7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    alfa156a

Geeft Photoshop CS5 en NAS voldoende snelheid.

Ik heb op het forum al rondgekeken maar mijn vraag wordt, voor zover ik heb kunnen zien, niet beantwoord vandaar onderstaande vraag.
    Aangezien hier meerdere Macs in huis zijn lijkt het mij handig dat op iedere computer de foto’s bewerkt kunnen worden vanaf 1 punt. Ik zit daarom te denken aan een NAS. Maar geeft dit voldoende snelheid.
    De foto’s staan nu op 1 externe harddisk maar als er gephotoshopt wordt dan moet de ext. HD (via firewire 800) iedere keer aan een Mac gekoppeld worden. Dit is nogal omslachtig maar het bewerken gaat wel lekker snel.
    Als router gebruik ik de Airport Extreme met draadloze verbinding. De HD heb ik ook al eens via de usb poort van de AE in het netwerk gehad, maar de snelheid was waardeloos. Geeft de NAS oplossing voldoende snelheid voor bv 25mb bestanden te bewerken? Graag jullie idee hierover. Wellicht zijn er betere oplossingen.

Bijdrager
    Pieterr

Ja, dat kan. Alleen is het wel aan te raden om dan een (gigabit) ethernetkabel te trekken (van het goede type, CAT 5E) van je Mac naar de AirPort Extreme. Via WiFi zal je (in de praktijk) niet boven de 10MB/s uitkomen.

Bijdrager
    alfa156a

Het is de bedoeling dat er gebruik wordt gemaakt van WiFi, kabel is geen optie. Dus de snelheid blijkt onvoldoende met WiFi. Dan maar verder met de oude situatie:sad:

Bijdrager
    Pieterr

De circa 50MB/s die je met FireWire 800 kunt halen, ga je via WiFi inderdaad nooit halen.

Bijdrager
    alfa156a

Bedankt voor de interessante linkjes.

Bijdrager
    alfa156a

Pieterr, n.a.v. jouw opmerking omtrent CAT 5E heb ik eens gekeken wat voor type kabel ik tussen het modem (Ubee van Ziggo) en de AE heb. Dit blijkt CAT 5 te zijn. Geeft dit een mindere doorvoersnelheid dan Cat 5E of CAT 6. De lengte ertussen is 4 mtr.

Bijdrager
    Pieterr

Dat is het lijntje naar buiten toe. Standaard ethernetkabel is bedoeld voor 100Mbps. Als jouw Ziggo abonnement daar (ruim) onder zit zul je weinig nadeel hebben van die kabel.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.