30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:

Bijdrager
    Markouzki

Geen bestanden openen

Hoi,

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Gisteren heb ik 10.12.2 geïnstalleerd. Geen flauw idee of dat een verband heeft met mijn vraag, maar wie weet.

Op mijn Airport Time Capsule heb ik een flink wat bestanden staan. Nu heb ik het probleem dat ik bij het openen (van filmbestanden) de foutmelding “Het programma … kan niet worden geopend. -36” krijg. Zowel bij VLC als Quicktime Player. Op Google vond ik iets over een bestand dat beschadigd is. Het gekke is: bij het verslepen van deze bestanden naar mijn bureaublad, werkt het wel gewoon. Als ik daarna de bestanden opnieuw op de Airport Time Capsule zet, werken ze weer niet… Daarbij komt dat het bij alle filmbestanden is, ook degene die ik al jaaaaren heb en dat voorheen prima heeft kunnen openen.

Ik vind het nu erg vervelend dat ik de bestanden eerst naar mijn bureaublad moet verslepen. Is er iemand die de gouden tip voor me heeft?:)

Bijdrager
    Markouzki

En oja: ik heb VLC al opnieuw geïnstalleerd en de Airport Time Capsule gereset. Helaas niet geholpen:(

Bijdrager
    Shmoo

En de computer? Herstart dat ding eens of schop er tegen..

Bijdrager
    Markouzki

Al gedaan… ik ben nu in sleutelhangertoegang aan het zoeken, maar daar heb ik niet heel veel verstand van. Misschien dat ik door die update niet de juiste rechten heb om te openen?

Bijdrager
    nicj56

Als jij rechts klikt op het bestand en het programma kiest waar die mee geopent moet worden?

Bijdrager
    fred44nl

je kunt er wel met Finder bij, anders kun je bestanden er niet vanaf en weer naar toe slepen.
    dus het wachtwoord zit goed in de sleutelhanger.
    wat zijn de instellingen ??

Bijdrager
    Markouzki

Als ik rechts klik, krijg ik dezelfde foutmelding. Ik moet trouwens iedere keer bij het opstarten van mijn laptop ook opnieuw het wachtwoord invoeren om verbinding te maken, ookal vink ik de sleutelhanger aan.

Dit zijn de instellingen:

Bijdrager
    fred44nl

dat je bij elke keer opstarten ook het wachtwoord moet invullen is niet zoals het hoort.
    jouw instelling is wel anders, maar zou ook moeten werken.
    je kunt alle wachtwoorden uit de sleutelhanger verwijderen, opnieuw opstarten en dan weer verbinding maken.

Bijdrager
    Markouzki

Dat wachtwoord opnieuw invullen bij opstarten is nu verholpen, maar ik vond dit… zou dit ermee te maken kunnen hebben? Dat onbekend zou niet moeten kloppen, toch?

Moderator
    Night

Het lijkt erop dat je main user account niet goed is overgekomen. Dat is een groot probleem, want bij het openen van alle type bestanden zullen de permissies op basis van je originele user-account (jouwnaam) niet corresponderen met het huidige user-account (onbekend).

Wellicht kun je o.b.v. je TimeMachine backup teruggaan naar een moment vóór je update en dan de update opnieuw proberen uit te voeren.

Bijdrager
    Markouzki

Ai, je laat me schrikken! Hoe kan ik dat oplossen?

Bijdrager
    fred44nl

is dat plaatje van bestanden op de TimeCapsule ??
    (onbekend) lezen en schrijven is overigens wel normaal.

de overige rechten kun je wel weer goed krijgen.

Bijdrager
    Markouzki

Is inderdaad van de Airport Time Capsule!

Bijdrager
    fred44nl

Bijdrager
    Markouzki

Ik word niet wijzer van dat stukje support, kun je het me op een andere manier uitleggen?
    Het volgen van de stappen lukt niet…

Bijdrager
    Markouzki

Het is me nog steeds niet gelukt, veel pagina’s zijn verouderd en geven opties aan die er niet meer zijn. Mijn Airport Time Capsule wordt ook niet weergeven in disk utility. Hoort dat?

Bijdrager
    fred44nl

de TC komt niet te voorschijn in disk utility, dat hoort zo.’
    maar je hebt de gebruiker everyone.
    als je klikt op geen toegang, dan verschijnen er meer mogelijkheden.
    en dan kies je lezen en schrijven.
    daarna moet je dat doorgeven aan onderliggende folders en files.

Bijdrager
    Markouzki

Dat probeerde ik, maar kreeg ik deze melding:

Bijdrager
    fred44nl

verwijder de wachtwoorden van de TimeCapsule es uit de sleutelhanger.
    start dan opnieuw op en verander het wachtwoord en de beveiliging van de gedeelde schijven anders in.
    maak dan verbinding met de TC, je zult dan het nieuwe wachtwoord moeten invullen en bewaren in de sleutelhanger.

vraagje: hoeveel data wil je bewaren van de TC ??
    je voelt em waarschijnlijk al: uithuilen en overnieuw beginnen:)

Bijdrager
    Markouzki

Ik heb er bijna 2TB op opgeslagen.
    De wachtwoorden zijn nu uit de sleutelhanger en ik heb opnieuw opgestart.
    Wat bedoel je met verander het wachtwoord en de beveiliging van de gedeelde schijven? En hoe doe ik dat?

Bijdrager
    fred44nl

in het Airport Configuratie programma heb je ingesteld “Beveiligde gedeelde schijven”, ingesteld “Met een schijfwachtwoord”.
    je kunt daar het wachtwoord wijzigen, maar je kunt ook kiezen voor “Met apparaat wachtwoord”.
    dat kun je terug vinden in de plaatjes van jou en mij, hierboven.

die 2 TB is dat alleen “gewone” bestanden, of is dat ook een TimeMachine backup ??

de problemen zijn ontstaan ná de update van MacOS.
    kan her zijn, dat de TC tijdens die update met jouw Macbook verbonden was ??
    en dat er wellicht kopieer-acties, o.i.d. gaande waren ??

Bijdrager
    Markouzki

Zijn alleen gewone bestanden. Airport Time Capsule was idd verbonden tijdens de update…
    Zit echt met m’n handen in het haar! Het werkt namelijk nog steeds dit:(

Bijdrager
    fred44nl

als je het echt niet voor elkaar kan krijgen, dan zul je de bestanden, die je wilt behouden, er af moeten kopiëren en daarna de gehele TC-schijf wissen.
    iets anders kan ik niet verzinnen:)

Bijdrager
    Markouzki

Kan ik hem terugzetten naar fabrieksinstellingen? Of ben ik dan ook al mijn bestanden kwijt?

Bijdrager
    fred44nl

terugzetten naar de fabrieksinstellingen gaat over het router/wifi-gedeelte van de TC.
    maar daar zit het probleem niet.
    want het gaat hier om toegangsrechten, die niet goed meer werken.

Bijdrager
    Markouzki

Oh okay, dan ga ik m’n bestanden maar eens uitzoeken…

Bijdrager
    McMeller

Nieuwsgierig… Hoe maak jij een back-up van de bestanden op je Time Capsule?

Bijdrager
    Markouzki

Ik heb al m’n bestanden nu op externe harde schijven van vrienden gezet en een aantal dingen op mijn eigen usb’s.
    De Time Capsule gereset, schijf gewist, nieuwe schijf gemaakt en krijg wéér de melding dat de bevoegdheden “onbekend” zijn…
    Precies zoals in de afbeelding hierboven.

Wat doe ik fout?

Bijdrager
    Markouzki

Ik ben er door hulp achter gekomen dat het niet aan de bevoegdheden ligt. Dit blijkt te kloppen, want bij de mappen in de Airport Time Capsule staat de staff er wel bij. Desalniettemin heb ik toch de Time Capsule opnieuw geïnstalleerd en de schijf opnieuw toegevoegd. Dit heeft helaas niets opgeleverd. Ook heb ik een schone installatie van 10.12.2 geïnstalleerd… heeft ook niets opgeleverd.

Zou het kunnen dat de fout bij Apple ligt? Het was sinds de update 10.12.2… maar als ik zelf nog iets kan proberen hoor ik het echt graag.
    Mijn probleem is nu dus alleen het niet kunnen openen van bestanden op de Time Capsule (foutcode -36). Als de bestanden worden versleept naar de interne schijf, kan ik het wel openen…

Frusterend!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.