13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Ramy

Gebruikersnaam wijzigen

Hi,

Toen ik deze MacBook voor het eerst opstartte, en dus meteen alles in moest stellen, heb ik als gebruikersnaam ‘ramy’ gekozen.
    Nu irriteer ik me dood aan de kleine letter R, en deze wil ik echt per se als hoofdletter hebben.
    Hoe kan dit? Het liefste natuurlijk zonder heel deze Mac opnieuw te hoeven installeren, of een nieuwe gebruiker aan te maken (al m’n geïnstalleerde plugins enz. wil ik graag houden).

Kan dit gewoon vanuit Mac OS X zelf, of heb ik er extra software voor nodig?

Ramy

Bijdrager
    victor93

Volgens mij kun je dit gewoon in systeemvoorkeuren -> accounts. Volgens mij kun je het daar gewoon wijzigen.

Bijdrager
    Ramy

Daar zie ik alleen mijn volledige naam. Ik bedoel eigenlijk Macintoch HD:Gebruikers:ramy, of meteen in Finder links in het menu.

Bijdrager
    Yaris

De gemakkelijkste manier is toch wel een nieuwe gebruiker aan te maken en alle bestanden daar naartoe te kopiëren. Wanneer je zeker bent dat je in de nieuwe gebruiker alles hebt, verwijder dan de oude gebruiker.

Bijdrager
    Ramy

Ik heb nog niet zo lang een Mac, maar hoe zet ik dan programma’s over?
    Blijven die gewoon automatisch in de map Programma’s staan? Ik wil namelijk wel dingen als Desktop Lyrics, VMware, enz., enz. mee hebben.

Als ik een nieuwe gebruiker aanmaak, kan ik vanuit die gebruiker nog steeds bij m’n huidige Time Machine-bestanden?

Edit: Een account met de naam ‘Ramy’ maken lukt niet, omdat ‘ramy’ blijkbaar al bestaat… :?

Bijdrager
    LighScan

Programma’s blijven uiteraard gewoon in de Programma-map staan ja. :P

Time Machine zal moeilijker doen vrees ik ivm andere gebruikeraccount. Ben hier niet volledig zeker van echter.

Bijdrager
    Oppie

In Leopard is het niet meer zo moeilijk; toch is het niet door Apple gedocumenteerd.
    Dus pas op wat je doet… eigen risico; zie dit topic: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1680577
    Het artikel waar ik daar naar verwijs waar het duidelijk wordt uitgelegd:
    http://www.macworld.com/article/132693/2008/03/changeshortusername.html

Maar misschien is de tip van Yaris (en Apple: http://support.apple.com/kb/HT1428 ) beter voor jou.

Bijdrager
    Yaris

Dat probleem met ramy/Ramy is gemakkelijk te omzeilen. Creëer een gebruiker ramy1, zet alles over, verwijder ramy en creëer dan Ramy.

Bijdrager
    Ramy

Bedankt voor de hulp. Ik denk dat ik het toch maar even zo laat voordat ik straks ineens alles kwijt ben. Die kleine letter ‘R’ went wel. :P

Bijdrager
    Thoomas

Mocht je het echt willen doen, het is te doen via:
    Systeemvoorkeuren > Accounts > slotje eraf halen > Rechtermuisknop op je naam in de namenlijst > Geavanceerde opties… > Korte naam
    Ook de thuismap-locatie moet je dan niet vergeten te veranderen.

En voor de zekerheid zou ik van tevoren maar even een backup maken als ik jou was.

Bijdrager
    Oppie

@Ramy: Verstandig.

@Thoomas
    : wordt al genoemd in een gegeven link.

Bijdrager
    Ramy

Hmm, wat Thoomas zegt klinkt wel heel eenvoudig.

Het risico is me iets te groot. M’n bestanden kan ik wel backuppen, maar dan moet ik alsnog weer allerlei programma’s instellen, mocht het misgaan, zoals bijvoorbeeld Mail, enzovoort, enzovoort. Of blijft dat ook bewaard?

Bijdrager
    Oppie
    ”Ramy”

Hmm, wat Thoomas zegt klinkt wel heel eenvoudig.

Dat zeg ik dus: het staat precies zo in de door mij gegeven link, maar dan met wat meer info over de voor- en nadelen…
    Nog maar een keer dan: Changing the short username in Leopard

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.