6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    pluis

Gebrande DVD (iDVD) zwart wit op TV, in kleur op iMac

Avi-film gedownload, geconverteerd naar .mov met DivX Doctor II, in tweeen geknipt met QuickTime Pro (film te lang), gebrand met iDVD en voila: zwart/wit op de TV in een Pioneer DV-360, en in kleur op iMac (G4/1Ghz/1Gb) .

De DVD speelt de disc verder goed af (beeld/geluid undistorted). De Pioneer DV-360 is Region 2, maar dat zou begreep ik niks uit moeten maken omdat de iDVD disc region-loos zou moeten zijn.

Is dit een bekend probleem? Zou ik misschien toch moeten proberen de DV-360 voor-alle-regios-vriendelijk te hacken?

Was eerste poging film te branden en zwart/wit is toch wel een dip. Verder lieps alles gesmeerd (met een beetje geduld).

Vriendelijke groeten,

Pluis :?

Bijdrager
    Webarcher

Ik heb dit verschijnsel ook met een gekochte commerciele DVD.
    Op mijn Sony zwart/wit en op de iMac keurig in kleur.
    Mij ook een raadsel waarom dit gebeurt. Ligt dus niet aan iDVD.

Jeroen

Bijdrager
    Bob Ross

Heb je de film wel als PAL gecodeerd en niet als NTSC ?
    TV’s die geen NTSC ondersteunen geven nog wel eens in zwart/wit weer.

Bijdrager
    pluis
    ”Bob

Heb je de film wel als PAL gecodeerd en niet als NTSC ?
    TV’s die geen NTSC ondersteunen geven nog wel eens in zwart/wit weer.

Oei, dat ik dat niet weet zegt genoeg. De TV zelf is een oude Philips HotelTV. En in de Preferences Pane heb ik nu gecheckt dat ik inderdaad als NTSC gecodeerd heb.

Op http://www.sectie.be/dvd2dvdr/dvd_structuur/dvd-structuur.htm heb ik nu het een en ander over beide systemen gevonden. Daar het een 50 Hz Tv is mag ik neem ik aan veronderstellen dat het een PAL codering verlangd?

In de link staat verder: “Conclusie: NTSC-schijven kunnen wereldwijd op zo’n 95% van de DVD-spelers afgespeeld worden. PAL-schijven daarentegen zijn bijna enkel af te spelen in landen die het PALTv-systeem gebruiken.”

Ipv in PAL te coderen zou een andere, modernere, Tv dus een oplossing zijn die het voordeel heeft dat ik zonder problemen de DVD ook in andere regios zou kunnen bekijken, begijp ik dat correct?

Proef op de som wellicht: een andere Tv aansluiten op deze speler of speler met disc naar buren brengen en daar kijken.

Concretere vraag: zijn er andere argumenten dan de vermelde om in PAL c.q. NTSC te coderen?

Merci,

Pluis :)

Bijdrager
    i3enhur
    ”pluis”

Concretere vraag: zijn er andere argumenten dan de vermelde om in PAL c.q. NTSC te coderen?

NTSC is een NoordAmerikaans/Japans (enz) formaat
    PAL is een Europees (Afrikaans, Australisch, Aziatisch, Arabisch, Braziliaans, Argentijs en ga maar door *met enige kleine verschillen*) formaat.

NTSC speelt af met 29.97 frames(beeldjes/seconde) 525 beeldlijnen refreshrate 60 Hz

PAL met 25 beeldjes/seconde. 625 beeldlijnen refreshrate 50 Hz

NTSC heeft een colourspace waar je niet gelukkig van wordt.
    Plus dat het een ratjetoe aan fysieke formaten behelst: (640×480 – 648×486 – NTSC D1 ->720×486 en NTSC DV 720×480)

PAL kent: 720×576 (uitgaande van ‘rechthoekige pixels’)

NTSC: National Television System Committee (Never The Same Colour)
    PAL: Phase Alternating Line

Maar goed…even kort door de bocht: Mocht je je DVD’s alleen in Europa willen afspelen op PAL tv’s (Note: De meeste DVDspelers kunnen beide formaten aan, behalve de goedkope SONY’s) zou ik lekker PAL blijven compressen.

Heb je echter familie in de US of Japan, en wil je ze verrassen met een leuke homevideo op DVD, dan doe je er goed aan NTSC te renderen.

Note: hoort dit niet thuis in video?

Bijdrager
    pluis
    ”[3enhur”

NTSC is een NoordAmerikaans/Japans (enz) formaat
    PAL is een Europees (Afrikaans, Australisch, Aziatisch, Arabisch, Braziliaans, Argentijs en ga maar door *met enige kleine verschillen*) formaat.
    ….
    Heb je echter familie in de US of Japan, en wil je ze verrassen met een leuke homevideo op DVD, dan doe je er goed aan NTSC te renderen.

Note: hoort dit niet thuis in video?

Bedankt voor de uitleg. Ik ben beruhigt. Dit glijdt off-topic, inderdaad. Bedankt anyway.

Groeten,

Pluis:)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.