5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    leroi3

Gebruikersnaam beheerder weg? Gastgebruiker nu ineens beheerd?

Ha mensen!

Heb geen idee wat ik zojuist heb gedaan maar ik heb het voor elkaar gekregen om van de gastgebruiker de beheerder te maken en vervolgens weet ik de gebruikersnaam en het wachtwoord niet meer. Het begon allemaal toen ik de zogenoemde ‘korte naam’ wilde aanpassen, toen ik nog in het systeem kon met mijn eigen gebruikersnaam en wachtwoord maar op dit moment lukt dat niet meer.

Veel oplossingen op internet geven aan dat ik het slotje moet openen, maar daar heb ik dus een gebruikersnaam en wachtwoord voor nodig die ik steeds onjuist heb, terwijl ik alle opties en combinaties inmiddels wel heb gemaakt.

Iemand een oplossing hiervoor? Kost mij inmiddels alweer een halve werkdag:(

Bijdrager
    mowat

De lange naam wijzigen is meestal geen probleem maar als het niet echt nodig is zou ik nooit de korte naam gaan wijzigen.

Eerste vraag is natuurlijk : heb je een reservekopie gemaakt , bv. een superduperimage , dan is je probleem met twee muisklikken opgelost.

Tweede vraag :heb je de juiste procedure gevolgd :

De naam van de account (de korte naam) wordt gebruikt om de thuismap van een gebruiker aan te maken. Daarom moeten de accountnaam en de naam van de thuismap gelijk zijn. Maak een reservekopie van belangrijke gegevens voordat je deze stappen uitvoert.

macOS Sierra, El Capitan, Yosemite, Mavericks, Mountain Lion, Lion
    Log uit bij de account die je wilt hernoemen en log vervolgens in bij een beheerdersaccount.
    De beheerdersaccount mag niet dezelfde zijn als de account die je wilt hernoemen. Maak indien nodig een andere beheerdersaccount en verwijder deze weer als je klaar bent.
    Ga naar de map Gebruikers op de opstartschijf. De map Gebruikers bevat de thuismap van de account waarvan u de naam wijzigt. Wijzig de naam van de thuismap van die account en noteer zowel de oude als de nieuwe naam. Wanneer je de map hernoemt, wordt je gevraagd om de beheerdersnaam en het bijbehorende wachtwoord in te voeren waarmee je hebt ingelogd.
    Kies het Apple-menu > ‘Systeemvoorkeuren’ en klik op ‘Gebruikers en groepen’.
    Klik op  en voer vervolgens de beheerdersnaam en het bijbehorende wachtwoord in waarmee je hebt ingelogd.
    Selecteer de gebruiker die je wilt hernoemen in de lijst met gebruikers door rechts te klikken of door Control ingedrukt te houden en te klikken. Kies in het snelmenu de optie ‘Geavanceerde opties’.
    Wijzig het vak ‘Accountnaam’ zodanig dat de naam gelijk is aan de nieuwe naam die je aan de thuismap in de map ‘Gebruikers’ hebt gegeven.
    De nieuwe accountnaam (korte naam) en de naam van de thuismap mogen geen spaties bevatten. Als de huidige accountnaam al een spatie bevat, kun je dit vak pas bewerken als de spatie is verwijderd. Klik op de plek na de spatie of gebruik het pijltje naar links om de tekstinvoegpositie op de plek na de spatie te plaatsen en druk vervolgens op de knop Delete om de spatie te verwijderen.
    Wijzig het vak ‘Thuismap’ zodanig dat de naam gelijk is aan de nieuwe naam die je aan de thuismap in de map ‘Gebruikers’ hebt gegeven.
    Klik op ‘OK’ en sluit Systeemvoorkeuren.
    Start de Mac opnieuw op.
    Log in bij de hernoemde account en controleer of de oude bestanden en mappen zichtbaar zijn en of de account naar behoren werkt.

Bijdrager
    leroi3

Ha Mowat!

Dank voor je snelle en uitgebreide bericht! Ondertussen hing ik ook met Apple support aan de lijn, en inmiddels hebben ze het probleem, middels instructies kunnen verhelpen. Ik had per ongeluk de ‘korte naam’ aangepast, terwijl ik alleen maar de naam van de ‘thuismap’ hoefde aan te passen. Hierdoor was mijn account verandert van ‘Beheerder’ naar ‘Standaard’.

Het is overigens opgelost door de Mac uit te zetten en deze opnieuw op te starten met cmd + S ingehouden. Hierdoor kom je in een scherm met allerlei codes. Hier gaf Apple Support mij een aantal codes door waardoor ik een extra account kon aanmaken die het beheer overnam. Waarmee ik vervolgens de wijzigingen alsnog kon doorvoeren en mijn eigen account weer in beheer kon stellen.

Het kostte dus aardig wat tijd, dus dat ‘geintje’ haal ik niet nog eens uit;)

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  leroi3.

Bijdrager
    fixar

Laat me raden:

Boot met cmd+s

The following command will check the filesystem to ensure there are no problems. Enter:

/sbin/fsck -fy

The next command will then mount the filesystem for it to be accessible:

/sbin/mount -uw /

With the filesystem mounted and accessible, it’s time to remove the file so OS X will re-run Setup Assistant:

rm /var/db/.AppleSetupDone

Na de herstart die je erna doet kun je een nieuwe beheerdersaccount aanmaken op je systeem.

Moderator
    Night

Dat lijkt me inderdaad de meeste logische opsomming, maar wil graag eens horen van TS of dit hem bekend voorkomt, of dat er meer bij kwam kijken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.