8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    roland

Gebrande cd’s worden niet gelezen!

Sommige cd’s die ik op mijn werk heb gebrand (G4/superdrive) worden thuis niet op mijn iMac gelezen. Zelfs de toetscombinatie om de cd geforceerd als ISO-schijf te lezen (hoe was tie ook alweer, alt-command-i ?) helpt niet. Een collega heeft hetzelfde probleem: gebrande cd’s zijn alleen te lezen in de schrijver waarmee ze gebrand zijn. Wie weet raad?

Groeten, Roland

Bijdrager
    Igor

brand je wel de gehele cd? Als je in sessies brand dan krijg je dat probleem dat jij beschrijft

Bijdrager
    Steves lovechild

Met welk programma heb je de CD gebrand? Een sessie die gebrand is met Toast (write session i.p.v. write CD) wordt altijd afgesloten en is dan op elke computer te lezen. Zo kun je max. 99 sessies branden op 1 CD. Je hebt dan ook 99 CD icoontjes. Als je ‘packet writing’ gebruikt moet de CD eerst worden “afgesloten” voordat hij op een andere computer te lezen is. Tot het moment van afsluiten is hij alleen op die eigen computerbrander te lezen. Je hebt dus waarschijnlijk packet writing gebruikt (UDF formaat) Normaal brand je HFS+ of ISO met Toast.

Bijdrager
    roland

Nee, hoor niks van dat alles. Het is een hybride HFS/ISO-cd en niet als sessie maar als hele cd gebrand. Zo doe ik het al jaren en dit probleem ontstond recent. Overigens niet altijd. Misschien ligt het wel aan de schijfjes zelf: ze zijn van de Aldi.

Groeten, Roland

Bijdrager
    Steves lovechild

Ik zou altijd merk CD’s gebruiken als ik jou was. Voor de prijs hoef je het niet te laten. De zeer goede Fuji siver disk kost ongeveer 50 eurocent! Scheelt een hoop ergenis.:)

Bijdrager
    Elger

het kan dat je in ISo1669 (of whatever) hebt gebrand, dan is het onzichtbaar in de mac, maar wel zichtbaar in een PC, check dat eerst maar eens.

Heb je daarnaast wel de nieuwste macOS? want oudere mac os’sen hebben moeite met allerlei exotische formaten.

Daarnaast brand ik zelf ook wel eens cds “Steve’s lovechild”;)
    heb allemaal uber goede cdrs die allemaal ruim goedkoper zijn dan 50 eurocent per stuk:D

Bijdrager
    Steves lovechild

Elger: Ik denk dat je ISO 9660 bedoelt! En dat kan een Mac probleemloos lezen. Dat gaf Roland ook al aan.:wink:
    Ik weet dat er al CDR’s te koop zijn vanaf 20 eurocent. Maar ik wil geen gedonder met wisselende kwaliteiten. En ook 50 eurocent is erg weinig in mijn ogen. Ik kan me nog herinneren dat ze 20 gulden waren. Jawel! En mijn eerste CD brander was 2500 gulden. Van Philips. Een bakbeest.:mrgreen:

Bijdrager
    thomdebom

ik heb dat probleem ook.
    Ik heb een iMac 333mhz met CD-ROM. En hij leest geen gekopieerde CD’s van philips…

Ik heb het wel al schoon proberen te maken met alcohol, maar het werkte niet heel goed.

jammer…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.