etc. op aangesloten. (Kan dus zowel via wifi als ethernet)

Internet en een netwerk verbinding zijn niet hetzelfde. Je hebt een netwerkverbinding nodig om te kunnen internetten, maar je kan ook een netwerkverbinding hebben zonder internet.

De meeste providers leveren vaak een modem/router. Dat is 1 apparaat die zowel als modem en als router opereert. Het modem deel zorgt ervoor dat je internetverbinding van buiten naar binnen gaat. Het router deel zorgt ervoor dat er meerdere apparaten op aan kunnen worden gesloten die binnen dat huisnetwerk een uniek IP adres, in een reeks, krijgen en daarom de router ook snapt waar in huis alles naartoe moet. In jouw huis zitten er achter dat modem/router weer meerdere routers. Die krijgen dus ieder een uniek ip van de modem/router en kunnen dus weer een eigen netwerk hebben, waardoor de apparaten die daartoe toegang hebben IP in een eigen reeks krijgen. Uiteraard kan een router ook in bridge mode worden gezet, zodat hij alleen opereert als doorgeefluik van IP adressen. Maar ook dan heeft de router nog steeds een eigen IP adres.

Nu begrijp ik dat er meerdere mensen in huis een router hebben. Qua IP adres instellingen hoeft dat niet zoveel uit te maken, maar qua WiFi kan dat storingen geven ja. Waar het wel mis kan gaan met IP adressen, is in de modem/router. Standaard staat elke router ingesteld dat hij automatisch IP adressen uitdeelt aan apparatuur. Zo krijgt iedere apparaat vanzelf een uniek IP adres. Dit werkt het beste voor thuisnetwerken. Maar als iemand dus de instellingen in de modem/router heeft gewijzigd, kan het problemen geven. Omdat het bij jouw situatie voorheen met dezelfde apparatuur wel werkte, lijkt mij dat niet direct het geval.

Uit je screenshots haal ik wel het volgende. Je zou wel een netwerkverbinding hebben, maar geen internet. Dan kan je dus in theorie nog steeds bij de instellingen van je eigen router moeten kunnen komen. Ik weet niet precies wat je nu met de ethernet instellingen probeert, maar voer je daar nu het IP van de router handmatig in? Dat gaat namelijk niet werken, want dat betekent dat zowel je Mac als je eigen router met hetzelfde IP verbinding probeert te maken met de hoofd modem/router. Dan heb je een IP conflict.
Als je naar de instellingen van je eigen router wilt, kan je naar je browser gaan en daar het IP adres van je router in de adresbalk invoeren. (tenzij het een Apple airport apparaat is, want dan is er software voor) Maar dan zal je in eerste instantie dus een netwerk kabel tussen je Mac en een poort van je router moeten hebben en je Ethernet instellingen op automatisch moeten zetten. Als het goed is, zou je dan bij router ook een IP adres moeten zien. Als je dat IP adres in je browser invoert, zou je naar de instellingen van je eigen router moeten kunnen gaan. Daar kan je uiteraard WiFi instellingen aanpassen en dergelijke. In theorie zou je dan ook met je Mac wel internet moeten hebben.

Profielfoto van D.M

Franky op 11 september 2017

Vreemd, ik neem aan dat je de router al eens gereset hebt. Is de Ethernet kabel die je gebruikt wel goed?

Ja ik heb al meerdere kabels geprobeerd, allemaal hetzelfde:-| Maar ik blijf verder proberen!

Profielfoto van D.M

@macdaddy

Oke, ik heb al mijn instellingen van mijn ethernet op automatisch gezet: zowel locatie als DHCP.

Nu kreeg ik alsnog geen IP adres van de router te zien, zoals hierboven op de afbeelding. Er zit een sticker op de achterkant van de router, waar een IP adres + gebr. naam + pw op staat. Deze heb ik ingevoerd in de browser (firefox en chrome). Vervolgens krijg ik 3 keer achter elkaar een melding dat ik mijn pw en gebr. naam moet invoeren. Aangezien de router al is gereset en terug is gezet naar fabrieksinstellingen ben ik er 100% zeker van dat het admin, admin is, zoals de sticker op de achterkant van de router aangeeft. Dit voer ik in en vervolgens krijg ik het volgende scherm:

Dit scherm krijg ik dus de hele tijd en daarom kan ik geen toegang krijgen tot mijn router..

Overigens, wanneer ik mijn wifi uitzet, en dus alleen de ethernet-kabel eraan heb liggen, zonder verbinding, krijg ik meteen een melding wanneer ik het IP adres van de router intoets: pagina onvindbaar, controleer netwerkverbinding

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: IMG tags aangepast
  • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Je kan je eigen reactie eenvoudig corrigeren en/of uitbreiden door met je muis over je eigen avatar te gaan en daar te kiezen voor "Bewerk"
  • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Onnodig quote-gebruik verwijderd
Profielfoto van Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 11 september 2017 #

Krijg je dat screenshot gelijk te zien, of probeer je eerst het password in te voeren?
Je laatste bericht laat dus al zien dat je geen verbinding hebt met ethernet. Wat gebeurt er als je de WiFi op je mac uitzet? En in welke aansluiting zit de ethernet kabel in je router?

Als je er echt niet inkomt, dan is er maar 1 oplossing en dat is je router via het apparaat zelf een reset te geven. (Sommige hebben een knopje ervoor, sommige hebben een dieper liggend knopje dat je met een pen o.i.d. kan indrukken.) Hierna moet je hem opnieuw instellen, maar dan kan je de instellingen zelf ook rustig doornemen.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 11 september 2017 #

Niet de hele lappen tekst te citeren, als je een reactie geeft. Zo wordt je draadje onoverzichtelijk.

Maar ik zie dat WiFi het wel doet; klopt dat?

Franky Mac op 12 september 2017 #

Ik vind het vreemd dat die Sitecom geen IP-nummer afgeeft. Volgens mij staat dat standaard aan, tenminste bij die van mij (een iets ander model). Doet die Ethernet adapter het wel op een ander locatie? Is het de originele Apple USB adapter?

Profielfoto van iDEOwen

iDEOwen op 12 september 2017 #

Ik denk dat het via een forum niet zo makkelijk is om dit zo opgelost te krijgen. Wellicht dat je in de buurt woont van een medeforum bezoeker, en dat die in ruil voor een koffie en gebakje er wel even naar zou willen kijken. Waar woon je?

Over dit topic

Gestart op 10 september 2017 door D.M

Laatste reactie door iDEOwen

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?