9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Gastonw

Gedeeld – Rare computernamen

Hallo,

Sinds een hele tijd staat er in mijn gedeeld lijst in plaats van de normale computernamen van de Mac’s hier een ‘code’ inclusief het icoontje voor Windows-computers in de lijst… Terwijl het wel allemaal MacBooks zijn. Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Yggdrasil

Dat heb ik ook. Ik vind het ook niet echt ‘mooi’ ogen maar dat ligt dan weer aan mijn ‘puntjes op de i – ingesteldheid’.

Mocht er iets aan te doen zijn hoor ik het inderdaad ook graag.:)

Bijdrager
    iep

Kijk eens goed naar het lijstje en je ziet direct het probleem en ook de oplossing van OS X voor dat probleem:) Er zijn 3 laptops met de naam “macbookpro”, een computer weet net als een mens dan niet meer welke macbookpro hij nou precies moet hebben. De oplossing is voor ons mensen vrij eenvoudig: we gebruiken de achternaam want die hebben we allemaal wel. Een computer niet dus gaat OS X er maar eentje bedenken en dat zijn die cijfer-letter combinaties die je ziet. Als je de Macs namen gaat geven als “macbookpro01”, “macbookpro02”, etc. zul je dit niet meer hebben want dan zijn ze wel uniek.

Bijdrager
    Gastonw

Volgens mij niet helemaal waar; hiervoor werden ze wel goed weergegeven met namen “MacBook Pro van … ”

Bijdrager
    Yggdrasil

@ iep: In dit geval strookt jouw uitleg niet met ‘ons’ probleem.

Ik heb slechts drie Macs hier thuis. iMac van Mama, iMac van Nick en MacBook Pro van Nick. Dat zijn ook de namen die zijn ingesteld onder het menu ‘gedeeld’ op elke Mac. Als mijn MacBook Pro aan staat met daarnaast mijn iMac, dan verschijnt er in de Finder op de iMac ‘MacBook Pro van Nick’ en daaronder macbookpro-d29e.

Heeft dus niets te maken met het niet weten over welke device het nu gaat…

Bijdrager
    Japsuh

Is dat niet de Windows deling? Die geeft bij mij ook nooit de mooie namen weer (op SL), alleen zag je vroeger een blauw icoontje daarvoor.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat is vreemd, ik heb er helemaal geen last van.

Ik heb een AE met een schijf aan, 3 Macs, en een Windoos-machine met gedeelde mappen. Als ik ze allemaal aanzet, zie ik op iedere Mac 4 netwerkbronnen (jezelf zie je niet). Verder geen vreemde namen eronder o.i.d.

Ik zal vanavond eens een plaatje posten.

Bijdrager
    LighScan
    Japsuh op 21 september 2011

Is dat niet de Windows deling? Die geeft bij mij ook nooit de mooie namen weer (op SL), alleen zag je vroeger een blauw icoontje daarvoor.

Jeps, dat zijn Windows shares die je ziet (smb-protocol).
    En wat die namen betreft, eventjes wijzigen:

Systeemvoorkeuren –> Netwerk –> Draadloos “geavanceerd” –> WINS en vul bij NETBIOS die naam van je mbp in. Geef het wel een unieke naam die niet in het netwerk is opgenomen (zoals macbookpro dus).

Ga dan naar Systeemvoorkeuren –> Netwerk –> Bestandsdeling, klik vanboven op “wijzig” en geef de laptop dezelfde naam als je bij NeTBIOS hebt opgegeven (.local komt er automatisch achter te staan, dat is normaal).

Als je dit uitvoert op alle 3 de laptops (eigen met een unieke naam), dan zou dit probleempje opgelost moeten zijn. Eventueel kan je het interne netwerk eventjes herstarten door de router en de mbp’s tijdelijk uit en aan te zetten.:)

Bijdrager
    iep
    Niiiiiickk op 20 september 2011

@ iep: In dit geval strookt jouw uitleg niet met \’ons\’ probleem.

Als je nou eens wat van networking af wist zou je weten dat mijn uitleg volledig strookt met de problemen die jullie beiden hebben;)

Heeft dus niets te maken met het niet weten over welke device het nu gaat…

Fout. Het heeft ALLES te maken met niet weten om welke node het gaat. Dat is de oorzaak van het hele probleem zoals ik al heb uitgelegd. Hieronder een wat uitgebreidere uitleg waarom dat zo is en wat de problemen met OS X op dit gebied zijn.

Een van de grote misvattingen en onduidelijkheden in OS X is het instellen van de hostname. Ten onrechte wordt door velen gedacht dat je alleen bij “delen” in de systeemvoorkeuren je hostname instelt. Was het maar zo’n feest. In OS X zijn er minstens 3 plekken waar een hostname ingesteld kan worden:
    – Plek 1 is al genoemd en geldt alleen voor bonjour (het krijgt .local erachter geplakt).

– Plek 2 is de dhcp server. Je kunt via dhcp namelijk een hostname meegeven. In OS X prevaleert de hostname via dhcp boven dat van “delen”. Dit is de reden waarom mensen soms nog wel eens een hardere hostname genoemd zien worden in Terminal.

– Plek 3 heeft met dingen als netbios te maken. Netbios wordt gebruikt bij SMB/CIFS om de hostname over het netwerk te brullen. Over het algemeen mogen er geen spaties in een hostname zitten (wellicht dat AFP en bonjour hierop een uitzondering vormen), bij netbios in ieder geval niet. Wat OS X doet is de hostname die je invoert in “delen” gebruiken en verbasteren naar iets wat via netbios werkt. Dat betekent dat de spaties eruit worden gestript en hoofdletters worden omgezet (het kent geen verschil tussen kapitalen en kleine letters). Een ander belangrijk punt is het maximum aantal karakters dat een hostname mag hebben (15 karakters). Ook dit wordt gereduceerd. Standaard wijst OS X zichzelf een hostname toe in de vorm van “<soort Mac> van <gebruiker die tijdens setup is aangemaakt>” oftewel iets als “MacBook Pro van Pietje”. OS X gebruikt voor netbios kennelijk ook een standaard hostname in de vorm van “<soort mac>” wat in dit geval dus “macbookpro” is. Zoals gezegd levert dat problemen op in een netwerk. Aangezien de 15 karakters nog niet vol zijn is OS X zo slim om in deze gevallen de overige karakters maar aan te vullen. Dat zijn dus die cijfer/letter combinaties na het streepje. Tel het aantal letters maar eens in de hostnames, ze zijn allemaal 15 op die ene “macbookpro” na.

Netbios hostname vindt je terug in de geavanceerde eigenschappen van de netwerkkaart onder de tab WINS.

Wat betreft jouw probleem zit je denk ik met Finder. Die snort gewoon alles af wat er aan mogelijke network resources te vinden zijn. Als je AFP en SMB/CIFS inschakelt heeft dat tot gevolg dat hij de naam via bonjour en de naam via netbios spot en weergeeft. Gevolg: 1 Mac vindt je terug met 2 verschillende benamingen. Het is voor een computer nagenoeg onmogelijk om te achterhalen dat 2 verschillende hostnames 1 en exact dezelfde Mac is.

In geval van de ts: er verandert nooit zomaar ineens iets. Het kan zijn dat men ineens van AFP naar SMB/CIFS is gegaan of dat er een upgrade van OS X is gedaan waarbij OS X weer de standaard hostnames is gaan gebruiken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.