13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    iMakkie

Geen beeld

Hallo,

Ik heb een vreemd probleem. Gisteren was ik met mijn PowerBook G4 via een beamer een foto presentatie aan het houden. ineens werd het scherm zwart, zowel op de beamer als de PB. Na een geforceerde herstart van de PB start hij wel de mac op, maar ik krijg alleen een blauw scherm te zien.
    Nu dacht ik even, mijn oude PB-tje heeft het gewoon begeven. Nu zit ik thuis en heb de PB opnieuw gestart, weer blauw scherm, maar op mijn andere mac zie ik hem wel volledig in beeld komen, kan ik zelfs het beeld overnemen (is dan nog steeds blauw, maar hij werkt dus wel goed).
    Hoe kan ik met sneltoetsen dit herstellen? Of andere ideeen zijn ook welkom.
    Het lijkt er dus op dat hij is blijven hangen in een verkeerd beeldscherm of zo.
    Hopelijk heeft iemand enig idee.

Thanx alvast
    iMakkie

Bijdrager
    ronaldoo

probeer de hardware test is te doen met de cd erin misschien dat deze wat aangeeft.
    en anders opstarten met de cd en het systeem proberen te herstellen. Mocht dit niet lukken kun je altijd nog proberen een back up terug te plaatsen.

Bijdrager
    McLoe

Waarschijnlijk heeft je grafische kaart het begeven… Via ScreenSharing kan je ‘m dan dus nog steeds wel benaderen, dat loopt nml.niet via de grafische kaart. Kijk via ScreenSharing eens onder Appeltje > Over Deze Mac > Meer Info > Video/Beeldschermen of er ├╝berhaupt hardware herkend wordt. En anders even met je originele CD’s een hardware-test draaien (al zal dat via ScreenSharing waarschijnlijk niet lukken).

Bijdrager
    iMakkie

Als ik via screen sharing kijk, zie ik ook alleen maar het blauwe scherm.
    Als ik inlog via safe mode, kan ik wel alles gewoon besturen, maar als ik vervolgens herstart doe, weer hetzelfde verhaal.
    Moet ik in de safe mode iets veranderen in de instellingen?

Bijdrager
    ronaldoo

zo blijven doen heeft geen nut.
    Je weet nu screen sharing doet het niet en elke keer opstarten blijft het bij een blauw scherm
    Probeer gewoon is een hard ware test te doen dan zie je gelijk wel of er iets aan de computer is.
    En geeft hij niks aan probeer dan is een back up terug te zetten
    Daar verlies je niks mee en kan wel is wonderen doen.

Bijdrager
    iMakkie

Hoe kan ik een hardware test doen als ik mijn mac niet kan besturen???
    Als ik namelijk probeer op te starten met de installatie CD erin zie ik ook alleen maar een blauw scherm.

Bijdrager
    ronaldoo

Dan is denk ik je beeldkaart naar de vaantjes als je nog garantie op het toestel hebt binnen doen en zo niet toch is met apple bellen of ze niks voor je kunnen doen.
    Mocht je geen garantie meer hebben moet je het overwegen of het dit waard is om het toestel te laten maken mits die geen goedkope reparatie zal zijn

Maar al is je p ram proberen te reseten en in veilige modus proberen op te starten?

Bijdrager
    iMakkie

Maar hoe kan het dan dat ik wel via de safe mode alles normaal kan zien?

Bijdrager
    vogel

Dat is inderdaad vreemd. Net zo vreemd als dat je niet kan herstarten vanaf installatie-cd. Al een PRAM-reset uitgevoerd?
    Als dat geen resultaat geeft, zou je kunnen overwegen om je PB via firewire aan een andere Mac te hangen, die andere Mac met de installatie-cd op te starten en een archiveer-en-installeer op de PB uit te voeren. Theoretisch zou dit moeten kunnen, toch?

Bijdrager
    iMakkie

Tot nu toe nog steeds geen oplossing gevonden.
    Het lukt wel om te installeren via FireWire modus, maar daarna wederom geen beeld!!!

Het vreemde is dat je hem wel op ziet starten. Dus gewoon het apple logo, maar daarna niets…..

Bijdrager
    ronvgs

En opstarten met een externe monitor?
    Wat doet hij dan?

Bijdrager
    Vinhelper
    ”iMakkie”

Maar hoe kan het dan dat ik wel via de safe mode alles normaal kan zien?

Omdat dat op een bepaalde manier niet over je grafische kaart loopt..

Kijk ook even hier —> http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=153883

Ook een dergelijk iets…

Bijdrager
    iMakkie

Hmmm….ben ook bang dat hij de geest heeft gegeven. Dat wordt sparen voor een nieuwe helaas. Iemand nog iets ter donatie????

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.