13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

Geen Bootable backup groter dan 2TB???

Ik heb een 4Tb externe schijf voor mijn backups gekocht.
    Nu geeft CCC aan dat die mogelijk niet bootable is omdat hij groter is dan 2Tb.
    Waarom is dat, en wat nu?

Bijdrager
    TheBigZ

Waarom: KLIK.

Wat nu: maak meerdere (2, 3, 4…) partities op de schijf.

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    SunKeeper

Wie heeft er nou een opstartschijf waar meer dan 2TB data op staat?

Lijkt me niet bepaald een handige setup.:roll:

Bijdrager
    OMT-fan

De 4tb schijf zou een bootable moeten zijn van mijn interne hd (2tb fusiondrive).
    Hier staan progs en data op, ca. 1,5 Tb.
    Verkeerde keuze gemaakt?

Sleutelbeheerder
    Night

Hooguit in het aansluitingstype:

Note that Macs’ firmware cannot see past the 2TB mark on USB-connected devices. If you require a bootable device larger than 2TB, you should purchase an enclosure that offers Firewire or Thunderbolt.

Bron: Bombich software
    Volledige artikel: https://bombich.com/kb/ccc4/choosing-backup-drive

Als je drive naast een USB aansluiting ook een FireWire poort heeft (zoals mijn externe 4TB WD drive) kun je die ook aansluiten met een TB2FW connector. Zo omzeil je de max. 2TB van USB.

Bijdrager
    OMT-fan

Schijf heeft alleen een USB aansluiting.
    Ik zal als bootable wel een 2Tb schijf gaan gebruiken, ik wist niet dat er een 2Tb grens is.
    Bedankt voor de info.

Sleutelbeheerder
    Night

Je kan met CC ook een backup in delen maken:
    2 partities, 1 van 1,5 GB en 1 van 2,5 GB, waarvan je de eerste gebruikt voor een systeemkloon zonder safety net (dus 1op1 en bootable voor geval van systeem crash) en de tweede als backup van je muziek, foto’s en documenten inclusief incremental backup functie, waardoor je diverse versies van bestanden kan bewaren en bestanden die verwijderd zijn, later nog kan terughalen.

Bijdrager
    TheBigZ
    OMT-fan op 25 juni 2016

De 4tb schijf zou een bootable moeten zijn van mijn interne hd (2tb fusiondrive). Hier staan progs en data op, ca. 1,5 Tb.

Je kunt de 4TB schijf wissen en vervolgens twee partities aanmaken van 2TB. Die kun je vervolgens ieder apart “bootable” maken met CCC.

Bijdrager
    SunKeeper
    OMT-fan op 25 juni 2016

Verkeerde keuze gemaakt?

Valt mee, dat is nog te behappen.

De ideale situatie is eigenlijk (kan ook gewoon als je meer dan 2TB hebt) Time Machine de volledige backup op zich laten nemen, omdat die niet opstartbaar is heb je daar geen limiet op.

CCC laat je dan een opstartbare backup maken, maar haal er dan een aantal locaties uit die veel GB’s opeisen. Zodat je opstartbare backup niet meer dan 1TB is. Dat scheelt je ook wachttijd, in geval je die backup moet herstellen als er een defect is geweest en je snel weer verder wilt werken.

Die locaties met overige data die niet in je opstartbare backup zitten laat je dan apart backuppen, (extra veilig, backup van Time Machine) of je haal die data rechtstreeks uit je Time Machine backup.

Let op, ik wil je niet de les lezen, het zijn alleen tips over hoe ik het zou doen. Bij een Fusion Drive is het net een stapje anders dan gewoon 250GB SSD als opslag.:wink:

Bijdrager
    OMT-fan

SunKeeper

Dit ga ik eens uitproberen, bedankt!

Bijdrager
    GoeieDag

SunKeeper: van een TM backup kun je wel degelijk opstarten.
    Je kunt er alleen niet direct op doorgaan waarmee je bezig was, zoals bij een kloon (CCC, SD) wel het geval is.

Bijdrager
    SunKeeper

Van de TM-backupschijf kun je niet opstarten. Wel als je het hebt teruggezet natuurlijk.

En daar zit het voordeel van CCC, je start direct op, en gaat verder werken terwijl je eventueel ondertussen een kopie laat maken. Alleen kan dat niet met 2TB of meer.
    Time Machine kan wel 2TB of meer terugzetten, maar dat duurt wel even en dan kun je ondertussen niet met je systeem verder werken.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.