16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    diegormf

Gast gebruiker verwijderen lukt niet

Hallo allen,

Ik krijg de gast gebruiker account niet verwijderd op mijn mac. De account heb ik gisteren aangemaakt, vandaag heb ik het uitgeschakeld (zie schermafbeelding). Echter wordt de account nog steeds weergegeven (zie schermafbeelding). Ook inloggen is nog steeds mogelijk.

Is dit een bekend probleem?

Ik heb een MacBook Air late 2020.

Alvast bedankt voor jullie hup.

Groet, Diego

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door diegormf.
    Bijdrager
    KarelWillem

‘Uitgeschakeld’ is wat anders dan ‘verwijderd’. Toch?

Maar dat schijnt een bekend fenomeen te zijn. Ik kan die van mij ook niet verwijderen.

10 jaar geleden:

Hoe schakel je gastgebruiker uit?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    diegormf

<p class=”cite”>KarelWillem op 6 december 2020 om 12:24</p>
    ‘Uitgeschakeld’ is wat anders dan ‘verwijderd’. Toch?

Maar dat schijnt een bekend fenomeen te zijn. Ik kan die van mij ook niet verwijderen.

10 jaar geleden:

Hoe schakel je gastgebruiker uit?

<iframe class=”wp-embedded-content” style=”position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);” title=”“Hoe schakel je gastgebruiker uit?” — One More Thing” src=”https://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-schakel-je-gastgebruiker-uit/embed/#?secret=2gPU4H5jCv&#8221; width=”500″ height=”282″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” sandbox=”allow-scripts” data-secret=”2gPU4H5jCv”></iframe>

Hallo Karel, bedankt voor je reactie. Ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Ik kan de account jammer genoeg niet verwijderen.

Bijdrager
    GoeieDag

De gastgebruiker blijft inderdaad wel in het lijstje in Systeemvoorkeuren staan. Een gastgebruiker is dacht ik ook verplicht als je FileVault Find my Mac aan heb staan.

.

.

Tip: maak nog minimaal één extra Beheerder op je Mac aan, zodat je altijd nog als beheerder kunt inloggen als je eigen account om een of andere reden corrupt is geraakt en slecht of niet toegankelijk is.

Bovendien geeft zo’n extra account je informatie hoe een ‘schone’ Mac zich moet gedragen, bij software problemen. Doen dus.

Bijdrager
    diegormf

<p class=”cite”>GoeieDag op 6 december 2020 om 12:48</p>
    De gastgebruiker blijft inderdaad wel in het lijstje in Systeemvoorkeuren staan. Hoort niet in het inlogvenster te staan, dacht ik.

Heb je je Mac al eens herstart?

.

.

Tip: maak nog minimaal één extra Beheerder op je Mac aan, zodat je altijd nog als beheerder kunt inloggen als je eigen account om een of andere reden corrupt is geraakt en slecht of niet toegankelijk is.

Bovendien geeft zo’n extra account je informatie hoe een ‘schone’ Mac zich moet gedragen, bij software problemen. Doen dus.

Bedankt voor je tip. Ik heb mijn Mac meerdere herstart, maar toch staan beide gebruikers in het inlogvenster. Vervelend… had ik die gastgebruiker account nooit aangemaakt:P

Bijdrager
    GoeieDag

Komt die Gastgebruiker niet vanzelf op als je Find my Mac configureert?

Ik zou me er verder niet druk om maken, toch?

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh15600/mac

Sleutelbeheerder
    Night

Die hoef je ook niet aangemaakt te hebben, die krijgt iedereen automatisch wanneer je FindMyMac gebruikt. Dat is namelijk noodzakelijk voor de werking ervan. Dit is overigens al zo sinds Yosemite, geloof ik.

De enige manier om het gastaccount te kunnen verwijderen is om FMM uit te zetten en alle verbindingen met iCloud te verwijderen. Maar dat wil je denk ik ook niet, dus moet je er maar mee leren leven. Of dit nog steeds werkt op nieuwere versies van macOS weet ik echter niet zeker.

Bijdrager
    KarelWillem

Eh ja, maar dan lezen jullie wel allemaal over het feit heen dat hij gisteren zelf dat gastaccount heeft aangemaakt.

Dus blijkbaar was die er eerst niet.

Plus dat je dat gastaccount ook niet weg krijgt als je Zoek mijn Mac niet hebt geactiveerd.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    GoeieDag

KW, weet niet of dat een ‘feit’ is. Want ik heb nooit een gastaccount aangemaakt en toch staat ie er. Zoiets zal bij TS ook wel het geval zijn geweest.

Bijdrager
    KarelWillem

Niet een ‘feit’ als in dat dat altijd zo zou zijn, maar…

…Ik krijg de gast gebruiker account niet verwijderd op mijn mac. De account heb ik gisteren aangemaakt…

Hij zal er niet al gestaan hebben. Anders had hij er niet een aangemaakt(?)

Bijdrager
    diegormf

Ik heb de MacBook sinds 1 week. De gastgebruiker account stond er tot gisteren niet op. Maar goed, ik moet er maar mee leren leven dan:)

Sleutelbeheerder
    Night

Maar heb je die nu zelf fysiek aangemaakt of niet?

BTW, niet alleen FMM, maar ook FileVault zorgt ervoor dat er een niet te verwijderen gastaccount wordt aangemaakt.

Verder kan je proberen of dit oudere Terminal commando nog werkt:

sudo fdesetup remove -user Guest

Bijdrager
    diegormf

<p class=”cite”>Night op 6 december 2020 om 21:29</p>
    Maar heb je die nu zelf fysiek aangemaakt of niet?

BTW, niet alleen FMM, maar ook FileVault zorgt ervoor dat er een niet te verwijderen gastaccount wordt aangemaakt.

Verder kan je proberen of dit oudere Terminal commando nog werkt:

sudo fdesetup remove -user Guest

Bedankt voor je tip. “User not found” helaas.

Morgen ga ik mijn Mac op fabrieksinstellingen terugzetten;-)

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom in godsnaam? Zal je toch verder een worst wezen, dit? Je hebt er toch geen last van? En het is geen bug, noch malware of zo; het is gewoon macOS systeemgedrag.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, ik snap ook die dwang om dat weg te halen niet helemaal.

Het was mij nooit opgevallen, en zal me ook nooit opvallen. Lekker laten dus.

Sleutelbeheerder
    Night

En daarbij: als je inloggen uitschakelt voor het gastaccount (wat je al gedaan hebt), is het account toch ook niet meer zichtbaar op het inlogscherm?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.