5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    iJasper

Gebruikers in OSX

Hoi, ik wil mijn MacBook tijdelijk uitlenen aan mijn broertje. Kan ik dan gewoon een nieuwe gebruiker aanmaken met “beheerder” als niveau, en ziet hij dan niet hetgeen ik bijv. als geschiedenis heb in de terminal, browser en voorkeursinstellingen?

Bijdrager
    CyberGhost

Je kan beter een ‘Standaard’ gebruiker aan maken.

Bijdrager
    Obi

Als je een andere gebruiker (account) hebt aangemaakt dan heeft deze nieuwe gebruiker
    -indien ingelogd- geen toegang tot de folders, history of instellingen van andere
    gebruikers van die mac. Je kunt dus een nieuwe gebruiker aanmaken voor je broertje
    waarbij je kunt bepalen of hij nieuwe software mag installeren, en welke programma’s
    hij mag gebruiken en wat hij wel of niet mag beheren. Pas als je broertje ook het inlog
    password heeft van jouw account kan hij je browser geschiedenis e.d zien.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt dit ook heel eenvoudig even proberen: maak een nieuwe gebruiker, log daarop in, en probeer wat je kunt zien van wat je „hoofdgebruiker” allemaal aan bestanden en dergelijke heeft staan.

Maar inderdaad: de beste keuze is om je broertje géén beheerdersaccount te geven, maar een gewone — en om hem ook het wachtwoord van jouw account niet te laten weten, dat voorkomt de verleiding om zichzelf toch beheerder te maken:)

Bijdrager
    Domtoren

Als je hem beheerder maakt kan hij zichzelf eenvoudig toegang geven tot jouw mappen en alles zien en zelfs bewerken wat daarin staat.

Je moet hem dus inderdaad standaard gebruiker maken. Dat betekent ook dat hij geen software kan installeren maar dat is misschien juist een voordeel.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.