10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    basek

Gebruikersmap geeft meer GB's aan dan erin zit.

Hoi,

Ik heb een 27″ iMac van sept 2013 met Mavericks erop.

Mijn gebruikersmap geeft aan dat er 793 GB aan bestanden in zit.
    Kijk ik echter in die map dan zie ik dat daar weer mapjes inzitten die bij elkaar opgeteld maar 394 GB zijn.
    Kortom, waar is die 399 GB (= 793 – 394) gebleven?

Ik heb al geherstart, ook met apple-optie-p-r ingedrukt. Ook heb ik schijfhulpprogramma gedraaid en die ook niets vinden.

Wie kan mij helpen?

Groet,
    Bas

Moderator
    Night

Er zijn ook onzichtbare mappen, zoals je gebruikersbibliotheek (Library)

Bijdrager
    basek

@night Dank voor je reactie. Die map is net wat groter dan een GB. Dus daar zit het hem niet in.

Groet,
    Bas

Bijdrager
    basek

Bijgaand nog even een plaatje ter verduidelijking.

Moderator
    Night

Je kan ook eens kijken met een progje als OmniDiskSweeper, om te kijken waar grote bestanden zich bevinden.

Of even je onzichtbare bestanden naar voren toveren.

Bijdrager
    basek

@night Dank!
    Ik heb het programma nu lopen en zie dat er een onzichtbare .trash map is waar al die GB’s inzitten. Het programma is nog bezig maar als hij uitgerekend is zal ik eens kijken wat er in die .trash map zit.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat betekent dat je prullenmand tjok vol zit! Alles in de map trash zijn dus bestanden die je ooit wilde wissen, dus erg belangrijk kan het niet zijn wat er in zit.
    Als gewoon legen niet helpt, probeer dan het volgende commando in de Terminal:

sudo rm -rf ~/.Trash/*

gevolgd door ENTER. Er wordt waarschijnlijk om je wachtwoord gevraagd. En typ je dit in dan zie je (ook waarschijnlijk) niets verschijnen dus let op wat je intypt. Let op dat er 3 spaties in het commando staan.

Bijdrager
    basek

Dank @night. Het is gelukt met OmniDiskSweeper!
    @hendrik ijzerbroot ook dank voor je reactie!

Bijdrager
    GoeieDag

Je prullenmand eens een keer legen doet wonderen. Zowel op een computer als in het echt…

(PS: het komt niet duidelijk naar voren in het verhaal van Hendrik, maar de ‘verborgen map .trash’ IS de prullenmand!)

Bijdrager
    SunKeeper

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.