7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    freewel

gebruik oude mac g5 case fans in een andere pc kast

Heeft iemand een idee hoe ik mijn oude mac g5 fans kan hergebruiken in een van mijn andere pc kasten, zo dat ik dat ik geen nieuwe hoef te kopen! en omdat het gewoon gaaf staat!!! ik heb 2 8 pins (die links onder in de mac zitten) en 1 6 pins (rechts direct naast de cpu grill).

alle fans (intotaal 6) zijn met ze 2en gepaard!! dus eigenlijk zijn het 4x 4pins fans en 2x 3pins fans als ik het goed begrepen heb!!

zijn hier enige adapters voor of is dit een knutsel werkje?!

Bijdrager
    FloorvN

Denk dat je het makkelijkste gewoon met de soldeerbout aan de slag moet gaan !
    Je zal dan een ander stekkertje erop aan moeten solderen..

Zoeken naar zo een adaptertje lijkt me lastig..

Bijdrager
    freewel

bedankt ga ik dat doen!!,

heb jij mischien enig idee welke kabels ik moet linken om de fan te laten werken??

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zitten er niet gewoon een rood en een zwart draadje aan de ventilators? Dan is rood plus en zwart min.

Zit er een derde draadje aan, dan is dat (vermoed ik) voor de toerenteller.

Bijdrager
    freewel

ik heb er 1 met 3 draadjes, maar heb er ook 2 die er 4 hebben!

en alle draadjes zijn zwart:(

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat maakt het moeilijker … Je zou kunnen proberen om gewoon spanning op een willekeurig paar draadjes te zetten en te kijken wat er gebeurt? Zulke ventilators hebben over het algemeen 12 volt gelijkstroom nodig, maar minder kan ook, dan draaien ze langzamer — als je toch de uiteinden van de draadjes stript om eraan te solderen kun je allicht een 1,5 volt batterij er tegenaan houden en zien of de ventilator gaat draaien.

Bijdrager
    freewel

Oke, bedankt!! Ik ga het proberen!!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.