8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    dborneman

Gebruik van Airport Extreme i.c.m Time Capsule

Ik heb al een tijd last van een netwerk structuur die niet fijn werkt namelijk:

Modem -> Router 1 (DHCP doorsturen naar) -> Router 2 (DHCP doorsturen naar) -> Time Capsule waarbij ik 3 wireless networks heb aangemaakt. Het werkt allemaal echter boven bij Router 2 of de time capsule krijg ik onder geen beding de beveiliging eraf.

Dit heeft als nadeel:
    – Ik kan mijn hardeschijf van mijn Time Capsule niet online bereiken
    – Ik kan geen servers aanmaken voor welk doeleinde dan ook (Apache, Games etc.)
    – Ik kan op het moment niet roamen binnen 1 netwerk

Nu is onlangs de nieuwe airport extreme uitgekomen en nu zit ik te denken over de volgende opstelling:
    Modem -> Aiport Extreme -> Time Capsule

Nu vraag ik mij het volgende af:
    – Kan ik als ik deze twee apparaten samen in mijn netwerk gebruik zo instellen dat ik binnen 1 netwerk kan roamen?
    – Kan ik over heel het netwerk de hardeschijf van de Time Capsule benaderen?
    – Kan ik de hardeschijf van de Time Capsule via de Aiport Extreme online benaderen?
    – Wanneer ik een externe hardeschijf aan de Airport Extreme hang of wireless verbind kan ik deze dan ook via het hele netwerk benaderen? (dus ook de computers gekoppeld aan de time capsule).
    – Kan ik een guest network aanmaken via airport extreme en deze dan ook via het draadloze signaal van de time capsule benaderen (1 network waarin ik kan roamen)?

Wanneer ik over alle functionaliteiten kan beschikken om gewoon 1 groot netwerk aan te maken waarbij ik over al mijn gegevens kan beschikken is dit natuurlijk voor mij de ideale situatie en kan ik mijn overige 2 routers verkopen vandaar dit topic. Ik hoop dat iemand mij hier wat meer duidelijkheid over kan geven. Alvast erg bedankt!

p.s overige tips m.b.t een thuisnetwerk en voorbeelden van hoe je het zelf hebt geregeld zijn meer dan welkom!

Bijdrager
    MacDive

Waarom zo moeilijk met 3 routers achter elkaar (Time Capsule is ook een router)? Dat schept inderdaad alleen maar verwarring met 3 DHCP-servers….

Als het je te doen is om het bereik van je netwerk te vergroten zodat het je hele huis (3 verdiepingen?) dekt, kun je dit beter doen met een WDS (Wireless Distribution System), bijvoorbeeld met een Time Casule verbonden met je modem en uitbreiden met 2 Airport Base Stations.

Zie de Apple Support pagina’s over dit onderwerp.

Bijdrager
    dborneman
    ”MacDive”

Waarom zo moeilijk met 3 routers achter elkaar (Time Capsule is ook een router)? Dat schept inderdaad alleen maar verwarring met 3 DHCP-servers….

Als het je te doen is om het bereik van je netwerk te vergroten zodat het je hele huis (3 verdiepingen?) dekt, kun je dit beter doen met een WDS (Wireless Distribution System), bijvoorbeeld met een Time Casule verbonden met je modem en uitbreiden met 2 Airport Base Stations.

Zie de Apple Support pagina’s over dit onderwerp.

Ja dat zou ik inderdaad ook kunnen doen, maar ik vind de functionaliteiten van de nieuwe airpot extreme wel erg leuk zoals een gast netwerk waardoor ik dacht wellicht is dit ook een goede oplossing. Ik was nooit echt te spreken van de Time Capsule maar na wat updates werkt het nu een stuk prettiger vandaar dat ik nu de stap wil maken naar

Modem -> Airport Extreme -> Time capsule

Dat zou dan toch net zo effectief zijn als de situatie met 2 airport base stations?

p.s bedankt voor de link naar de apple site dit ga ik zeker op deze manier eens proberen. Als ik het goed begrijp ontstaat er dan 1 netwerk waarin je kan roamen toch?

Bijdrager
    MacDive

Ja kan ook.

Ik was meer gefocused op mijn situatie hier:

Modem —(bedraad)— Airport Extreme —(draadloos)—- Airport Express

Maar het maakt in principe niet uit in welke volgorde ze staan. Ik weet alleen niet of een draadloze WDS verbinding van niet-Apple router naar Airport wel goed gaat. Ik heb dus mijn eerste Airport (in dit geval de Extreme) met een draadje aan het kabelmodem hangen….

Bijdrager
    macpro

Dit kan ook:
    [code:1:f1509c7a6f]
    modem — (bedraad) — Router 1 -+- (bedraad) — Router 2 in bridge mode
    |
    +- (bedraad) — Time capsule in bridge mode
    [/code:1:f1509c7a6f]
    En dan in alle drie de apparaten hetzelfde SSID en WPA2 wachtwoord instellen.
    Hoef je niets nieuws te kopen en heb je roaming door het hele huis.

Bijdrager
    Pieterr

(Ik heb de link hier al vaker gepost.) Deze handleiding bevat een schat aan informatie met betrekking tot het opzetten van netwerken bestaande uit meerdere stations: AirPort-netwerken opzetten met AirPortconfiguratieprogramma.

Bijdrager
    dborneman
    ”macpro”

Dit kan ook:
    [code:1:e8ab55d379]
    modem — (bedraad) — Router 1 -+- (bedraad) — Router 2 in bridge mode
    |
    +- (bedraad) — Time capsule in bridge mode
    [/code:1:e8ab55d379]
    En dan in alle drie de apparaten hetzelfde SSID en WPA2 wachtwoord instellen.
    Hoef je niets nieuws te kopen en heb je roaming door het hele huis.

Het probleem op het moment is dat de routers niet allemaal kunnen worden ingesteld als bridge en dat ook niet alle routers even goed samenwerken (heb het reeds geprobeerd). Vandaar dat ik voordat ik aan de nieuwe situatie begin ook eerst dit topic open;-)

@Pieter

Ik had deze link inderdaad eerder bekeken maar de informatie waar ik nu voornamelijk naar op zoek ben is gebaseerd op de functionaliteiten van de nieuwe aiport extreme (zie bv. gastnetwerk en werking in combinatie oude model time capsule) mocht je hier wat meer over weten hoor ik het graag!

Bijdrager
    Pieterr
    ”dborneman”

de informatie waar ik nu voornamelijk naar op zoek ben is gebaseerd op de functionaliteiten van de nieuwe aiport extreme (zie bv. gastnetwerk en werking in combinatie oude model time capsule) mocht je hier wat meer over weten hoor ik het graag!

Op het forum is eea geschreven door Hailstorm: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=144241
    Verder staat hier meer info: Hands on with a Dual Network AirPort Extreme Base Station en AirPort Extreme, Time Capsule: Like Two Base Stations in One.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.