9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    coen

gedeelde harde schijf

Ik heb een imac 333 met mac os 9.0. De harde schijf is gedeeld, er staan op de desktop 2 harde schijven. In de 1 zit alle software en systeemzaken. De andere wordt gebruikt voor documenten e.d. De eerste is echter bijna vol, de andere heeft heel veel ruimte.
    Kan ik het geheugen van de 1 verhogen ten koste van de ander? Hoe doe ik dat? Of kan ik beter software verplaatsen van de 1 naar de ander? Of raakt de boel dan in de war? Ik ben een leek….

Alvast bedankt, Coen

Bijdrager
    Jan-Willem

als je de groote van een van de partities wil veranderen, kan dat alleen door de de hele hd te formatteren. Dat lijkt mij dus niet zo’n goede optie…

Bijdrager
    Stove Jebs

Gewoon bepaalde software verplaatsen d.w.z. van de ene naar de andere partitie kopiƫren (niet de SysteemMap, kuch) Zet je harde schijven/partities niet te vol (ik zelf hou het minimum van 20% free space aan)

Bijdrager
    JeePee

Kun je de boel niet gewoon omdraaien, al je systeemzaken en software op de schijf van je documenten en dan je documenten op de ander zetten?

http://www.fwb.com heeft een programma dat heet Partition Toolkit dat op dit moment alleen in Mac OS 9 werkt, binnenkort ook in X. Het is in staat om je Partitiegrootte te wijzigen. Maar pas op, want niet iedereen heeft goede ervaringen….

Het veiligste is alles opnieuw indelen en installeren, maar dat is ook het meeste werk….:roll:

Bijdrager
    MacX

20 % ruimte klinkt redelijk als je het over een schijf van 20 GB hebt, bij een schijf van 5 GB spreken we nog van 1GB. Dat is voor OS X echt veel te weinig. Op mijn homepage kun je lezen hoe je je systeem het best kunt inrichten.

Bijdrager
    Jan-Willem

Ik heb op m’n hd van 6 gig, maar anderhave gig vrij :oops:

Bijdrager
    Stove Jebs
    ”MacX”