10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Faan

Gedeelde mappen op winXP desktop

Mijn desktop is nog steeds een WinXP pc met daarop enkele gedeelde mappen.
    Telkens ik met m’n MacBook daar naartoe wil, moet ik opnieuw via Netwerk in Finder gaan en daar verbinding maken met m’n desktop. Pas dan komt in de linkerkant bovenaan net onder m’n macbookschijf een netwerkschijf tevoor schijn. Is er, net zoals in XP, de mogelijkheid die link permanent ergens te plaatsen? Ik kan die niet verschuiven naar onder in het linker-menu (waar bureaublad, applicaties enzo staan) en als ik aflsuit en heropstart, is die link weer weg en moet ik opnieuw die omweg doen.
    En hoe maak je gedeelde mappen op een macbook?

Inactief
    Anoniem

Ik denk dat http://www.macmiep.nl je goed kan helpen. Ik weet niet precies waar het ergens staat. Maar kijk er maar eens rond. Je komt er heel veel te weten over Mac OS X

Bijdrager
    Steff
    ”Faan”

Telkens ik met m’n MacBook daar naartoe wil, moet ik opnieuw via Netwerk in Finder gaan en daar verbinding maken met m’n desktop. Pas dan komt in de linkerkant bovenaan net onder m’n macbookschijf een netwerkschijf tevoor schijn. Is er, net zoals in XP, de mogelijkheid die link permanent ergens te plaatsen?

:apple: + K in de finder. Daar kun je het IP adres invoeren en zo verbinding maken. Daarna kan je er ook voor kiezen in de Systeemvoorkeuren dat deze share geopend moet worden zodra OSX start. Dit doe je in de Systeemvoorkeuren, Accounts, Inlog items. Daarna op de + klikken en de share aanklikken.

Bijdrager
    Faan

Thx, ga ik deze avond eens proberen.
    En wat als ik dan bvb op het draadloos netwerk bij m’n vriendin zit? Dan kan die geen verbinding maken met mijn desktop gedeelde map… geeft dat dan een foutmelding ofzo als die automatisch wordt opgestart?

Bijdrager
    Steff

Hij geeft dan een rustige foutmelding met daarin dat de server (naam van de computer) of IP adres niet kan worden gevonden.

:wink:

Bijdrager
    Faan

Aha, merci.

En hoe maak ik nu een map gedeeld van de Macbook zodat ik daar via m’n broers laptop (Linux) en mijn desktop (XP) op kan (liest ook beveiligd zodat enkel na een login ofzo aan de map kan worden geraakt)?

Bijdrager
    Faan
    ”Faan”

En hoe maak ik nu een map gedeeld van de Macbook zodat ik daar via m’n broers laptop (Linux) en mijn desktop (XP) op kan (liest ook beveiligd zodat enkel na een login ofzo aan de map kan worden geraakt)?

Niemand?

Bijdrager
    505

Volgens Apple:

Bestanden uitwisselen
    Vanaf een Mac met Mac OS X Tiger kun je zonder enig probleem verbinding maken met een op Windows gebaseerde server of een Windows-pc waarop bestandsdeling is ingeschakeld. Windows-servers verschijnen automatisch in de Finder. Je hoeft dan ook alleen maar op het netwerksymbool te klikken om alle servers zichtbaar te maken. Andersom geldt dat Mac OS X-gebruikers de bestanden op hun computer beschikbaar kunnen stellen voor Windows-gebruikers via de uitwisselingssoftware die in Mac OS X Tiger is opgenomen. Een gedeelde thuismap op de Mac verschijnt in de Windows-netwerkomgeving alsof het een Windows-server is. Daardoor kunnen Windows-gebruikers bladeren in mappen en bestanden ophalen van de Mac zonder dat ze daarvoor extra software hoeven te installeren. Bovendien kun je vanaf een Mac de bestanden in een gedeelde map op een pc openen, bewerken, bewaren en kopiƫren, en vanaf een pc hetzelfde doen met bestanden die in een gedeelde map op een Mac staan.

Je gaat dus in de Finder naar je Hardeschijf en klikt daar op Gebruikers. Naast de gebruiker(s) staat de map Gedeeld.

Bijdrager
    Faan

Merci!

Bijdrager
    Faan

Gevonden, maar mijn Macbook staat niet in de lijst met netwerklocaties op m’n XP desktop. Hoe plaats ik m’n Mac in de juiste workgroup (zoals je in XP de naam van de workgroup wijzigt)? En hoe beveilig ik dan m’n gedeelde map zodat enkel naar login kan worden verbonden?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.