30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Knootje

Geef het verleden een laatste kans

Voor een collega zou ik zijn imac G4 (Bolletje) proberen te herstellen.
    Helaas loop ik tegen dingen aan die te diep voor mij zijn.
    Vandaar een laatste poging om via jullie tot resultaat te komen.

Situatie:
    Hij komt niet verder dan het scherm met fout melding, panic we are hanging here( Met hier boven een hoop tekst, maar kan geen schermafdruk maken).
    wil een clean install doen(tiger of leopard)maar hij ziet de disk niet.
    Met opstart+options zie je alleen een rond peiltje, HD en peiltje rechts(HD aanklikken geeft geen resultaat.
    Opstarten met C geeft zelfde fout scherm.
    Geheugen reepje pc133 vervangen(op moederbord), geen resultaat.
    alt/command+O+F gedaan, niets
    alt/command+P+R gedaan, niets
    Als HD stuk is, zou je toch de install kunnen starten tot hij geen HD ziet?

Tot zover gaat mijn beperkte kennis, hopelijk weten jullie raad om dit mooie apparaat te redden van de vuilcontainer

Bijdrager
    GoeieDag

Is je installatie bestand (DVD?) wel correct? Dus een generieke, of voor deze Mac?

Sleutelbeheerder
    Night

Daar krijg je geen kernel panic van…

Kun je met je iPhone geen foto maken van de gegevens van de Kernel Panic?

Bijdrager
    Knootje

Dvd zijn goed, checkt op m’n eigen imac, tevens ook op cd gebrand, maar zag met het demonteren dat er een cd/dvd drive in zit.
    Maar hij ziet de schijf niet
    Moet even puzzelen om die foto te laten zien hier.

Bijdrager
    sedikit

Alleen voor het geval je een oud systeem erop hebt staan. Een, kwa pretentie, dus zéér voorzichtig advies:
    Ik weet het niet zeker, maar het schijnt dat m.b.v. de |eopardAssist de Leopard op een “bolletjr te zetten is. Ik heb ook een bollletje als reserve, en daar staat de Tiger op. Ik kan , vanwege de kwalificaties van het bolletje niet rechtstreeks de Leopard erop zetten. Via Google kwam ik erachter dat het wel gaat met het kleine programmaatje LeopardAssist, versie 3.0:
    https://goo.gl/4E6Xha
    Ik heb het even geprobeerd:
    -je start LeopardAssist
    -stop de installatie cd/dvd in de computer
    -het hele installatie-programma biedt zich aan
    Maar…..je moet wel eerst de Tiger, of zelfs misschien lager, erop hebben staan………

Bijdrager
    Knootje

Al krijg ik er alleen maar Tiger op, dat is al voldoende.

Bijdrager
    Moriarty

Misschien schot voor open doel – Installatie CD is wel echt een CD en geen DVD?

Die dingen kunnen geen Dvd’s lezen, hebben voor zover ik weet een combo drive…

Bijdrager
    Knootje

Zit toch echt een cd/dvd drive in, maar heb het ook met cd geprobeerd, zelfde fout melding

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Probeer eens op te starten in verbose mode door command+V ingedrukt te houden tijdens het opstarten. Mogelijk krijgen we dan iets meer inzicht in de oorzaak van de kernel panic.

Draait de fan wel? En heb je nadat je het RAM had verwijdert wel weer koelpasta op het contactpunt gedaan? PMU al gereset?

Bijdrager
    Knootje

Koelpasta vernieuwd, command V wordt morgen en PMU reset is mij niet bekend maar zal link volgen.
    Tot zo ver bedankt en hopelijk tot morgen

Bijdrager
    TheBigZ
    Knootje op 16 juli 2016

Hij komt niet verder dan het scherm met fout melding, panic we are hanging here( Met hier boven een hoop tekst, maar kan geen schermafdruk maken). wil een clean install doen(tiger of leopard)maar hij ziet de disk niet.

Aan de foutmelding te zien probeer je iets te installeren dat niet ondersteund wordt.
    Tiger (10.4.11) is het maximum OS X dat wordt ondersteund.

“Darwin 9.8.0” is 10.5.8 (Leopard). Dat gaat niet lukken op deze Mac.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Darwin_(operating_system)

Bijdrager
    madcat

Ik zie een foutmelding “unable to find driver for this platform”

Probeer anders Panther er eens op te zetten, misschien dat die wel ondersteund wordt.

En je hebt wel echt de CD/DVD nodig van dat systeem, anders staan de drivers er niet op

Bijdrager
    GoeieDag
    Night op 16 juli 2016

Daar krijg je geen kernel panic van…

Wel degelijk Night, wel degelijk.

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Hoeveel RAM zit er eigenlijk in? Want voor Leopard heb je 512 mb RAM nodig denk ik.

Bijdrager
    TheBigZ
    Tuur op 17 juli 2016

Hoeveel RAM zit er eigenlijk in? Want voor Leopard heb je 512 mb RAM nodig denk ik.

De PowerMac4,2 kan maximaal Tiger (10.4.11) aan.

http://www.everymac.com/systems/by_processor/powerpc-g4-powerpc-7400-macs.html

Bijdrager
    sedikit

Misschien inderdaad eerst Panther proberen:
    http://goo.gl/aMnJan
    of desnoods de OS 9.2.2

Bijdrager
    Knootje

Wil alle opties installeren, maar dan moet hij toch de disk herkennen, of zie ik iets over het hoofd
    Heb er 512 mb in geprikt, command+V geeft dit:

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Toevallig geen Firewire harde schijf in de buurt? Of een andere Mac met ook een FireWire 400 poort?

Bijdrager
    Knootje

M,n IntelImac heeft dat, helaas geen kabel nu.
    Las iets over installeren via deze imac met kabel aan bolletje.
    Moet ik even een firewire kabel scoren, gaat wel even duren.

Bedankt zover.

Ps ga toch nog achter Panther aan voor de zekerheid

Bijdrager
    TheBigZ
    Knootje op 17 juli 2016

Ps ga toch nog achter Panther aan voor de zekerheid

Panther of Tiger.

Leopard wat je nu probeert, is zinloos, want niet ondersteund.

Bijdrager
    Knootje

Heb alle drie liggen, jammer dat ik er niet achter kom of het een hardware of software probleem is.
    Als ik bv de superdrive wil vervangen kan ik er dan een dvdplayer uit een PC gebruiken.
    Vreemd dat ik wil een open firmware venster kan zien, maar niet op de HD kan komen

Bijdrager
    sedikit

@TheBigZ “Leopard wat je nu probeert, is zinloos, want niet ondersteund.”
    Desalniettemin zou het eventueel wèl kunnen met , zoals ik hierboven al meldde, met LeopardAssist:
    https://goo.gl/4E6Xha
    Of het in dit geval kan/niet kan, gezien het geheugen van 512 MB, wordt hier uitgelegd:
    http://goo.gl/OwmifS

Bijdrager
    TheBigZ

@eenbeetje: Laat hij eerst maar eens überhaupt een OS X versie erop aan de praat krijgen voordat je de bekende 867MHz trucs gaat proberen.

Bijdrager
    sedikit

“@eenbeetje”:-D :-D

Sleutelbeheerder
    Night

Alle PowerMac4,2 (bolletje) worden geleverd met minimaal een superdrive, welke zowel CD als DVD kunnen lezen en schrijven (DVD-R), met uitzondering van de 700MHz (type7441) uitvoering, die in sommig gevallen met een CD-RW-drive is uitgerust.

Maar het is een bekend euvel van de Pioneer drives dat ze al snel eerst niet meer kunnen schrijven en vervolgens niets meer kunnen lezen.
    Ik zou dus ook de firewire optie proberen.

De 4,2 kan ook opstarten van een FireWire-400 disk, dus op een andere Mac de installatie-DVD/CD naar zo’n externe harddisk clonen zou ook een optie zijn. Een generic 10.4 installer kan tegenwoordig overal worden gedownload. Zorg er dan wel voor dat je de PPC versie hebt (al was dat geloof ik de enige all-systems versie die uitgekomen is)

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

De juiste OS X versie kan je hier downloaden.

Succes!

Bijdrager
    Knootje

Denk dat er twee opties overblijven of een firewire kabel kopen of de hd/superdrive vervangen.
    HD heb ik zat liggen dus op zoek naar een superdrive.
    Weet alleen niet of dit alles het wel waard is
    In ieder geval bedankt voor jullie moeite

Kees

Sleutelbeheerder
    Night

Als je echt wil is het vervangen van de superdrive een fluittje van een cent (met de juiste gereedschappen)

Als je op google zoekt op iMac 4,2 replace superdrive, dan vind je vanzelf de stap-voor-stap uitleg.

Maar let op: We zijn er nog niet achter of jouw probleem alleen aan de Superdrive kan worden toegewezen. Voor het zelfde geld is er iets anders mis met je Bolletje.

De goedkoopste, snelste en makkelijkste optie is dan ook even een firewire kabel op de kop te tikken en een bootable harddisk te maken. Als het OS dan wel te installeren is, wordt al snel meer duidelijk.

Bijdrager
    Knootje

Sorry forum voor deze allerlaatste poging om os x op het Bolletje te krijgen.
    Heb helaas jullie hulp/advies nodig om verder te komen.

De situatie is nu
    Imac – firewirekabel – Bolletje

Bolletje in Target mode
    Imac desktop met HD van Bolletje, Panther install cd 1 in drive
    Bolletje HD gewist
    Als ik nu het install start (cd 1) krijg ik melding “Mac OS X 10.3 kan niet op deze computer niet install”

Wat doe ik fout?

Bijdrager
    Knootje

Eindelijk, na lang wikken en wegen komt er toch weer leven in het bolletje

Oplossing(en) :HD gewist via firewirekabel
    Andere cd/dvd drive er in
    Tiger dvd gemaakt
    Dvd er in /opstart met command+C

Nu aan het installeren

Bedankt iedereen

Kan opslot

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.