23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    SterAppel

(opgelost) Geen AirDrop sinds Catalina

Ik kan sinds ik de upgrade naar Catalina 10.15.2 heb gedaan bestanden niet meer versturen naar mijn Mac Pro. Voorheen werkte het prima. AirDrop staat niet in de navigatiekolom en is ook nergens te vinden op mijn Mac.

Wie weet de oplossing?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door SterAppel.
    Bijdrager
    Shmoo

Finder > command + komma en dan bij Navigatiekolom?

En heb je iCloud geactiveerd op deze machine?

Bijdrager
    SterAppel

Finder > command + komma en dan bij Navigatiekolom? -> Staat het niet bij

iCloud is geactiveerd

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Bluetooth moet ook aan dacht ik?

Bijdrager
    SterAppel

Fijn dat je meedenkt, maar dat staat altijd aan;-)

Bijdrager
    SterAppel

Ik zie de app nergens op de mac

Bijdrager
    GoeieDag

Naar welke app zoek je dan?

Zet eens een screenshot van jouw Findervenster hier.

Bijdrager
    SterAppel

Ik zoek AirDrop!

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, da’s duidelijk. Maar AirDrop is geen app.

In ieder geval: staat ie ook niet in de Finder menu Ga in het lijstje?

Heb je de Mac al eens herstart? Eventueel in de Safe Mode. Of eventueel een PRAM reset.

Bijdrager
    SterAppel

Nee, ook niet in het “Ga” lijstje. Heb dit al een tijdje dus herstart heeft weinig zin. En heb het probleem ook thuis op een iMac

Bijdrager
    iDEOwen

Hi SterAppel. Kan het zijn dat je een 2010/2012 Mac Pro gebruikt? Dan komt het omdat Catalina alleen maar AirDrop v2 ondersteund (discovery via Bluetooth 4 or hoger, en transmission via WiFi), en de Mac Pro 2010/2012 alleen AirDrop v1 ondersteund.

Als je een nieuwe Mac Pro hebt, dan durf ik het voor nu even niet te zeggen;)

Bijdrager
    McPim

@GoeieDag gaf nog 2 tips, heeft dat geholpen? Uitloggen en weer inloggen in iCloud geprobeerd? En voor de zekerheid: je hebt niet de Mac Firewall aan staan en ‘Block all incoming connections’ aangevinkt?

@iDEOwen: op de MacPro’s die jij noemt wordt Catalina überhaupt niet ondersteund door Apple, wel op de ‘Late 2013’ en uiteraard de nieuwe.

Bijdrager
    Shmoo

Wat Owen zegt zal het wel zijn. Tussentijdse upgrade van de minimale specs.

Bijdrager
    McPim

Hoezo ‘tussentijds’? Catalina had vanaf de eerste release de 2013 Mac Pro als minimum eis. Als je Catalina op een ‘unsupported’ Mac zet (daar zijn natuurlijk manieren voor) dan is het wel gek om hier te vragen waarom X of Y niet werkt, zonder dat erbij te vermelden..😉.

Bijdrager
    SterAppel

Ik heb een Mac Pro late 2013!

Firewall is uitgeschakeld

In en uitloggen iCloud al geprobeerd

Dus nog geen oplossing!

Ps thuis op de iMac (late 2013) niet zoals eerder vermeld, werkt het wel…

Bijdrager
    McPim

SterAppel op 21 januari 2020 om 17:59
    Ik heb een Mac Pro late 2013!

Goed om te weten 👍🏻.. We denken verder. En je zult het vast gedaan hebben, maar noem het dan ook even, die andere tips.

Bijdrager
    GoeieDag

Maak eens even een nieuwe gebruiker aan op de Mac, en log daarop in. Zie je nu wel AirDrop?

Bijdrager
    Vision1

Kan je Airdrop wel zien/starten als je naar deze map gaat via finder?

/System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Applications

Hier nog een tip die online staat bij een soort gelijk issue.

AirDrop Not Showing Up in Mac’s Finder Sidebar?

It’s time to leverage Terminal.

Open a Terminal session (Applications > Utilities > Terminal) and type in the following command to deactivate AirDrop:
    defaults write com.apple.NetworkBrowser DisableAirDrop -bool YES
    Once disabled, type in this command to activate it again:
    defaults write com.apple.NetworkBrowser DisableAirDrop -bool NO
    Finally, quit Terminal and relaunch Finder.

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt ook even de 10.15.2 combo-update draaien; misschien dat dat de fout weer herstelt.

Bijdrager
    SterAppel

Thnx Vision1

Dit werkte:

Kan je Airdrop wel zien/starten als je naar deze map gaat via finder?

/System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Applications

AirDrop stond er wel in, na dubbelklik stond het in de navigatiekolom en werkt het.

Dank aan allen voor het meedenken

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door SterAppel.
    Bijdrager
    iDEOwen

@McPim, De Mac Pro 2010 & 2012 kunnen ook Catalina draaien, mits deze een Metal Capable Graphics card hebben.

@SterAppel Als de suggesties van Vision1 niet werken, kan je ook nog proberen om de inhoud van Library/Preferences/Systemconfiguration te wissen en daarna te rebooten. LET WEL OP, maak hier wel eerst een kopie van op een ander plekje. Na het wissen van die map raak je wel al je netwerkinstellingen kwijt (dus oa alle wifi netwerk voorkeuren etc).

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door iDEOwen.
    Bijdrager
    McPim

iDEOwen op 22 januari 2020 om 10:39
    @McPim, De Mac Pro 2010 & 2012 kunnen ook Catalina draaien, mits deze een Metal Capable Graphics card hebben.

Ik zei dat Apple het niet ondersteunt, de minimale systeemeis is een Mac Pro van 2013 en later. Dat het toch kan zou best kunnen 👍🏻.

Bijdrager
    iDEOwen

<p class=”cite”>McPim op 22 januari 2020 om 10:56</p>

Ik zei dat Apple het niet ondersteunt, de minimale systeemeis is een Mac Pro van 2013 en later. Dat het toch kan zou best kunnen 👍🏻.

<p class=”cite”>McPim op 22 januari 2020 om 10:56</p>

Je hebt helemaal gelijk qua ondersteuning, ik zat nog in mijn gedachte met Mojave waarin het nog wel ondersteund werd.  De oudere Mac Pro’s zijn idd de enige die niet mee gingen naar Catalina en support. Thnx for correcting me;)

@SterAppel, mooi dat het weer werkt!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.