3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    masuran

Gecodeerd diskimage & Gegevens beveiligen

Yeeps

Onlangs zijn ze in Belgiƫ binnengevallen op een LAN party omdat er illegaal materiaal werdt uitgewisseld (linkje). Nu ga ik binnenkort ook naar een lanparty en wil mijn voorzorgen nemen :evil:

Nu is mijn idee:
    * FileVault aanzetten op mijn homedirectory
    * Externe HD vullen met 1 groot gecodeerd diskimage (290GB) waarop ik mijn gegevens kwijtkan

Ik denk niet dat ze de moeite zullen doen om 128bits AES encryptie te kraken om een kleine vis zoals ik te pakken. Dus daar zit ik wel veilig volgens mij.

Mijn enige zorg: Als ze de generator afleggen en mijn iMac valt uit, Is de data die op dat moment op mijn diskimage staat gecodeerd? Of wordt dit slechts uitgevoerd wanneer de diskimage ge-unmount wordt (zelf unmounten of uitloggen)?

En wat zou jij doen om je gegevens veilig te stellen?

Bijdrager
    computer space

Volgens mij wordt de data live geupdate. Een schrijfactie is pas compleet en geslaagd als index is bijgewerkt en data zijn weggeschreven. Misschien wel slim om kleinere dmg’s te maken. Een van 290 Gb zal wel ff nodig hebben om te mounten.

Bijdrager
    tiny

Hier vraagt iemand net ook iets over FileVault…

Volgens mij wordt het ook ‘on-the-fly’ gecodeerd. En als je bijv. Stuffit Deluxe gebruikt, kan je instellen dat deze het origineel weggooit nadat je gecomprimeerd hebt. Als je dan ook nog eens in de prefs van bv. DropStuff aangeeft dat hij je moet vragen om een pw voordat je gaat comprimeren, zit er een pw op. Het weggooien van het origineel doet hij pas nadat dit gecomprimeerd is. Als de stroom daar zou uitvallen (dit weet ik uit ervaring; ik woon in Spanje :| ), blijft er een origineel staan met evt. een onleesbaar half ‘sit’-bestandje.

Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) ben je bij FileVault hooguit net datgene kwijt waar je mee bezig bent. Maar misschien heeft Apple daar wel iets moois op gevonden…

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.