5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    vooblez

gedeelde windows printer toevoegen werkt niet

Hallo iedereen,

Zoals de titel al zegt heb ik een probleem met het toevoegen van een gedeelde windows-printer…

Als ik naar m’n systeemvoorkeuren ga, en vervolgens naar printers en afdrukken, of toch iets in die zin, dan loop ik vast. Ik klik op het plus-tekentje om een printer te kunnen toevoegen, maar tussen de vier opties, kan ik alleen bij het kopje “fax” en “IP” iets doen. Onder het kopje “fax” staat een al iets, genaamd “bluetooth DUN”, alleen heb ik geen idee wat ik ermee kan doen, en hoe het er ooit is gekomen…
    Onder het kopje “IP” kan ik dan allemaal dingen in gaan geven zoals adres, protocol en wachtrij, adres en wachtrij kan ik al raden wat her doet, maar van protocol weet ik het helemaal niet. Protocol staat trouwens ook standaard op iets als “line printer daemon”, en ik heb nog de keuze uit 2 anderen, iets met “hp jetdirect” en dan nog iets als “internet printing protocol”. Van deze 3 opties weet ik dus totaal niet wat ik ermee moet doen.

Tenminste, ik vermoed dat ik de printer met “IP” moet toevoegen, want bij de andere 3 kan ik nergens op klikken zoals ik al zei, buiten bij “fax”. Ik kan dus niets selecteren of toevoegen bij “windows” of bij “standaard”.

Alvast bedankt:)

Jonas

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk dat de manier om de printer te installeren is om te zorgen dat de Windows-computer en de printer allebei aanstaan, en dan op het tabblad “Windows” te wachten tot de printer in het lijstje verschijnt. Aangezien deze printerdeling gebruikmaakt van het SMB-protocol kan het even duren voordat hij ook verschijnt, maar als het goed is zou hij er toch moeten komen te staan.

Trouwens wel even zorgen dat beide computers in dezelfde werkgroep zitten, in de voorkeuren voor Delen geloof ik.

Bijdrager
    vooblez

Zou het kunnen zijn omdat ik nu in een soort subnet hang?

Dus eerst hebben we een router die geplaatst werd door de provider, maar die heeft niet genoeg poorten om het hele huis van internet te voorzien, daarom heb ik via een utp kabel een tweede router aan de eerste gehangen, en zo kan ik vanaf het de tweede router nog internetkabels insteken, die ik kan gebruiken door internetaansluitingen in het hele huis.

Misschien wordt dit gezien als een subnet, en vindt hij daarom de printer niet?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een tweede router? Dan zou het kunnen, ja, vermoed ik. Je had beter een switch kunnen pakken, denk ik.

Bijdrager
    coppess

Je zit inderdaad in een ander subnet. Je kunt de tweede router als switch gebruiken door de DHCP van de tweede router uit te schakelen en de kabel die in de WAN poort gaat in een van de LAN poorten te stoppen. Even de router herstarten en het moet werken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.