17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Gebruik Tweede HardDisk in Mackbook Pro

Mijn Mackbook Pro heeft een SSD en nu wil ik een tweede HDD plaatsen op de plek van de DVD (dmv een HDCaddy). Er valt hier veel over te lezen op het internet maar de volgende vragen kan ik niet of maar deels beantwoorden. Kunnen jullie mij verder helpen?

Gebruik
    1. Het verplaatsten (mounten) van /Users naar de HDD en wat is de beste manier om dit te doen?
    2. Het “kopieeren” van /Users naar de HDD en gebruik maken van een soft-link?
    3. Hoe gaat Time Machine om met optie 2?
    4. Het mounten van een /Data folder op de HDD en iTunes/Photo/Movie/etc library verplaatsen?
    5. Het mounten van een /Data folder op de HDD en iTunes/Photo/Movie/etc library “kopieeren” en gebruik maken van soft-links?

Installatie
    6. Wat is beste locatie voor de HDD, de hdcaddy of de originele plek (denk hierbij aan Shock Detection, SATA speed, etc)?
    7. Bij het plaatsen in de hdcaddy, heeft de HDD eigen Energy Saver instellingen?

Bijdrager
    Oldekamp

Je moet er rekening mee houden dat de plek van de superdrive, wanneer deze vervangen word door een Optibay, niet dezelfde bescherming bied voor je HDD als dat de normale plek dat doet. Hieronder valt dus de SMS (Sudden Motion Sensor), en de speciale rubbers die vibraties tegen gaan. Bij de SSD maakt dit beide niets uit, dus kun je die het beste in de Optibay plaatsen.

Dan is het enige verhaal waar je nog op moet letten, dat de SATA snelheden in de nieuwste Macbook Pro’s wel een SATA-III aansluiting is, en bij enkele is de Superdrive ook SATA-III. De snelheid op SATA-II is dusdanig hoog dat je met dagelijks gebruik weinig verschil zult merken. Daarom zou ik alsnog kiezen om de SSD in de Optibay te doen. Ik heb dit zelf ook in mijn 13″ Macbook Pro en dit werkt uitstekend.

Extra: let er even op dat je TRIM inschakelt met Trim Enabler, maar volg gewoon dit artikeltje even (met uitzondering van de SMS, want je HDD maakt hier wel gewoon gebruik van!!!)

Bijdrager
    fdevos

Ik ben dit namelijk ook van plan om mijn superdrive te vervangen door een SDD harde schijf. Welke SSD Harde Schijf raden jullie mij eigenlijk aan voor een MacBook Pro 15″.

Die SATA-III is dit aanwezig op de MacBook Pro 15″ eind 2011?

Bijdrager
    jeroenvanrutten

Hier zijn heel veel topics over op OMT. Lees deze even door en je hebt antwoord op de meeste vragen!

Bijdrager
    fdevos

Ik had dit topic achter mijn reactie gevonden op google, op dit moment ben ik het ook aan het doorlezen.

Inactief
    Anoniem

@TheScythed
    Uit jou reactie begrijp ik dat je ook een optibay hebt. Zou jij jou ervaring mbt het inrichten van de /Users folder, etc willen delen?

Bijdrager
    apenstaartje

Ik heb zelf ook de optibay, heb nu de hd in de optibay gezet omdat er grote kans was dat de ssd niet goed herkent zou worden op die plek. Moet zeggen dat de bevestiging etc prima is op die plek voor de hd. Je moet je laptop sowieso maar niet laten vallen ;).

Qua inrichting doe ik het volgende: alles wat ik vaak gebruik zet ik op de ssd (dus systeem, home, apps) en de hd heb ik ingedeeld in partities. Apps, Storage (en zelfs nog Snow Leopard). Daar zet ik de dingen op die of groot zijn of niet zo heel vaak nodig. Ik zou de users etc niet gaan symlinken, maar heb bijvoorbeeld wel de steam map verplaatst naar de hd en daar een symlink van gemaakt.

Moderator
    unSOUND

Als je het onderste uit de kan wilt halen zorg je dat de databases die geladen moeten worden op de SSD staan, dan merk je het meeste in snelheid.

Ik heb het zo gedaan:

• OS X en software op de SSD
    • ‘Application support’ op de HDD ( want die kan nogal groot worden )
    • Users op de HDD ( zelfde reden )
    • Aperture library op de SSD, maar de grote onderdelen ( Masters ) op de HDD.

De map Users, Application Support heb ik verplaatst terwijl ik was ingelogd als root, en heb een symlink op de originele plek gemaakt. Het uit elkaar trekken van de Aperture library kun je gewoon doen als gebruiker.

Bijdrager
    fdevos

De map Application Support is dit dezelfde map waar je programma’s in staan? Zo nee, welke map bedoel u dan juist?

Bijdrager
    Oldekamp

De /Users map staat gewoon op mijn SSD. Ik heb op mijn Storage (HDD) de grote bestanden staan. Ik doe voor school veel met Photoshop, Flash, After Effects, noem maar op. Ook iMovie, en zo nog wel meer. De bestanden die ik dan gebruik staan zo lang op de SSD, zodat ik er snel mee kan werken. Wanneer iets af is, zet ik het over naar mijn HDD. Ik heb van mezelf verder niet zoveel documenten. Wat ik ook doe is games etc op de HDD zetten, en dan een alias in de map Programma’s maken.

Ik heb mijn SSD in een Optibay, inderdaad. Ik heb een 2010 13″ Macbook Pro, dus deze beschikt alleen over SATA-II, en dit gaat me dan ook snel zat.

Ik vind het vreemd dat mensen word verteld dat de SSD op de plek van de Superdrive niet goed zou worden herkent. Heb mijn stage bij een APR gedaan, en dit dan ook nog niet eerder gehoord. Sterker nog, ik had te grove schroevendraaiers dus ik ben even erheen gegaan om hem te laten plaatsen, hun raadden mij ook gewoon aan de SSD op de plek van de Superdrive te doen. Het is net zo goed een SATA-aansluiting, daar zit onderling geen verschil in want het is een standaard. Het enige wat bij sommige 2011 modellen zo is, is dat de Superdrive maar SATA-II is, en de HDD-bay SATA-III. Dit verschilt per model, en dan nog zou je er verstandig aan doen de HDD te laten zitten waar die zit (ivm de SMS, trillingen, etc.)

Zorg vooral dat Mac OSX geen sleepimage aanmaakt op de SSD, dit zijn onnodige schrijfacties, en mijn SSD kapt er dan mee. Hoe je dit doet kun je zien in de link die ik noemde. Helemaal als je 8GB RAM hebt, zoals ik, scheelt dat behoorlijk in ruimte op je (meestal niet te grote) SSD.

Ik heb de OCZ Agility 3, overigens.

Moderator
    unSOUND
    fdevos op 19 januari 2012

De map Application Support is dit dezelfde map waar je programma\’s in staan? Zo nee, welke map bedoel u dan juist?

Nee, het is een map in de library van het systeem. Maar als je dit soort dingen niet weet, kun je er eigenlijk ook maar beter van af blijven… ( niet lullig bedoeld, eerder gewoon “safety-first” )

TheScythed op 19 januari 2012

Heb mijn stage bij een APR gedaan, en dit dan ook nog niet eerder gehoord. Sterker nog, ik had te grove schroevendraaiers dus ik ben even erheen gegaan om hem te laten plaatsen, hun raadden mij ook gewoon aan de SSD op de plek van de Superdrive te doen.

Good for you, maar zegt natuurlijk weinig. In de Store heb je vooral te maken met de laatste modellen, daar kom je nu zelden modellen tegen van 2010 of eerder, en daar zijn de dingen wat anders onder de motorkap…

Bijdrager
    Oldekamp
    unSOUND op 19 januari 2012

Good for you, maar zegt natuurlijk weinig. In de Store heb je vooral te maken met de laatste modellen, daar kom je nu zelden modellen tegen van 2010 of eerder, en daar zijn de dingen wat anders onder de motorkap…

In deze kwestie is het enige verschil dat van belang is de SATA-aansluitingen, en de manier waarop deze werken is de laatste 2 jaar niet veranderd, enkel de snelheid. :sarcastic:

Moderator
    unSOUND

Ook de controllers zijn in de tussentijd veranderd, en er zijn conflicten tussen sommige SSD’s en sommige controllers. En dan zijn er nog modellen met IDE aansluitingen, want zoals ik al zei is er meer in de wereld dan alleen de modellen van de laatste 2 jaar.

Inactief
    Anoniem

Kan/wil iemand nog iets zeggen over mijn eerste 3 vragen?

Moderator
    unSOUND

Vraag 1 en 2 zou ik anders doen. Ik zou niet de map Users verplaatsen, maar enkel de Thuismappen. Dit vereist minder diepe ingrepen in het systeem. Hoe je dat doet staat onder andere hier:

Thuismap op datapartitie plaatsen kan dat?

Wat betreft vraag 3: Time Machine heeft geen enkel probleem met meerdere schijven.

Inactief
    Anoniem

Vandaag de HDCaddy ingbouwd (Hier een goede instructie video). Mijn originele HDD op haar oude plekje terug gezet met SMS enabled en de sleepimage naar de HDD verplaatst dmv

<br />
    sudo pmset -a hibernatefile /Volumes/<MY_HDD>/var/sleepimage<br />

Nog een leuke tip om mijn nieuwe …/var/sleepimage te verbergen in Finder lees gebruik

<br />
    sudo setfile -a V testfile.txt<br />

of om het weer ongedaan te maken

<br />
    sudo setfile -a v testfile.txt<br />

Mijn SSD (OCZ Vertex 3 240GB) in HDCaddy en mijn thuismappen op de SSD gelaten. TRIM enabled. Alleen mijn Movies en iTunes library verplaatst naar de HDD via een soft-link vanuit de originele locatie.

Time Machine backup werkt prima (wel de sleepimage exclude-en in Time Machine). Mijn MBP 17″ mid 2010 werkt super snel.

Iedereen bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Bijdrager
    Speedooo

Ik heb het ook geïnstalleerd en nu werkt het:)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.