22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    marcdl

Gedigitaliseerde film (her)monteren

Beste, Ik heb een groot aantal films laten digitaliseren op HD en wil die nu hermonteren. Ik monteer met iMovie 9.0.3 en niet met iMovie 11 of een ander montageprogramma. Videopad heeft teveel geheugen nodig en dat kan ik hem niet geven. In de film die ik nu hermonteer zijn beelden die maar 0,1sec. groot zijn. Juist genoeg voor het streepje. Ik kan het fragment niet splitsen of inkorten. Het programma herkent waarschijnlijk de korte duur van het bestand niet. Bestaat er een manier om het beeld te freezen zodat ik het verschillende keren kan dupliceren? Ik heb ook een foto genomen van dit beeld en in Foto’s gezet en geëxporteerd maar ik krijg hem er niet in. Toch moet er een manier zijn om dit beeld in de film te krijgen.
    iMac Yosemite 10.10.5 iMovie 9

Groet, Marc

Bijdrager
    KarelWillem

0,1 seconde is wel héél erg kort om te kunnen selecteren.

Heb je zoiets in iMovie? (Dan kun je de timeline vergroten, en worden korte fragmenten beter selecteerbaar.)

Bijdrager
    marcdl

Gelijk heb je, maar dat heb ik al gedaan maar de vergroting is o zo klein. Veel vergroting is er niet bij. Dat ene beeldje is erg belangrijk want er is geen tweede van. Ik ga niet naar een ander montage programma omdat ik er al te veel moeite in heb gestoken. Er moet een andere oplossing zijn

marc

Bijdrager
    Fester

copy – paste ?

Bijdrager
    KarelWillem

Foto’s moet je b.t.w. gewoon in iMovie kunnen slepen.

Ik doe in Final Cut Pro niet anders. Die kun je dan sowieso een bepaalde lengte geven.

Bijdrager
    marcdl

Ja, het is me gelukt. Ik wist niet dat je foto’s kon slepen in een iMovie project. Bedankt
    marc

Bijdrager
    KarelWillem

Graag gedaan.

Bijdrager
    marcdl

Beste, Na enkele montages op Videopad Pro en op iMovie 9 heb ik het volgende ontdekt. Ik heb 2 dvd’s gebrand maar het valt mij op dat de snelheid van de film op dvd niet meer overeen komt met de originele snelheid. De snelheid van de films zoals gefilmd en gedigitaliseerd is 18bps. Op dvd zijn ze 25bps. Bestaat er ergens een montageprogramma om op 18bps te monteren?
    groet, marc

Bijdrager
    KarelWillem

18 fps (frames per seconde) neem ik aan?
    Maar ik snap alleen even niet hoe je aan 18 fps komt.
    24, 25 of 30 is veelvoorkomend. 18 niet.

Of heb je het over ‘video bitrate’? Dat is Mbps.
    Dat heeft dan echter weer helemaal niets met snelheid te maken.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    marcdl

18 bps is het gebruikelijke aantal beelden per seconden op super 8 of dubbel 8 mm film. Er is ook 24 bps maar dat werd weinig gebruikt behalve in beroeps- en filmclubs kringen maar niet bij de gewone amateur cineast. Je gebruikt met24 bps meer film voor minder beeld. Mijn vader filmde altijd zo min mogelijk frames om zoveel mogelijk te kunnen filmen, herinneringen te hebben op 1 filmpje. Film is duur in de jaren 60 als je 5 kinderen hebt

marc

Bijdrager
    KarelWillem

Oké, was wel handig geweest als je even had gemeld wat de oorsprong van die films was.
    Dit maakt het al wat duidelijker.

iMovie kan in ieder geval niet editen of exporteren in 18 fps.

Wellicht kan deze app je helpen, door achteraf de framerate te wijzigen naar 18:
    https://www.macupdate.com/app/mac/46364/lossless-frame-rate-converter

Bijdrager
    marcdl

Een ander programma soms? Ik neem aan dat ik niet de enige ben die films laat digitaliseren.

Bijdrager
    KarelWillem

Final Cut Pro.

https://discussions.apple.com/thread/2144526?tstart=0

Waarbij nog wel opgemerkt moet worden, dat op het moment dat je die films weer naar DVD overzet, je de 18 fps preset weer kwijt bent.
    DVD kan immers niet afspelen met 18 fps.

Wat een mogelijkheid is, maar dat moet je even uitproberen, is het daadwerkelijk wijzigen van de snelheid (= lengte) van je film. Als de originele 18 fps film 60 seconden duurt, en de geconverteerde (zeg 30 fps) 36 seconden, dan kun je de film op je Mac vertragen naar 60 seconden. Zodat het lijkt of de snelheid weer gelijk is.

Ik weet niet of dat in iMovie kan. In FCP is dat geen enkel probleem in ieder geval.

Bijdrager
    marcdl

Ik zal het uitproberen
    bedankt
    marc

Bijdrager
    marcdl

Ik heb al gemerkt dat je in Videopad met 18fps kan monteren. Ik moet een test doen met dvd om te zien hoe dat overkomt
    marc

Bijdrager
    TheBigZ

Met de (gratis) JES Deinterlacer kun je de framerate van je film aanpassen/converteren.

Features:

• Deinterlace movies (half height/normal height/double frame rate/blend,adaptive/simple).
    • Change field dominance (for PAL films with fake interlace).
    • Reinterlace from one or two movies.
    • Standards conversion (PAL<->NTSC or custom).
    • Inverse telecine.
    • Trim, shift, simple color correction, noise reduction.
    • Change encoding (RGB gamma, video range/full range).
    • Fix jagged edges.
    • Pitch preserving sound track for half speed.
    • Change movie speed, reverse movie.
    • Interlaced in/out, progressive in/out.
    • Deinterlaced playback

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door  TheBigZ.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    KarelWillem
    marcdl op 03 juli 2016

Ik heb al gemerkt dat je in Videopad met 18fps kan monteren….

Videopad heeft teveel geheugen nodig en dat kan ik hem niet geven.

Dat geheugen is opeens geen probleem meer?

Bijdrager
    marcdl

Je hebt gelijk dat ik dat gezegd heb en daar is inderdaad nog geen verbetering in

Bijdrager
    marcdl

KarelWillem
    Even terugkomen op je vorige reactie: Ik wist niet dat je met Videopad kon monteren op 18 bps. Dat ben ik gaan opzoeken nadat jij over FCP begon. Daar moet ik toch geen tekeningetje bij maken? En mag ik niet experimenteren met programma’s op mijn Mac zoals Videopad? Daar heb jij toch geen last van? Je helpt niemand door zo bot te doen. Iedereen maakt fouten en ik maak er veel, van jou weet ik het niet. Even goeie vrienden, marc

Bijdrager
    KarelWillem

Ehm…. Oké?:) Waar komt dit opeens vandaan?

Waar in dit topic precies doe ik bot?

Bijdrager
    marcdl

Ik vind je hele conversatiemethode niet aangenaam. Als jij reactie op een topic geeft ga je er minstens vanuit dat de vraagsteller daar geen weet van heeft. Bij jou is het omgekeerd. Jij verlangt dat de vraagsteller alles weet en alles op een schoteltje brengt. Missen is menselijk en dat neem ik kwalijk bij jou. Je gaat er van uit dat iedereen weet hoe hij jou moet behandelen. Dat is een verkeerde instelling

marc

Bijdrager
    KarelWillem

Graag gedaan marc.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.