30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 147)
  • Q:
    Bijdrager
    WouterReyntjens

Geef je mac een groot onderhoud!

met deze hitte kan het wel handig zijn dat je je macje een beetje helpt met een onderhoudsbeurt, daarom dit topic, heb jij tips om een andere soort mac te kuisen,(powermac,een oude g4,…) post het dan maar hier

grtz

”Sjefke”

Met regelmaat lees ik op diverse fora over problemen met oververhitte iMacs G5 (rev. A-B). De oorzaak is meestal ’n heatsink die vol zit met stof. Ik heb ’n webpagina gemaakt om te laten zien hoe je dit eenvoudig kan reinigen.

http://web.mac.com/sjef.broere/iWeb/Hot_iMac_G5/Cleaning.html

Als je dit nog nooit hebt gedaan en je durft het nu wel aan, dan zul je merken dat het duidelijk scheelt in de temperatuur en dus ook in het ventilator geluid.

Bijdrager
    AdriaanB

waterkoeling, je kan alles wat ongeveer met warmte te maken heeft daar naartoe brengen en watergekoeld maken Ik Ben Stil

Bijdrager
    inberlin

ik zou alleen geen 8 atm erop zetten, vliegen de chips je om de oren

Bijdrager
    Juch

Heb je toevallig ook iets voor MacBooks, iBooks e.d.?

Bijdrager
    Barabas2005

Ai, en let ook op wat voor een compressor je gebruikt voor de schoonmaak! Er mag namelijk geen olie en vocht in de lucht zitten! Ik denk dat zo’n busje lucht uit de winkel veiliger is.

Bijdrager
    WouterReyntjens

@juch: als je zelf tips hebt, met een url dan kan ik het bovenaan zetten en dan kan dit voor elk type mac gedaan worden

Bijdrager
    RenaultF1

om ff he artikel op de site te verbeteren: je hebt geen sterschroevendraaier nodig om een imac open te krijgen, maar een pilips (kruisschroevendraaier als je dat beter verstaat).

8 atnosfeer is ook niet correct, bar ook niet trouwens, het is 900KiloPascal om correct te zijn (ik ga toch van de veronderstelling uit dat we de absolute drukschaal gebruiken in plaats van de relatieve om correct te zijn)

Een torx 8 lijkt me ook wel bizar, maar dat zou nog kunnen, het is in ieder geval een bizarre maat.

Kwestie van eens niet te vitten op spellingsfouten, maar de juistheid van de informatie.

Bijdrager
    HeadbangMachine

Okee, en hoe zit dit voor een ‘gewone’ Mac G5?

Bijdrager
    WouterReyntjens

Welk model bedoel je?
    Hetgene je altijd kan doen is je kast openen, de stroomkabel eruit halen en een goed met perslucht spuiten, even wachten en dan terug alles aansluiten en hij is proper

Bijdrager
    HeadbangMachine

Hardwareoverzicht:

Computernaam: Power Mac G5
    Computermodel: PowerMac7,2
    Processortype: PowerPC 970 (2.2)
    Aantal processors: 1
    Processorsnelheid: 1.6 GHz
    L2-cache (per processor): 512 KB
    Geheugen: 1.5 GB
    Bussnelheid: 800 MHz
    Opstart-ROM-versie: 5.1.5f2

Dit type model bedoel ik

Bijdrager
    HeadbangMachine

heeft iemand ook een (foto-)beschrijving hoe ik deze het beste stofvrij/schoon kan maken?

Bijdrager
    iDayDreamer

Haai mensen,

in een eerder geplaatste link (deze dus) staat hoe je je Mac weer stil kan krijgen…….. Alleen moet ik echter een opmerking maken:

Als je je Fan’s schoon spuit met lucht, of zuig met een stofzuiger : Houd dan je fan’s tegen met een potlood, mesje, verbogen paperclip (of welk ander voorwerp dat van pas kan komen). Waarom –> je Fan wordt helemaal naar de klote geblazen/gezogen. Metname de lagers zijn niet op die druk en snelheid gemaakt. En daar wordt dus helemaal niks overgezegt op die pagina en komt ook niet terug op de foto’s.
    De vermindering van geluid zal er wel zijn, maar de levensduur van je fan is ook aan gort geholpen, waardoor ze uiteindelijk toch weer (veel) geluid zal gaan maken…

Kijk dus uit!!

Gegroet,
    iDD

Bijdrager
    acb

Ik vind zo’n compressor wel heel erg eng hoor met al die gevoelige chips, printplaten en weet ik veel wat…. Perslucht bevat veel vocht en dit zal dan ook op al die gevoelige chips, printplaten en weet ik veel wat terecht komen…

Gebruik gewoon lekker die busjes die bedoeld zijn om prints e.d. meet te reinigen of stikstof, maar dat koop je weer niet even om de hoek….

Greetz,

Bjorn.

Bijdrager
    mac lover

als je handig bent laat je dat even doen (anders ben je vaak je garantie kwijt als je dat al hebt) want als je zelf aan de gang wil moet je toch echt eerst een busje lucht halen bij een erkende handelaar (of iets anders wat er op lijkt) dus kijk eerst goed voor je een busje lucht koopt!!

Bijdrager
    vortex

ik spuit af en toe wat wd40 in mn macbook , loopt hij lekker gesmeerd.

Bijdrager
    mac lover

ik hoef nooit wat in mijn mac meer te spuiten… een extra fan doet wonderen

Bijdrager
    it-is-aai

Het advies om de iMac G5 schoon te blazen heeft weinig positieve effecten gehad.

[Met regelmaat lees ik op diverse fora over problemen met oververhitte iMacs G5 (rev. A-B). De oorzaak is meestal ’n heatsink die vol zit met stof. Ik heb ’n webpagina gemaakt om te laten zien hoe je dit eenvoudig kan reinigen.

http://web.mac.com/sjef.broere/iWeb/Hot_iMac_G5/Cleaning.html

Als je dit nog nooit hebt gedaan en je durft het nu wel aan, dan zul je merken dat het duidelijk scheelt in de temperatuur en dus ook in het ventilator geluid.]

Heeft iemand andere tips? Mijn iMac is minder dan 1 jaar oud (geen intel) en maakt kabaal en lijkt steeds langzamer te lopen…

Bijdrager
    trabant

Wanneer een compresser te hard blaast (of je hebt er geen), is een fietspomp zonder ventielklem misschien een overweging. Wel met z’n tweetjes doen: eentje pompt, eentje richt.

Bijdrager
    Rapatski

@ Trabant

…En een derde die foto’s maakt :)

Als oud-pc gebruiker snap ik niet zo goed waarom jullie je hier zo druk maken om je kast open te maken. Zo ‘gevoelig’ is het allemaal ook weer niet. Stofzuigen kan echt zonder gevaar, en ik heb ook nog nooit van iemand gehoord die met perslucht zijn chipset onder water heeft gezet. De fans kunnen als het goed is aardig wat RPM aan en zullen niet heel gauw kapot gedraaid worden, maar om onderliggend goed te kunnen bereiken inderdaad wellicht handig ze met een vinger tegen te houden. Zolang je geen koelers gaat vervangen van een videokaart of processor is er niets aan de hand hoor… no spas.

Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet echt waarom deze topic plakkerig is gemaakt.

Bijdrager
    Petje

Ik heb net 3 mac’s even flink onder handen genomen.
    Alle fans even met de stofzuiger en zacht borsteltje behandeld, en meteen even met glassex achtige vloeistof op een doekje verder glansend schoon gemaakt.
    Alle roosters en stofinlaten even doorgeblazen met perslucht.
    Hierdoor is gelijk het geluid weer een stuk minder en draaien de fans minder hard omdat alles weer lekker kan luchten.
    Nu alleen nog even kijken hoe ik dat zal doen met mijn 20″ imac.
    Eigenlijk geen zin om deze los te schroeven…

Bijdrager
    Mango NL

kan je je macbook toetsenboord stofzuigen zonder dat de toetsen eruit vliegen of er iets kapot gaat?

Bijdrager
    Dick de Roos

Dat ligt zowel aan de stofzuiger als aan het toetsenbord.
    Normaal kan er niets kapot gaan of weggezogen worden.
    En als je daar toch bang voor bent: een oude nylon-kous in de slang doet wonderen (om dingetjes tegen te houden).

Bijdrager
    Man on Fire

zoals al gezegd een sok over je stofzuiger doen helpt erg. Zo vindik elke keer weer mijn lenzen terug;)

Bijdrager
    Nick Nack
    ”vortex”

Zou je willen oppassen met zulke uitspraken?

Zijn altijd mensen die zoiets nog geloven ook en het zelf gaan proberen.:D

Bijdrager
    ivan92
    ”Man

zoals al gezegd een sok over je stofzuiger doen helpt erg. Zo vindik elke keer weer mijn lenzen terug;)

altijd handig:P

Bijdrager
    Kryptonate

Ook al komt er wat vocht op je hardware, dit is geen probleem. Laat gewoon voor het zekerste je mac een paar uur uit als je hem gereinigd hebt en het vocht zal wel opdrogen. En in tegenstelling tot cola of andere plakkerig spul blijft er achteraf niets over :).

Ik zou trouwens graag weten hoe je een MBP deftig ontstoft.

Bijdrager
    Rapatski

Klooien met computers is leuk. Tijdje terug gooide mijn huisgenoot nog een glas jus over het toetsenbord (logitech) van mijn toenmalige pc. Toetsenbord uit elkaar, alle knopjes in de afwastijl, drie geleidende vellen eruit, aanslag eraf poetsen en alles weer in elkaar zetten. Werkte als een zonnetje.
    Toen een paar maanden later een glas water over een ander toetsenbord ging werkte de magische truuk echter niet. Dat is dan wel weer jammer.

@ Kryptonate: héb je die MacBook al, dan? Je moet ‘m eerst in bezit hebben voor je ‘m kan ontstoffen he…

Bijdrager
    Kryptonate
    ”Rapatski”

@ Kryptonate: héb je die MacBook al, dan? Je moet ‘m eerst in bezit hebben voor je ‘m kan ontstoffen he…

Ik heb men MBP momenteel al ja ;). Maar ik wil het gewoon weten voor als het eens nodig is :). Ik was het hier toch aan het lezen dus waarom niet é :).

Bijdrager
    Fred
    ”Nick
    ”vortex”

Zou je willen oppassen met zulke uitspraken?

Zijn altijd mensen die zoiets nog geloven ook en het zelf gaan proberen.:D

Kunnen die dan wel een computer bedienen;-?

Bijdrager
    Mac Patrick

Beste Forum’ers,

ik heb hier voorlopig nog een 10 jaar oude PowerMac G4 400 staan en deze onderhoud ik regelmatig met de stofzuiger en een zachter ‘verfborstel’. ik borstel alles lichtjes af terwijl ik met de zuigmond van de stofzuiger dicht in de buurt van de borstel blijf en zo al het stof verdwijnt. Natuurlijk moet je niet beginnen schrobben met die borstel he. Het is en blijft fijne en gevoelige elektronica. Ik gebruik de stofzuiger ook voor het reinigen ven de CMOS van mijn digitale reflex camera, het werkt perfect maar je moet weten waar je mee bezig bent. De buitenkant doe ik met glascleaner en een zachte doek, het toetsenbord met een speciale spray voor toetsenborden en het stof eveneens met de stofzuiger alhoewel ik het stof er niet allemaal uit krijg.

:innocent:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 147)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.