10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    brouw139

gedeeltelijke sync iCloud mac ouder OS / nieuw OS

Dag,

mijn schoonvader heeft een
    1. Macbook pro uit media 2010, OS El Capitan, 10.11.6
    2. een iPad3 en een iPhone6/SE (allemaal redelijk update kwa software)

hij is daarop ingelogd op Icloud.

De Idevices syncen netjes.

de computer synchroniseert maar half. WEL
    -contacten
    -fotostream

GEEN bookmarks…

ik heb ook een controle account aangemaakt op mijn eigen laptop met daarop 10.13.6
    daarop krijg ik WEL
    contacten (ook de wijzigingen gemaakt op de oude machine)
    en fotostream
    GEEN bookmarks.

Safari synchronisatie staat geselecteerd in de settings van iCloud.

de vraag is dus: waarom synchroniseren bookmarks niet bij 10.11.6 <-> hoger os/IOS?
    en hoe krijg ik dat WEL voor elkaar?

Benieuwd!

Bijdrager
    Shmoo

Sommige iCloud functies vereisen dat je dezelfde macOS en iOS versies (blijft) gebruiken.

Safari bookmarks is daar een onderdeel van. Als je een iPhone of iPad upgrade naar iOS 11 dan werken je bookmarks niet meer via iCloud waneer je computer nog op Sierra of eerder staat. Dat zijn van die kleine irritaties die in Apple’s DNA zitten en waar het bedrijf extreem goed in is.

Bijdrager
    brouw139

ja, daar was ik al een beetje bang voor…jammerlijk. dan maar even een backupje maken met Time Machine en dan een update naar het hoogst mogelijke OS en dan zien of het wel werkt…
    en of het dan niet te traag wordt…

het feit dat ze daar/ergens extreem goed in zijn, is in zekere zin wel weer een pluspunt ;-(

bedankt or je antwoord

j.

Bijdrager
    Shmoo

Dat traag worden is allemaal bangmakerij, dat bestaat al zeker 5 jaar niet meer.

Als die 2010 MacBook Pro gewoon 8GB RAM heeft – wat een beetje de standaard is tegenwoordig voor fatsoenlijk te werken + een gezonde HDD of een SSD dan zal die computer gewoon prima functioneren. Of je nu op El Capitan of High Sierra werkt. Daar zit amper verschil in.

De problemen ontstaan pas wanneer men ergens in 1994 een software licentie koopt voor app X en die wilt men dan in 2018 nog steeds gebruiken.

Bijdrager
    brouw139

ja, ik merkte ook inderdaad dat het me helemaal niet tegenviel, met El Capitan.
    verder zat ik ook al te bedenken dat ik er maar een SSD in moest zetten.
    ik weet niet precies hoeveel ram erin zit, maar dat is ook nog een mogelijkheid. maximaal 16 gig, lees ik ergens.. dan moet het (toch weer) lopen als een zonnetje!

ben nu eerst maar eens aan het updaten. geen getreuzel.

j.

Bijdrager
    Shmoo

Dat hangt een beetje af van welke generatie MacBook Pro je hebt. De gehele generatie MacBook Pro’s uit 2010, van 13″ t/m 17″  kunnen allemaal maximaal 8GB RAM aan.  (Volgens MacTracker)

Of je nu op dit moment nog veel moet investeren in een 8 jaar oude computer moet je ook zelf bepalen. Ik ben daar persoonlijk geen voorstander van. Ik zou dan eerder kijken of je kunt upgraden naar iets nieuwere hardware.

Bijdrager
    brouw139

ja, hebt gelijk hoor.. moet je nog wel investeren in een dergelijke machine. ik zal er eens over nadenken. De update is nu nog steeds gaande, dus ik kan nog niets testen.
    bij https://www.onlinemacwinkel.nl/service/macBook-pro-ram-geheugen-tabel/ zeggen ze dat er wel 2×8 in kan.
    mijn schoonvader is 74, dus ik denk dat hij alle tijd heeft om rustig op zijn laptop te werken;-)
    en hij werkt vooral op zijn iPad, dus misschien merkt hij er niets van.. is vast geen veeleisende gebruiker.

maar als het ECHT kan, 16 erin doen.. dan ben ik bij bovenstaande lieden voor €170 euro klaar. En anders 8gig voor €90… daar koop ik niets anders voor.

zou je eerder RAM erin zetten of een snellere HDD?

Bijdrager
    Shmoo

Als hij 74 is dan zou ik er sowieso nooit meer dan 8GB RAM instoppen. Dat is meer dan voeldoende.

En afhankelijk van hoe slecht de huidige HDD is kun je overwegen om een SSD met kleine opslag erin te plaatsen. Volgens mij kost 128GB SSD minder dan 90,- en 256GB SSD ergens rond de 135,-

Zo’n SSD icm 8GB RAM maakt van die Machine een snelheidsmonster voor je schoonvaders begrippen.

Bijdrager
    Shmoo

Plus je kunt ook op Marktplaats of zo kijken voor RAM geheugen en een SSD. Dat hoef ook niet perse allemaal nieuw te zijn.

Er zullen vast wel mensen zijn die naar een 512GB SSD upgraden en dan kan jij zo’n 256 voor minder overnemen

Bijdrager
    brouw139

toptips!
    ben benieuwd of hij er wat van gaat merken. het viel mij, ook nu weer, enorm mee!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.