19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    007 Junior

Gedoe met glasplaat iMac

Hallo Allemaal,

Hier is meneer zucht-en-steun weer. De ratelende ventilator (uit mijn vorige topic) is inmiddels netjes vervangen. Echter is na reparatie de glasplaat verkeerd teruggezet op de iMac. Aan de ene kant van het scherm zit ie er gewoon vast op, en aan de andere kant is het een soort bobbel die je gewoon in kan duwen. Ook steekt de glasplaat op sommige plekken een randje erboven. Niet erg netjes dus.

Ben er dus weer mee teruggegaan en die reparateur had ‘m er ter plekke opnieuw opgezet. Nu zit ie al wel iets beter, maar er zitten nu kleine stofdeeltjes achter het scherm! Bovendien voel ik bovenaan nog een randje en zit ik nog steeds met die dooie pixel.

Het is misschien een beetje pietluttig, maar ik verwacht wel waar voor zoveel geld en ik vind ’t gewoon niet netjes. Je merkt ook dat de glasplaat niet goed zit als je ‘m opstart, want dan maakt het scherm korte kraakgeluidjes. Dat deed ie eerst nooit!

Toch maar weer terugbrengen dan? En wat geeft me de garantie dat ie dan wel goed gefixt wordt? Kunnen ze ‘m niet gewoon vervangen?

Bijdrager
    Moriarty

Ja, gewoon teruggaan en vragen of ze hem opnieuw plaatsen waar je bij staat…

Lijkt me ook in het belang van de reparateur.

De dode pixel heeft natuurlijk niets te maken met je glasplaat.
    Bovendien verleent Apple geen garantie op 1 enkele dode (sub) pixel.

Bijdrager
    sedikit

Gewoon desnoods zelf doen schijnt niet zo moeilijk te zijn:
    http://www.youtube.com/results?search_query=removing+glass+imc&aq=f

Bijdrager
    bjorngra

Inderdaad gewoon zelf doen. Kan bijna niks mis aan gaan.

Bijdrager
    nebilem
    bjorngra op 02 oktober 2011

Inderdaad gewoon zelf doen. Kan bijna niks mis aan gaan.

blijkbaar wel

Bijdrager
    bjorngra

Als je het niet met verstand doet kan er inderdaad iets misgaan. :sarcastic:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En doe het dan op een zo stofvrij mogelijke omgeving. Die werknemers die hem in elkaar zetten dragen niet voor niets speciale kleding en de omgeving daar is schoner dan in een OK.

Bijdrager
    Afroman

Geloof je dat zelf? Ze werken enkel in de kloffie van de APR/zaak en dat is het. Ook hebben ze geen speciale kamers er voor.

Bijdrager
    Japsuh

Volgens mij heeft hij het over de fabrikant, niet over de monteurs.

Bijdrager
    Afroman

Mijn excuses, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Bijdrager
    sedikit

Het kan zijn dat die magneetstrips op zowel de iMac als op het glas, lijken op die magneetbanden die ik wel eens gebruikt heb om met een plaat acrylglas een raam te isoleren. Die magneetband moest je dan op zowel het raam(de lijst) en het acrylglas plakken. Raam en acrylglas “verkleefden”op die manier. Het is maar een vemoeden: als het ook zo werkt op de iMac en het glas, kan het zijn dat de band ergens heeft losgelaten. Dit als verklaring voor de “bobbel”.

[IMG]http://i55.tinypic.com/2je4tns.jpg[/IMG]

Bijdrager
    G-Force

Voor zover ik weet zitten de magneten in de iMac en zit op het glas een dunne strip metaal geplakt. Zo zag het er althans uit, heb niet getest of het glas zelf ook een magnetische laag heeft.

Bijdrager
    sedikit

Als het glas eenmaal los gemaakt is, òf door de TS, òf door de dealer, zou er toch eens gekeken moeten worden of die zwarte strip op het glas wel vlak op het glas zit.

Bijdrager
    007 Junior

Kijk, weet je wat het is, die gast van de APR heeft ‘m er nu dus opnieuw verkeerd opgezet en heeft mij de iMac ter plekke laten controleren. Maarja, toen heb ik ’t probleem niet opgemerkt natuurlijk. En ik kan me niet voorstellen dat ie dat stofvrij heeft gedaan, want hij droeg geen speciale kleding en was binnen 5 minuten alweer terug.

Kan ik ‘m niet gewoon professioneel laten repareren? Door Apple zelf ofzo? Anders blijf ik op en neer sjouwen met dat ding.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Afroman op 02 oktober 2011

Mijn excuses, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Ik bedoelde inderdaad de fabrieken waar dergelijke apparaten met gevoelige onderdelen in elkaar worden gezet. Stof is namelijk de grootste vijand bij de fabricage o.a. vanwege de statische elektriciteit en de gevolgen van stof op dingen zoals een chip.

Nu zeg ik niet dat een monteur voor het verwijderen van een glasplaat speciale kleding moet hebben, maar op zijn minst geschikte handschoenen en een zo stofvrij mogelijke omgeving. (Ligt er b.v.b een tapijt dan is dat al een min puntje)

Al zou een monteur maar een deel van de regels die in zo’n fabriek gelden handhaven, dan had de TS nu mogelijk geen stof achter het scherm gezien…

Bijdrager
    Moriarty

Monteurs gebruiken een kleverige roller om de stofjes op de display en de glasplaat te verwijderen, er zijn geen voorschriften voor kleding, handschoenen of een stofvrije omgeving.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dan wordt het misschien eens tijd dat die voorschriften er wel komen?
    Het komt op mij namelijk nogal raar over als je ziet hoe schoon het in de fabriek is terwijl een monteur rustig zijn gang kan gaan op een plek naar keuze zonder ook maar één voorzorgsmaatregel. Of doen ze het dan voor de lol zo in die fabrieken?

Bijdrager
    Nitewurks

@TS op reparatie heb je altijd garantie, maar je houdt altijd het risico dat het er niet mooier op wordt, helaas.

Ik voeg me bij hendrik ijzerbroot,
    moest drie(3) keer! terug na reparatie van ventilator en display, met als gevolg: stof, vette vingers, geen audio, geen airport en stof, geel display en had ik als stof genoemd?
    Oja zelfs aluminium slijpsel onder de voet, met een vette kras op m’n bureau als gevolg.

Nu is het wel goed, stofvrij alleen ligt de glasplaat voor het mooie ‘iets’ teveel naar rechts….

Noem me een zeikerd, maar als de winkel aan richtlijnen moet voldoen, waarom de werkplaats ook niet eigenlijk?

Bijdrager
    G-Force
    007 op 02 oktober 2011

Kijk, weet je wat het is, die gast van de APR heeft \’m er nu dus opnieuw verkeerd opgezet en heeft mij de iMac ter plekke laten controleren. Maarja, toen heb ik \’t probleem niet opgemerkt natuurlijk. En ik kan me niet voorstellen dat ie dat stofvrij heeft gedaan, want hij droeg geen speciale kleding en was binnen 5 minuten alweer terug.

Kan ik \’m niet gewoon professioneel laten repareren? Door Apple zelf ofzo? Anders blijf ik op en neer sjouwen met dat ding.
    AASP’s hoeven ook geen speciale kleding aan tijdens reparaties aan een iMac. Zij kunnen van Apple een kit krijgen met een sticky roller en andere handigheidjes om de glasplaat schoon te maken bij terugplaatsing.

Professioneler dan een AASP kan niet in Nederland, zij zijn de officiële reparatiepunten voor Apple Benelux.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.