10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Roberta

GCR / UCR discussie

Er is hier een discussie over het gebruik van GCR of UCR, en ik hoop wat andere inzichten / meningen hier tegen te komen.

In ons bedrijf hanteren we een maximale inktbezetting van 320%. D.w.z.: de som van C, M, Y en K bij elkaar mag nooit meer zijn dan 320%. Bij meer inkt op het papier slaat de inkt niet meer weg in het papier en krijg je drogingsproblemen.
    Een enkele keer kom je papier tegen waarvoor zelfs 320% inkt teveel is. Een oplossing zou zijn door GCR of UCR toe te passen. Beide zijn verschillende technieken om opgebouwd zwart (zwart gedrukt door C, M en Y over elkaar heen te drukken) te vervangen door zwart. Dat zou een besparing in inkt moeten opleveren.

Echter, bij toepassing van GCR of UCR komt men hier nog steeds tot een inktbezetting van 320%, dat in mijn ogen onmogelijk zou moeten zijn. Immers, je vervangt het opgebouwde zwart. Ik heb dan ook het gevoel dat hier iets niet klopt.

Zo: s.v.p. meningen graag ;-).

Bijdrager
    Turbanus

Wordt in de berekening niet per abuis 3x zwart meegenomen i.p.v. 1x zwart?

Bijdrager
    AppelJuice

GCR en UCR zijn twee wezelijk verschillende zaken, voluit Gray Component Replacement en Under Color Removal. Bij UCR worden via een kleurprofiel bepaalde kleuren die boven de (in jullie geval) 320% komen terug gebracht naar een zelfde kleur maar dan met ander waarden die niet meer boven de 320% uitkomen. Er wordt hierbij niet voor gezorgd dat donkere CMY waarden worden vervangen door zwart. Een donkere tint bijvoorbeeld 90%C, 85%M, 80%Y en 100%K geeft dus een dekking van 355%. Je kunt zonder kleurverslies deze waarden terug brengen naar 320% het resultaat is dan iets van 75%C, 73%M, 71%Y en 100%K, deze kleur omzetting is geheel afhankelijk van de omrekening in het kleurprofiel. Voor lichte tinten geldt dit niet omdat je daar toch niet op zo’n hoge dekking uitkomt.

Bij GRC wordt er door speciale software gekeken naar grijze en zwarte (donkere) gebieden in een afbeelding. Hierna wordt er berekend met welk percentage zwarte inkt dit ook kan worden bereikt.
    Denk aan bijvoorbeeld een waarde van 10%C, 10%M en 10%Y deze kan in dit geval vervangen worden door 30% zwart. Het voordeel bij deze techniek is dat je dus met alleen maar (goedkopere) zwarte inkt het zelfde resultaat bereikt. Op jaarbasis scheelt dit aanzienlijk!
    Ook kun je op de drukpers een veel constantere grijs kleur drukken doordat je geen invloed van CMY kleuren hierop hebt. Je grijze kleur wordt dan bijvoorbeeld niet te snel te rood.
    UCR heeft ook nog het voordeel dat er een vaak mooier contrast in afbeeldingen komt.

Ook hele donkere kleuren zou je van 90%C, 85%M, 80%Y en 100%K bijvoorbeeld terug kunnen brengen naar 100%K. Dit zo resulteren dan in een wat fletse zwart dus zou je hier voor kunnen kiezen om dan een mooiere vollere zwart te houden zoals 30%C, 30%M, 30%Y en 100%K.

Alleen door gebruik van UCR is het mogelijk om grijs/donkere tinten te drukken met alleen maar zwart, doordat hierbij dus CMY volledig door zwart kan worden vervangen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Roberta”

In ons bedrijf hanteren we een maximale inktbezetting van 320%. D.w.z.: de som van C, M, Y en K bij elkaar mag nooit meer zijn dan 320%. Bij meer inkt op het papier slaat de inkt niet meer weg in het papier en krijg je drogingsproblemen.
    Een enkele keer kom je papier tegen waarvoor zelfs 320% inkt teveel is.

Daarom zit er bij de nieuwste kleurprofielen van het ECI nu ook een ISO-coated profiel waarbij de maximale inktbezetting 300 % is (ISOcoated_v2_300_eci.icc)

je vindt ze hier onder ICC-Profile der ECI en dan ECI_Offset_2007.sit

Bijdrager
    Daan Muller

simpel gezegd, het toepassen van UCR of GRC veranderd niets aan je inktdekking, alleen aan de manier waarop donkere partijen worden opgebouwd.

Wil je een lagere inktdekking zul je simpelweg de waarde voor maximale inktdekking moeten wijzigen.

Bijdrager
    AppelJuice
    ”Daan

simpel gezegd, het toepassen van UCR of GRC veranderd niets aan je inktdekking, alleen aan de manier waarop donkere partijen worden opgebouwd.

Nee, UCR brengt de inktdekking terug naar de maximale inktdekking die in het gebruikte kleurprofiel wordt toegestaan.

Bijdrager
    Macteach

> 10%C, 10%M en 10%Y deze kan in dit geval vervangen worden door 30% zwart

Moet dan niet eigenlijk zijn: door 10% extra zwart boven bestaand zwart toe te voegen?
    Bv: (puur theoretisch) 40 C 60M 70Y 20K naar bv. 20C 40M 50Y 40K.
    Maw: gelijke percentages.

Bijdrager
    AppelJuice

Bij UCR worden de CMY aandelen vervangen door een gelijkwaardig K aandeel (10+10+10=30)

Maar misschien is de vraag mij niet helemaal duidelijk.

Bijdrager
    Macteach

>Bij UCR worden de CMY aandelen vervangen door een gelijkwaardig K aandeel (10+10+10=30)

Ja, ik had het over GCR inderdaad.
    (Het idee is dan dat CMY zwart samen vormen, dus dat 10+10+10 CMY eigenlijk 10 grijs is, en dat 10 grijs ook enkel door 10 Zwart kan worden gemaakt. Bij GCR verminderd het inktaandeel dus wel.)

Bijdrager
    AppelJuice

Ja klopt, ik vergis mij, in de laatste post staat i.i.g. UCR dit moet GCR zijn. (lijkt ook zoveel op elkaar)

Ik zat net wat kleurvakjes te vergelijken en het is inderdaad zo dat 10 % CMY 10% K wordt.
    30% K wordt dan wel erg donker.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.