6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    MacFladder

Geen Dualboot nieuwe Imac?

Hallo MedeMaccers,

Ik ben sinds 2 maand de trotse eigenaar van een 27″ Imac 13,2 (geen Fusiondrive) met OS10.8.3.
    Wat me verbaasd is dat ik er geen dualboot van kan maken en ook niet van een externe bron kan opstarten/installeren.
    De bedoeling is om 10.6.8 te installeren en 10.8 ernaast of op de externe HDD.
    Met mijn vorige Imac kon ik, onder 10.6.8, opstarten van een externe Firewire Hdd met 10.8 erop.
    Je kon booten/opstarten/installeren naar keuze. Dit kan nu niet meer.
    Dus niet booten/installeren van een externe Hdd/brander/usbstick.
    Ik heb alle varianten en mogelijkheden geprobeerd om dit te doen.
    Is er soms iets door Apple geblokkeerd ofzo of vergeet ik iets?

Het enige wat wel lukt is in de recoverymodus komen van ML (opstarten met optiontoets) maar daar heb ik niets aan.
    Ook kun je van de Applesite een Recoverydiskassistant downloaden om zo een bootable usbstick te maken voor ML.
    Dit werkt ook prima maar heb ik ook niets aan.(je kunt alleen ML installeren)
    Doe ik iets verkeerd of is mijn Imac niet helemaal oke?
    Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop, alvast bedankt.

Bijdrager
    deSpaanseRente

Je kan wel dualbooten, maar je kan niet van een OSX-besturingssysteem booten dat dateert voor 10.8.2 (?) en nooit is meegeleverd geweest met de bewuste iMac. Heeft te maken met bepaalde essentiële bestanden die nodig zijn. Jammer maar helaas, ik had ook graag mogelijkheid tot dualbooten met Snow Leopard gehad, maar dat kan dus blijkbaar niet.

Tenzij mss met een workaround (waar ik wel graag van wil horen)

Bijdrager
    fatboysmart

Inderdaad, zoals deSpaanseRente al zegt, je kunt nooit een lager systeem op je Mac zetten dan waarmee hij uit de doos kwam.
    10.7 of 10.6 gaat dus niet lukken.

Bijdrager
    computer space

10.6 kun je alleen virtualiseren. Koop de serverversie voor 18 euro en zet deze op het gratis virtual box.

Bijdrager
    MacFladder

Bedankt voor het heldere antwoord, ik heb dus pech.
    Misschien via virtualbox dan maar, als dit niet vertraagd.
    Ik zal me er eens in verdiepen, thanks!:nerd:

Bijdrager
    computer space

Het vertraagt niet veel: CPU taken gaan op nagenoeg 100% van de snelheid, bij GPU werk ben je afhankelijk van de driver, maar daar zit vaak wat meer overhead op. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe die is bij een OSX emulatie. Aan de andere kant: welk OSX programma dat sterk van een moderne GPU afhankelijk is draait er niet meer op 10.8?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.