5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Dr. Maddox

Geen bevoegdheden meer voor externe WD HDD

Hoi,

Sinds kort is mijn externe WesternDigital HDD niet meer toegankelijk. Er staan drie partities op waarvan twee gebruikers en één voor timemachine. Ik kan de HDD ineens niet meer lezen en krijg de volgende melding:

Het probleem lijkt te zijn ontstaan nadat ik SnowLeopard heb ge-herinstalleert. Typisch omdat een andere WD HDD wel gewoon toegankelijk is…

Het wijzigen van bevoegdheden laat de HDD niet meer toe (het slotje heb ik natuurlijk geopend). Hij laat dit zien onder info:

(let op de dubbele account van mezelf! Zou hier een conflict zijn ontstaan?)

Zodra ik mezelf ‘lezen en schrijven’ bevoegdheden geef en het venster afsluit, gaan de instellingen verloren en staat alles weer zoals hierboven in de schermafbeelding.

Het schijfhulpprogramma laat het niet toe dat ik de rechten laat repareren. Deze functie is lichtgrijs.

De informatie vanuit het schijfhulprogramma lijkt in orde ook al kan er niet op geschreven of gelezen worden:

Wie kan mij helpen, de rechten voor de HDD weer in orde te krijgen? We gebruiken deze HDD vrij intensief en willen de data graag behouden.

Bijdrager
    LordChaos

Hoi,

Zou je wellicht in een terminal de volgende commando’s uit willen voeren als de schijf gemount is ?

ls -alO /Volumes/
    id
    diskutil list

Ik zou graag de output van al die commando’s willen zien.

Groet,

Eric

Bijdrager
    Dr. Maddox

Hoi Eric,

Dank je dat je me helpt!:)

Hieronder de output van terminal:

<br />
    iMac-van-Xxxx:~ JeanPaul$ ls -alO /Volumes/<br />
    total 8<br />
    [email protected]  6 root      admin  hidden  204 21 apr 19:22 .<br />
    drwxrwxr-t  29 root      admin  -      1054  8 apr 01:16 ..<br />
    drw-rw-rw-+ 15 JeanPaul  staff  uchg    578 21 sep  2009 Back-up timemachine<br />
    drw-rw-rw-+ 50 JeanPaul  staff  uchg   1768 26 feb 15:26 Denice extern<br />
    drw-rw-rw-+ 20 JeanPaul  staff  uchg    748 24 mrt 21:19 JP extern<br />
    lrwxr-xr-x   1 root      admin  -         1 21 apr 17:21 Mac HD -> /<br />
    iMac-van-Xxxxxx:~ JeanPaul$ id<br />
    uid=501(JeanPaul) gid=20(staff) groups=20(staff),401(com.apple.access_screensharing),204<br />
    (_developer),100(_lpoperator),98(_lpadmin),81(_appserveradm),80(admin),<br />
    79(_appserverusr), 61(localaccounts),12(everyone),405(com.apple.sharepoint.group.4),<br />
    403(com.apple.sharepoint.group.2), 404(com.apple.sharepoint.group.3),<br />
    402(com.apple.sharepoint.group.1)<br />
    iMac-van-Xxxxxx:~ JeanPaul$ diskutil list<br />
    /dev/disk0<br />
       #:                       TYPE NAME                    SIZE       IDENTIFIER<br />
       0:      GUID_partition_scheme                        *1.0 TB     disk0<br />
       1:                        EFI                         209.7 MB   disk0s1<br />
       2:                  Apple_HFS Mac HD                  999.9 GB   disk0s2<br />
    /dev/disk1<br />
       #:                       TYPE NAME                    SIZE       IDENTIFIER<br />
       0:     FDisk_partition_scheme                        *1.0 TB     disk1<br />
       1:                  Apple_HFS Denice extern           161.2 GB   disk1s1<br />
       2:                  Apple_HFS JP extern               501.2 GB   disk1s2<br />
       3:                  Apple_HFS Back-up timemachine     337.8 GB   disk1s3<br />
    iMac-van-Xxxxxx:~ JeanPaul$<br />

Vanwege Google heb ik mijn volledige naam even voor Xxxxx vervangen…

Bijdrager
    1984

Het lijkt me niet helemaal hetzelfde,maar in mijn geval bleek de WD schijf defect

1984 op 04 januari 2010

Externe WD HD word plotseling niet meer door de Mac gelezen, Dit gebeurde eerder en vandaag weer, terwijl ik op de schijf probleemloos bezig was, en even later laat de schijf mijn in de steek.

Na een herstart verscheen er de volgende melding:

Schijf Plaatsen

De schijf die u hebt geplaatst kan niet door deze computer worden gelezen.

{Negeer} {Verwijder media}

Daarna heb ik de schijf ontkoppelt (FW + voeding van de schijf) en daarna deed hij het weer,

Mijn vraag is: is dit een teken dat de schijf het gaat begeven (±1 jaar oud) of hebben leden op dit forum ervaring met dit verschijnsel…Bijvoorbaat dank voor info.
    http://www.onemorething.nl/community/topic/externe-hd-word-niet-meer-door-de-mac-gelezen

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik denk niet dat dit hetzelfde is. Vooral omdat alle tests aangeven dat er niks aan de hand is. Het lijkt mij eerder een rechten conflict.

Ik heb inmiddels een oplossing gevonden om de bestanden veilig te stellen:

– Root gebruiker aanmaken

– Inloggen als Root

– De externe HDD kan nu gelezen worden

– Bestanden van de externe HDD kopiëren naar de systeem HDD

– Vanuit het Root account de rechten van de gekopieerde map voor iedereen toegankelijk gemaakt

– Uitloggen op Root en inloggen op mijn eigen account en ik kan de besten lezen en schrijven:)

Zodra ik alles heb overgezet ga ik de schijf formatteren.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.