5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    marcoen

gebruik externe schijf

Een probleem. Met mijn iMac 400 Mhz DV maakte ik mooie filmpjes met OS 9 en Final cut pro. Ik gebruikte een externe Lacie firewire schijf voor de data en dat ging prima. Maar nu…Panther lust alles, Final cut express en de externe schijf. Maar samenwerken..homaar. Capturen levert al na een seconde of tien dropped frames op, afspelen al helemaal. Werken op de interne schijf van de IMac gaat prima, maar die is maar 10 GB waard dus dat is snel vol.
    Ook met IMovie lukt het niet dus de zwaarte van het programma zal niet het probleem zijn.
    Ik heb iets gelezen op forums over het formatteren van de harde schijf door OS X.
    Herkent iemand dit probleem? En heeft iemand het al opgelost.

Bijdrager
    lsmisch

Ik gebruik ook een externe Hd van lacie maar die staat nog in HFS+ en die doet het perfect.

Je zou ook een grotere schijf in je imac kunnen steken.
    Ik heb een imac g3/ 600mhz en heb er zelf een schijf van 80 gb in geplaatst.
    Ik heb daar een mooie pdf handleiding voor,waarmee je je imac tot de laatste schroef kan demonteren.

Bijdrager
    Aqua1

Jamaar, het moet toch mogelijk zijn om een externe te gebruiken ? Misschien moet je m eens formatteren ja, maar dat kan alleen werken als ie bv erg gefragmenteerd is. Over of dat kan lopen de meningen nogal uiteen, maar als OSX fragmenteert, kan het helpen.

Bijdrager
    Dick de Roos

Op mijn iMac 400 DV met externe LaCie (7200 rpm, met de 922-chip) had ik (werkend onder OS-9.1) dat standaard: hakkelende beelden in iMovie.
    Ik was niet de enige zo bleek bij navraag.

De reden van dat hakkelen is mij nooit duidelijk geworden.
    Kan de processor de FireWire-stroom niet bijbenen??

“Gelukkig” crashte al snel de standaard schijf, waarna ik een 80GB heb geplaatst. Deze draait op 5400 rpm en heeft geen last van hakkelingen.

De externe HD gebruikte ik voor opslag wat ook bij de opslag van films weer wel goed ging.

Ik heb met die machine nooit OS-X gedraaid, dus daar kan ik niets over zeggen.
    Wel vreemd trouwens dat jij geen last hebt gehad onder OS-9.

Waar je nog even naar kan kijken is of de film alleen op het beeldscherm hakkelt of ook op de tape.
    De aansturing van de beeldbuis heeft een lagere prioriteit dan de tape. Althans in iMovie. Of dat met FCP ook het geval is, weet ik even niet.

Bijdrager
    Final Cut

Werkte vroeger (3 maand geleden) nog met een G4, 400 mhz en externe harde schijf van Lacie…. geen enkel probleem mee gehad (ik heb ermee gewerkt tot 10.2).
    En ik deed er heel veel mee.
    Een raad is alles eens te cleanen en opnieuw te installeren en te cleanen… en als dat niet gaat eens kijken naar compatibiliteit tss je lacie en 10.3

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.