26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    qazwsx

Apple en arbeid in China, Gatver.

Apple lobbyists are trying to weaken a new law aimed at preventing forced labor in China, the Washington Post reported Friday, citing two congressional staffers familiar with the matter, highlighting the clash between its business imperatives and its official stance on human rights. From the report:The Uyghur Forced Labor Prevention Act would require U.S. companies to guarantee they do not use imprisoned or coerced workers from the predominantly Muslim region of Xinjiang, where academic researchers estimate the Chinese government has placed more than 1 million people into internment camps. Apple is heavily dependent on Chinese manufacturing, and human rights reports have identified instances in which alleged forced Uighur labor has been used in Apple’s supply chain.

The staffers, who spoke on the condition of anonymity because the talks with the company took place in private meetings, said Apple was one of many U.S. companies that oppose the bill as it’s written. They declined to disclose details on the specific provisions Apple was trying to knock down or change because they feared providing that knowledge would identify them to Apple. But they both characterized Apple’s effort as an attempt to water down the bill. “What Apple would like is we all just sit and talk and not have any real consequences,” said Cathy Feingold, director of the international department for the AFL-CIO, which has supported the bill. “They’re shocked because it’s the first time where there could be some actual effective enforceability.”

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week geleden door Pete.Z. Reden: Titel aangepast
    Bijdrager
    wouter57

Ook moslim ? Laat me niet lachen met je Engels gezeur en schrijf in het vervolg Nederlands. Wat je schrijft is niet onbekend en laat ook zien hoe de westerse wereld over de islam denkt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door wouter57.
    Bijdrager
    Brombeer

Een linkje is dan wel zo handig: https://www.washingtonpost.com/technology/2020/11/20/apple-uighur/

Dat het niet onbekend is, praat het nog niet goed. Misstanden verdwijnen niet door een eenmalige vermelding. Wie weet haalt het nog meer Nederlandse media. Qua westerse wereld hebben die arme Oeigoeren vooral de pech dat ze geen knuffel-dalai lama hebben zoals de Tibetanen, die ook nog eens in een romantischer deel van de wereld wonen.

En voor wie weet how the west was won, zijn die yankees geen haar beter.

Bijdrager
    GoeieDag

Have you tried turning it off and on again?

Bijdrager
    qazwsx

@wouter57  Nee geen Moslim en de bron staat eronder met dank aan Brombeer. Goed te horen dat je je geen zorgen maakt om medemensen.

Bijdrager
    qazwsx

<p class=”cite”>GoeieDag op 21 november 2020 om 01:47</p>
    Have you tried turning it off and on again?

Nee, wel aan de kaak stellen bij andere Apple fans. Ik ben ook een Apple fan, maar dit is gewoon niet ok.

Bijdrager
    Brombeer

Het grote probleem, beste qazwsx, is dat dat hele westen zijn productie in de handen van die Chinese liegebeesten* heeft gegeven. Omdat de transportkosten flink zijn gestegen wordt er wel weer productie meer naar deze kant op verplaatst (soms helemaal, soms is Klein-Azië al dichtbij genoeg), maar vooralsnog blijft China de fabriek van de wereld. De Chinezen koloniseren in rap tempo Afrika en als ze willen kopen ze morgen de VS op, zoveel aandelen hebben ze al.

.

*Dat woord durf ik in de mond te nemen omdat ze bijna altijd wel de prijs of de voorwaarden die je wilt beloven. Of de kwaliteit ook is wat je in gedachten had, is een tweede. Als een westerling iets vermoedt en ernaar vraagt, krijgt hij altijd een wenselijk antwoord en wie dan op onderzoek gaat, kan vaker heel andere en nare dingen ontdekken. Herinneren we ons de anti-zelfmoordnetten van Foxconn nog?
    Maar we zijn dat zelf schuld, want het mag allemaal niets kosten want we willen voortdurend iets nieuws dus het hoeft ook niet duurzaam in de oude betekenis dat het lang mee gaat te zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door Brombeer.
    Bijdrager
    Brombeer

Zit er soms ook een chinees aan die forumsoftware hier?

Bijdrager
    qazwsx

<p class=”cite”>Brombeer op 21 november 2020 om 12:11</p>
    Het grote probleem, beste qazwsx, is dat dat hele westen zijn productie in de handen van die Chinese liegebeesten* heeft gegeven. Omdat de transportkosten flink zijn gestegen wordt er wel weer productie meer naar deze kant op verplaatst (soms helemaal, soms is Klein-Azië al dichtbij genoeg), maar vooralsnog blijft China de fabriek van de wereld. De Chinezen koloniseren in rap tempo Afrika en als ze willen kopen ze morgen de VS op, zoveel aandelen hebben ze al.

.

*Dat woord durf ik in de mond te nemen omdat ze bijna altijd wel de prijs of de voorwaarden die je wilt beloven. Of de kwaliteit ook is wat je in gedachten had, is een tweede. Als een westerling iets vermoedt en ernaar vraagt, krijgt hij altijd een wenselijk antwoord en wie dan op onderzoek gaat, kan vaker heel andere en nare dingen ontdekken. Herinneren we ons de anti-zelfmoordnetten van Foxconn nog?
    Maar we zijn dat zelf schuld, want het mag allemaal niets kosten want we willen voortdurend iets nieuws dus het hoeft ook niet duurzaam in de oude betekenis dat het lang mee gaat te zijn.

Mee eens, maar dat ontslaat ons en Apple niet van de plicht om dit te veranderen, desnoods maar weer productie terughalen uit China. En lobbyen tegen anti-slaven wetgeving wat Apple nu deed is gewoon ronduit fout.

Bijdrager
    Brombeer

Met zo’n kapitaal op de bank nog steeds op zo’n schaal belasting ontduiken ook. Net zoals het niet meer repareerbaar maken van de producten en het vervroegd verouderen door ons om de haverklap een nieuw OS op te dringen. Hoe luddiet wil je echter dan nog worden? Zou je dat ook nog kunnen?

Hoeveel facebookverlaters zijn er weer terug? We (zouden moeten) weten wat voor onmenselijke toestanden er in de (vaak van ons belastinggeld gesubsidieerde!) magazijnen van Amazon en Zalando heersen en toch kopen we daar. Nu zelfs meer dan ooit.

Bijdrager
    RW076

Hoe je woke gezeur aub voor andere fora.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Niet zo zeuren, zo is het nu eenmaal en dat hebben we aan ‘ons zelf’ te danken. En het gaat echt niet alleen om Apple.

Reeds in de jaren ’80 vestigden grote westerse elektronica bedrijven zich in China vanwege het goedkope productie proces (lagere loonkosten e.d.). Wij de consument profiteerden daarvan omdat de prijzen relatief laag bleven.

Amper 10 jaar daarna rezen de eerste Chinese bedrijven als paddenstoelen uit de grond en domineerden al snel hun westerse voorgangers.

Die trokken zich voor een groot deel terug en bestelden hun producten uiteindelijk gewoon in China omdat dat (nog) goedkoper was en wij de consument bleven ‘natuurlijk’ kopen. (Zeer waarschijnlijk kregen die Chinese bedrijven overheidssteun waar wij geen reet aan konden doen.) Ooit was het aandeel in b.v. printplaten voor 40% bij de Europese bedrijven, nu pakt China 50% en wij nog maar 3%. En wat gebeurde er toen corona uitbrak in China? Onze voorraden raakte snel op.

Ook valt er moeilijk te concurreren doordat wij in het westen strikte regels hebben m.b.t. arbeidsomstandigheden, privacy, sociale zorg, duurzaamheid en zorg voor het milieu. Allemaal zaken die in China nauwelijks spelen. Nu kunnen we trots zijn op al die regels maar als ze een hindernis gaan vormen wordt het onmogelijk om de markt terug te veroveren en zo de moderne slavernij in China te ondermijnen. Ik bedoel maar: Wil je hier een bedrijf beginnen dan ben een fortuin kwijt om aan al die regels te voldoen nog voordat je ook maar één product verkocht hebt.

Het was dus de drang naar meer winst wat ons in dit geval de das om heeft gedaan want China heeft ons nu in een wurggreep. (En de handelsoorlog van Trump heeft het er ook niet beter op gemaakt). En dan gaan we nu klagen? We waren het zelf als westerse wereld die dit mogelijk heeft gemaakt…

Bijdrager
    sedikit

<p class=”cite”>RW076 op 21 november 2020 om 18:49</p>
    Hoe je woke gezeur aub voor andere fora.

Hoezo “gezeur”?  Volledig terecht dat op een Apple-forum hier aandacht aan besteed wordt,

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door sedikit.
    Bijdrager
    GoeieDag

@Sedikit, citeer je, of spreek je?

Bijdrager
    sedikit

Er ging kennelijk (weer eens) iets mis bij OMT  😊. Ik citeer, en zet er mijn reactie onder, zoals het normaal gaat, toch? Maar dit was mijn reactie (zul je kennelijk op willen reageren. Maar bespaar je de moeite, ik blijf erbij 😊 , maar dat zal je niet verbazen!):

Hoezo “gezeur”?  Volledig terecht dat op een Apple-forum hier aandacht aan besteed wordt,

• Deze reactie is gewijzigd 6 dagen, 16 uren geleden door sedikit.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Men mag zich natuurlijk hier kwaad maken over de arbeidsomstandigheden in China maar dat leidt nergens toe. Dit is ook niet het eerste topic hierover op OMT.

Als iemand er echt iets aan wilt doen wordt dan activist in China zou ik zeggen of koop een Windows PC als dat een goed gevoel geeft.

Bijdrager
    GoeieDag

sedikit op 22 november 2020 om 11:55
    Ik citeer, en zet er mijn reactie onder, zoals het normaal gaat, toch? Maar dit was mijn reactie (zul je kennelijk op willen reageren. Maar bespaar je de moeite, ik blijf erbij 😊 , maar dat zal je niet verbazen!)

.

>>>>Niet hier, maar hieronder:

Ik kijk wel uit. Wat ik vind hierover is volkomen irrelevant.

Over dat quoten: blijkbaar heb je je reactie in het (grijze) ‘quote-veld’ gezet, ipv eronder, want nu is het onderdeel geworden van de tekst van iemand anders.

Bijdrager
    sedikit

Ok GoeieDag, dat weet ik dan ook weer. Bedankt voor je aandoenlijke bewaking van de goede orde 😊

Bijdrager
    qazwsx

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 22 november 2020 om 14:02</p>
    Men mag zich natuurlijk hier kwaad maken over de arbeidsomstandigheden in China maar dat leidt nergens toe. Dit is ook niet het eerste topic hierover op OMT.

Als iemand er echt iets aan wilt doen wordt dan activist in China zou ik zeggen of koop een Windows PC als dat een goed gevoel geeft.

Dat geloof ik niet. Hoe meer mensen zich kwaad maken, hoe meer bedrijven, zoals Apple, gaan nadenken over hun daden en wellicht iets aanpassen aan hun beleid. Het gaat niet snel (genoeg) dat ben ik met je eens, maar het is zeker niet zinloos om je uit te spreken over je verontwaardiging.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er zijn al vaker klachten geweest hierover. En dat was dan ook nog eens door instanties die meer te vertellen hebben dan wij op OMT.

Het gaat dan niet alleen over elektronica maar ook over kleding productie. Wij zijn erg afhankelijk van China en daarom kijkt ook de EU weg als het gaat om b.v. het sluiten van een handelsakkoord. Dit speelt al enkele tientallen jaren en ook wij zijn schuldig aan het in stand houden ervan. Vooral als het gaat om nieuwe producten aanschaffen terwijl het oude het nog prima doet.

Wat Apple betreft: Wij zouden wat minder naar het verkooppraatje van Apple moeten luisteren als die weer eens woorden gebruikt zoals “nog beter” of “nog sneller” of “meer functies”. Straks dumpt een groot aantal mensen hun Intel Mac als de M1 in alle Mac modellen zit. Alleen kan 95% prima de Intel blijven gebruiken en zou dat ook gedaan hebben als Apple niet overstapte.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

qazwsx op 22 november 2020 om 18:32

Hoe meer mensen zich kwaad maken, hoe meer bedrijven, zoals Apple, gaan nadenken over hun daden en wellicht iets aanpassen aan hun beleid.

Mee eens. Er zijn alleen 1 miljoen dingen in de wereld waar je je ook kwaad over zou moeten maken. Dit is een Apple forum, dus ik begrijp de verontwaardiging over dit detail. Het is alleen erg selectief: prima als je je er druk om maakt maar er zijn wel ergere dingen waar meer slachtoffers bij vallen. Doordat je woont en leeft in de machtige westerse kapitalistische wereld werk je onbedoeld mee aan allerlei negatieve consequenties en uitwassen daarvan op andere plekken. Kun je Apple wel de schuld van geven, het echte probleem zit veel dieper.

Bijdrager
    qazwsx

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 22 november 2020 om 20:16</p>

qazwsx op 22 november 2020 om 18:32

Hoe meer mensen zich kwaad maken, hoe meer bedrijven, zoals Apple, gaan nadenken over hun daden en wellicht iets aanpassen aan hun beleid.

Mee eens. Er zijn alleen 1 miljoen dingen in de wereld waar je je ook kwaad over zou moeten maken. Dit is een Apple forum, dus ik begrijp de verontwaardiging over dit detail. Het is alleen erg selectief: prima als je je er druk om maakt maar er zijn wel ergere dingen waar meer slachtoffers bij vallen. Doordat je woont en leeft in de machtige westerse kapitalistische wereld werk je onbedoeld mee aan allerlei negatieve consequenties en uitwassen daarvan op andere plekken. Kun je Apple wel de schuld van geven, het echte probleem zit veel dieper.

ja huhu zo kan je alles wel wegredeneren. Ik blijf bij mijn standpunt dat het goed is als Apple klanten, Apple hierop aanspreken.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Even een paar quotes uit een ander artikel, voor iets meer context:

Apple’s lobbying firm, Fierce Government Relations, disclosed that it was lobbying on the bill on behalf of Apple in a disclosure form that was first reported by the Information. However, the form did not say whether Apple was for or against the bill or whether it wanted to modify it in any way. Lobbying disclosure forms do not require that information. Fierce referred The Washington Post to Apple’s public relations team.

At present, the bill is primarily focused on textiles and other low-tech industries which wouldn’t include Apple. Though Apple’s lobbying efforts could be to ensure that their name is not added to a future bill.

Unless unrefutably evidence is discovered, these accusatorial reports are no better than reports of alien landing story headlines found in supermarket tabloids.

One more thing for the record: The author of the report is Reed Albergotti. His bio under today’s report states:

“Reed Albergotti is The Washington Post’s consumer electronics reporter, taking readers inside powerful and secretive companies such as Apple and shedding light on the murky and global industry responsible for building the myriad devices that touch every aspect of our lives.”

If that Albergotti’s mission in life at the Post, then you also have to put that into the context of this report as well. He has to present negative information against “powerful secretive Apple” in order for his bio to have any value.

[klik]

En er is wel meer over te vinden. Ik bedoel: heb je je écht verdiept in wat die wet inhoudt, hoe het lobby proces werkt in de VS, of Apple hier echt bewust iets tegenwerkt, de bronnen van het Washington Post artikel, de bewijsbare feiten etc etc. Ik doe niets af aan het feit dat er minderheden worden misbruikt voor ‘cheap-labour’ praktijken, ik denk alleen niet dat Apple hier de grootste ‘misbruiker’ is in dit wereldwijde spel.

Bijdrager
    GoeieDag

qazwsx op 22 november 2020 om 20:37
    ja huhu zo kan je alles wel wegredeneren. Ik blijf bij mijn standpunt dat het goed is als Apple klanten, Apple hierop aanspreken

Da’s een goeie. Wat heb jij inmiddels al gedaan in deze? Zodat ik een idee krijg wat te doen, hoe aan te pakken.

Of sterft de verontwaardiging na het schrijven van dit stukje, en koop je volgend jaar weer een mooie Mac/iDevice?

Bijdrager
    wouter57

<p class=”cite”>qazwsx op 21 november 2020 om 09:41</p>
    @wouter57  Nee geen Moslim en de bron staat eronder met dank aan Brombeer. Goed te horen dat je je geen zorgen maakt om medemensen.

Noem jij moslims mensen ?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Oei, foute Wouter 👎🏻. Gatver.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.