9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    jerommeke

Gebruikers zichtbaar op LAN netwerk

Bestaat er een programma waarmee ik kan zien wie er in het LAN netwerk verbonden is met mijn mac [zien wie ingelogd is op mijn HD] . Ik weet dat je dat vroeger met MacOS 9 in regelpanelen prima kon zien, en volgens mij kon je daar ook nog iemand van je mac afgooien.
    Ik hoef alleen maar te zien wie verbonden is en eventueel iemand er afgooien, verder niets. Heb geen behoefte aan verder toegangscontrole of toestemmingen geven voor dat iemand inlogt.
    Heb mij rot gezocht in het systeem [MacOSX 10.4], maar niets gevonden.

En weet iemand of er een limiet bestaat aan het max. aantal gebruikers [computers] welke kunnen inloggen op een andere computer.
    We gebruiken hier een gewone mac als server [MacOSX 10.3, geen serversoftware] waar iedereen op inlogt en de laatste tijd geeft hij weleens de melding dat het max. gebruikers is bereikt en vervolgens wordt er dan iemand afgegooid. Ik heb het idee dat bij niet goed afsluiten de server denkt dat diegene nog is verbonden en dat zich daarom de gebruikers ophopen zonder dat dat zo is. Met zo’n programma als boven zou ik dan kunnen zie wie nog verbonden is en eventueel iemand er afgooien

Bij voorbaat dank.

Bijdrager
    F_Vervoort

Heb je een router?

Vermits je geen echte serversoftware draait, zou ik in de DHCP-lijst van je router gaan kijken wie er allemaal “online” is.

Bijdrager
    jerommeke

Dan weet ik wie ‘online’ is [dat zijn alle computers die aan staan], maar dan weet ik nog steeds niet wie van al die computers in gelogd is op de HD van de server computer….

Toch bedankt voor de reactie.

Bijdrager
    macpro

Je kunt AFSMonitor gebruiken.
    Die kijkt in de logging van de AFP server en geeft aan wie allemaal ingelogd zijn.

Bijdrager
    iJoost

Open Terminal op die server (of maak een SSH-verbinding naar de server) en tik in: who

Bijdrager
    macpro

Leuke tip iJoost, maar bij mij werkt dat niet.
    Ik zie alleen de console user en de tty user waarmee ik de ssh sessie heb gemaakt.
    De AFP user krijg ik niet te zien.

Bijdrager
    jerommeke

Bedankt macpro!

AFSMonitor werkt, kan wel niemand er afgooien als ik zou willen, maar kan nu in ieder geval zien wie verbonden is!
    enig idee of er een max. is aan het aantal ingelogde gebruikers?

Bijdrager
    iJoost

Ehm… Ik wil de pret niet bederven. Maar zoekend naar de oplossing (zonder tooltjes;-) kwam ik wel dit tegen:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14218

Niet iedereen lijkt helemaal happy met dit tooltje.

Bijdrager
    macpro

Hmm. Die problemen heb ik er nog nooit mee gehad.

Overigens is de limiet voor OS X 10 gebruikers. Daarna krijg je een melding dat je die limiet hebt overschreden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.