30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Bijdrager
    Tinoh

Garantie problemen met mijn ipad1 (winkel Switch)

Mijn verhaal (zucht)

Wat er aan doen …
    Zijn er nog gelijkaardige verhalen …

Op 1 Januari 2013 laad mijn 21 maanden oude ipad 1 met de gebruiklijke gebruikssporen niet meer op. Naar Switch Genk gegaan probleem vastgesteld : laad niet op en word niet herkend door imac. Dock Connector kapot (prijs onderdeel 35 €) Geen probleem ik heb toch garantie. Winkel Switch Genk zegt mij al dat Switch Hasselt moeilijk gaan doen ivm de gebruikssporen en erkend dat het probleem dat ik heb niet hierdoor komt.
    2 dagen later krijg ik een email voor vervanging van mijn ipad door een “nieuwe” ipad 1 voor de prijs van 269€
    Bellen naar een 070 sevice nummer voor uitleg (0,50 cent/minuut ) ,070 nummers zijn voor mij geldklopperij en zeker geen voorbeeld van een goede service . Uit dit gesprek onthoud ik vooral geen garantie ivm schade , opeens was het de baterij. Het gekende argument waterschade werd er ook bijgehaaald.
    Naar Hasselt dan maar . Nee geen garantie ipad moet in onberispelijke staat zijn voor vervanging door apple. Omdat het toestel in zijn 2de jaar zit dacht ik dat apple geen garantie meer geeft en dat de winkel Switch hiervoor moet zorgen. Vraag dus reperatie van Dock Connector omdat daat het probleem ligt ( techniche dienst erkend ook dat hier ook het probleem is) Dit onderdeel kost 35 € ! ipv 269 € die ik moet betalen !!! Maar Switch Hasselt zegt sorry wij mogen geen ipad’s openen (herstellen) van apple. Dus geen garantie. Mochten ze het wel mogen had ik wel garantie zeggen ze !! Maar ze gingen een geste doen ik kreeg gratis mijn toestel terug mee moest geen diagnosetijd betalen ! Niet akkoord kan ik nog alijd een bellen met hun klachtenlijn natuurlijk 070 nummer 0,50 cent/minuut.

Vraag mij het volgende af.
    Is dit een bedrijfscultuur geworden bij Switch de klanten in hun 2de jaar garantie het zo moeilijk mogelijk maken (hoor toch hierover toch veel klachten) Ze hebben toch voldoende klanten en apple produkten verkopen goed dus waarom zorgen maken over de enkeling met garantie problemen.
    Is premium reseller Swich niet meer dan een dozenschuiver geworden.Verkopen ja maar service …..
    Kunnen we dan niet beter onze apple produkten gaan halen in de mediamark,Carrefour , Dixon,Aldi …. Waarvan we niet meer moeten verwachten dan we weten …. Waar soms de garantie regeling wel beter is (wel langer wachten) en waar ze wel herstellingen doen.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik heb in de vijf jaar dat ik Switch-klant ben nog geen slechte ervaringen gehad.

Een iPod touch (3e generatie) zijn speaker was ontploft en heb meteen een nieuw model meegekregen. Een iMac 20″ na 18 maanden een nieuw moederbord (wegens defecte videokaart) en een MacBook Pro na 6 maand ook een nieuw moederbord (slecht contact). Je mag je ervaring bij één filiaal van de keten dus niet afspiegelen op het hele bedrijf.

Wat jij meemaakt is niet fijn maar daarom is Switch geen boeman. Wat wel juist is is dat zij je gewoon fout behandelen. Op je factuur staat gewoon dat jij twee jaar garantie krijgt en als er geen deuken in jouw iPad zitten en je bent er voorzichtig mee omgesprongen kunnen ze haast niet anders dan de iPad onder garantie repareren.

Maar eh, heb je een foto van de iPad? Zo kunnen wij ook eens zien of de iPad nog in goede staat verkeert. Het lijkt me sterk dat ze er zo moeilijk over doen…

[size=2]Taaltip: 3e pers. enkelvoud krijgt een -dt bij worden en laden.[/size]

Bijdrager
    tinus_omt

Je kunt deze zaken ook via email of post regelen, dan staat het meteen zwart op wit en dat is ook nog eens een stuk goedkoper.

Ik ben niet zo goed bekend met hoe de regels zijn uitgewerkt in België, maar voor zover ik kan vinden is het ongeveer hetzelfde als in Nederland behalve dat de termijnen vast staan op een half jaar (waarin de bewijslast dat het probleem aan de klant te wijten is bij de verkoper ligt) en twee jaar (waarin de klant moet bewijzen dat het niet aan hem ligt), waar dat in Nederland termijnen zijn die verschillen afhankelijk van wat voor een produkt het is.

Hoe je kunt ‘bewijzen’ dat het probleem niet aan jou te wijten is zal ook anders zijn dan in Nederland, dat weet ik niet. Voor zover ik kan vinden is de instantie die je kan helpen de ‘Algemene Directie Controle en Bemiddeling’. Ze hebben een folder die je kunt downloaden vanaf:

http://economie.fgov.be/nl/modules/publications/general/bescherming_van_de_consumenten_bij_de_verkoop_van_consumptiegoederen.jsp

Bijdrager
    Muziekfan

De cruciale vraag met dergelijke zaken is, althans in Nederland: “Wie verleent er garantie?”
    Dat kan zijn de winkelier Switch of de fabrikant Apple.
    In Nederland verleent de winkelier de consument garantie. Voor zakelijke gebruikers ligt het anders.

In veel gevallen doen winkeliers alsof niet zij de garantie verlenen, maar de fabrikant.
    Er wordt in dit geval door Switch verwezen naar Apple.

De opmerking van de Switch medewerker dat een defecte Dock connector de oorzaak is, kan voorbarig zijn.
    Indien Switch geen repair status heeft mogen zij inderdaad de iPad niet openen en daardoor kunnen zij eigenlijk geen uitspraak doen over oorzaak en kosten totdat er een officiële diagnose heeft plaatsgevonden door een gecertificeerde partij.

Als vervolgens is vastgesteld hoe hoog de reparatiekosten zijn, dan is de volgende vraag wie die kosten gaat betalen. De winkelier zal vaak proberen deze kosten geheel door te schuiven naar de klant.
    Dat is begrijpelijk, want de marges zijn erg laag.
    Afhankelijk van de Belgische wetgeving kan de winkelier verplicht zijn de reparatiekosten toch geheel of gedeeltelijk te betalen. Ik heb hierover geen kennis.

Bijdrager
    Yggdrasil

Indien Switch geen repair status

Switch heeft verschillende service centra ook. Ze doen zelf de herstellingen aan de apparaten. Maar bij iPods is het zo dat zo’n reparatie in vele gevallen kostelijker is dan een nieuw product/refurbished product meegeven. Daarom heb ik vroeger ook gewoon een nieuwe iPod touch gekregen in plaats van een herstelde.

Mijn ervaring zegt me dat ze bij Switch de iPad gewoon aannemen en dan een offerte maken voor een eventuele herstelling. Maar het gekke blijft voor mij nog steeds het feit dat ze de iPad zelfs niet willen overwegen in garantie te nemen. Daarom ben ik benieuwd naar een foto van het apparaat.

Mijn MacBook Pro had een paar deukjes in de ondercase en toch hebben ze mijn MacBook gewoon zonder meer hersteld…

Bijdrager
    Tinoh

Bijdrager
    Tinoh

Als vervolgens is vastgesteld hoe hoog de reparatiekosten zijn, dan is de volgende vraag wie die kosten gaat betalen. De winkelier zal vaak proberen deze kosten geheel door te schuiven naar de klant.
    Dat is begrijpelijk, want de marges zijn erg laag.
    Afhankelijk van de Belgische wetgeving kan de winkelier verplicht zijn de reparatiekosten toch geheel of gedeeltelijk te betalen. Ik heb hierover geen kennis.

Ja dat doen ze doorschuiven naar de klant
    en nee dat is niet te “begrijpen” en wij mogen dit zelfs niet toelaten
    garantie = garantie tot de 24ste maand
    en zeker niet beginnen met uitvluchten te zoeken om de garantie niet te doen.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik zie bovenaan wel een deuk. Heb je de iPad toevallig uit je handen laten vallen misschien? Als ze dergelijke schade zien zijn ze inderdaad wat weigerachtig over het terugnemen van een Mac/iPad…

Ik zou gewoon teruggaan naar het Switchpunt waar je de iPad hebt gekocht en dan op een vriendelijke manier je garantie opeisen.

Bijdrager
    Tinoh

Ik zou gewoon teruggaan naar het Switchpunt waar je de iPad hebt gekocht en dan op een vriendelijke manier je garantie opeisen.

Switch Genk waar ik hem gekocht heb stuurt hem naar Hasselt , ben in Hasselt geweest waar de technische dienst is .
    Verkoper in Genk zei al doen ik hem bracht dat ze in Hasselt moeilijk doen.
    En ja heeft een deukje op de zijkant maar welke ipad heeft dit niet na 21 maanden. Maar een deukje in zijkant heeft niks te maken met een kapotte dock connector

Heb deze post ook op hun facebook gezet ,dadelijk reactie dat klantendienst er mee bezig is.

Bijdrager
    Stirf

En ja heeft een deukje op de zijkant maar welke ipad heeft dit niet na 21 maanden.

Mijn iPad :crazy:

Bijdrager
    Tinoh

de mail van de klantendienst

Beste klant,

Via onze Facebook pagina ontvingen we uw klacht over de door u voor herstelling aangeboden iPad en wensen daar als volgt op te reageren:

Switch heeft niet de mogelijkheid om onderdelen aan iPads te herstellen. Bij defecten of schade kunnen we een iPad naar Apple opsturen om een vervangende iPad in de plaats te krijgen. Dit gebeurt al dan niet onder garantie, afhankelijk van vastgestelde schade en de garantietermijn.
    Vermits Apple als omruiling een ongeschonden iPad voorziet, kunnen we een garantieomruiling enkel uitvoeren indien de defecte iPad geen tekenen van schade vertoont. Of eventuele schade aan de iPad de oorzaak is van het gemelde defect, speelt hierbij geen rol. Normale slijtage aan de behuizing wordt doorgaans wel aanvaard voor de garantieomruiling.
    Als Apple Service Provider is Switch aan dergelijke bepalingen gebonden.

In het geval van uw iPad hebben onze medewerkers echter ernstige schade vastgesteld aan de behuizing, waarbij deze zodanig vervormd is dat de schade niet kan omschreven worden als normale slijtage, maar wel als val- of stootschade. Bijgevolg kunnen we uw iPad niet bij Apple onder garantie omgeruild krijgen.
    Het spijt ons als we zo niet kunnen voldoen aan uw verwachtingen.

Wat betreft onze telefoonnummers:
    Wij hebben deze nummers voor de eenvoud in communicatie. Ze kosten ons geld en we krijgen geen kickback van de telecomoperatoren. Voor de meeste mensen is er ook geen meerprijs. Wie een goedkoop all-in abonnement heeft betaalt soms wel wat extra, maar dat hangt af van uw telecomprovider. Wettelijk is die meerprijs bepaald op €0,3 per minuut.
    Op switch.be kan u ook contact met ons opnemen via ons contactformulier.

Met vriendelijke groeten,

Jim Meerbergen
    Switch Klantendienst

Website: http://www.switch.be

Bijdrager
    Yggdrasil

In het geval van uw iPad hebben onze medewerkers echter ernstige schade vastgesteld aan de behuizing, waarbij deze zodanig vervormd is dat de schade niet kan omschreven worden als normale slijtage, maar wel als val- of stootschade. Bijgevolg kunnen we uw iPad niet bij Apple onder garantie omgeruild krijgen.

En gezien het deukje op de foto vind ik hun uitleg wel terecht… Ik vind het jammer voor je maar als de iPad nog deukvrij was hadden ze er zeker geen probleem van gemaakt.

Een deukje in zijkant heeft niks te maken met een kapotte dock connector

Als dat ‘deukje’ het resultaat is van een val waarbij er binnenin de iPad connectors zijn losgekomen kan dat er wel mee te maken hebben.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zie in deze hele topic van je eerder een openbare aanval naar Switch toe dan dat er werkelijk een klacht is.
    Ook als je via faccebook al bezig ben.
    Zeker ook gezien je laatste 2 alinea’s van je eerste post.
    .
    De achterkant is van aluminum, en dus niet zacht. Dat deukje (zeker in de bolle vorming) komt er niet zomaar.

Bijdrager
    Tinoh

@MEEUW
    Nee beste MEEUW het is zeker mijn bedoeling niet een openbare aanval te doen op Switch.
    Als klant wil je geholpen worden.
    Maar als je de tegenstrijdige uitleg van de verschillende Switch mensen moet aanhoren dat zet je aan het denken …

Heb nog eens mijn laatste 2 alinea’s nagelezen en sta daar nog volledig achter.
    Als een premium reseller van apple geen herstelling wil of kan doen aan een ipad waar is dan de meerwaarde van een premium reseller. Ja dan ben ik beter af in de mediamarkt of den Aldi. Ik zeg wel “ik”.
    Heb in al die jaren nooit gebruik gemaakt extra ondersteuning.
    Ik vraag een herstelling geen vervanging … mochten ze met mij gepraat hebben op een fatsoenlijke mannier en een voorstel hebben gedaan voor betaling van onderdeel + werkuur had ik hiermee akkoord kunnen
    gaan. Maar 269 € vragen ….

Switch heeft niet de mogelijkheid om onderdelen aan iPads te herstellen.

Bijdrager
    Yggdrasil

Als een Premium Reseller van Apple geen herstelling wil of kan doen aan een iPad, wat is dan de meerwaarde van een Premium Reseller?

Een Apple Premium Reseller is daarom nog geen Apple Premium Service Provider. Niet elke Switch-vestiging beschikt over een herstelpunt. Hasselt heeft blijkbaar wél zo’n herstelpunt maar heeft gewoon de middelen niet om je iPad te herstellen. Als je mijn reactie hierboven hebt gelezen had je kunnen zien dat ze bij iPods en iPods gewoon nieuwe toestellen/refurbished toestellen geven aan de klant in plaats van de toestellen te openen. Maar daarvoor moet je toestel dus nog recht hebben op garantie. Los daarvan:

Ik vraag een herstelling geen vervanging…
    … een voorstel hebben gedaan voor betaling van onderdeel + werkuur had ik hiermee akkoord kunnen.

Ze bieden jou toch een oplossing? Het is aan jou om te beslissen of je hem herstelt of dat je een nieuwe koopt. Het feit dat je geen garantie meer krijgt lijkt me vrij normaal gezien de foto’s die je daarnet toonde. Maar je hebt hem niet laten vallen zeg je? Of nee, je hebt nog steeds niet geantwoord op die vraag…

Bijdrager
    Tempest

Ik ga me niet uitspreken over switch, heb er al slechte dingen van gehoord, maar nog niet zelf meegemaakt.

In elk geval, kan je bij iFixit wel een handleiding vinden om een dock connector zelf te wisselen: link. Weliswaar voor de iets technischere mensen onder ons en enkel als je 100% zeker bent dat er geen garantie meer is.

Geblokkeerd
    Anoniem

Je laatste alinea’s zijn pure frustratie. Eigenlijk de hele topic.

Er zijn 3 feiten : 1 je ipad heeft flinke schade opgelopen. Dat deukje krijg je er echt niet zomaar in als je hem tegen tafel stoot.
    2 Niemand repareert een water schade of toestel dat gevallen is, of in die zin ect ect schade heeft. Omdat er domino effect aan reparaties kan ontstaan. Op de reparatie is ook weer garantie, en zou maar net zijn dat de batt het begeeft om… (paar cellen kapot zijn ofzo). Reparatie partij de klos.
    3 Een verkoper kan niet spreken voor reparateur. En als de reparateur je nog gelijk geef, schade is niet repareren.

Dus je kan wel om je heen lopen spartelen, maar je wil gewoon door op facebook aandacht te vragen en op onemorething.nl switch zover te krijgen dat je wel je zin krijg.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ik denk dat het verhaal hier een beetje in het midden ligt.

Daarmee bedoel ik ten eerste dat je iPad in behoorlijk slechte staat is. Ik vraag me af wat je ermee doet. Geef mij zo’n toestel en na tien jaar zie je nog geen krasje. Het is dus ergens wel terecht dat de winkel de garantie in twijfel trekt.

Aan de andere kant is het inderdaad zo dat zo ongeveer alle APR’s en aanverwanten (mijn jarenlange ervaring met garanties bij Apple en APR’s) altijd moeilijk doen over garanties en dat er van hun prijzen en uitleg meestal gewoon niks klopt. Ook hier zien we weer: eerst is het de dockconnector, dan ineens de batterij, dan weer waterschade en uiteindelijk is het alles tegelijk. Als je eens doorvraagt zal je merken dat de mensen die je de uitleg hierover gegeven hebben niet erg technisch onderlegd zijn. (Waterschade kan je bijvoorbeeld alleen maar zien als je de iPad openmaakt. Tegelijk zeggen ze dat ze hem niet mogen openmaken van Apple.) Meestal lullen die maar wat, dat ding gaat toch naar een repairservice waar anderen de boel fixen.
    En dan komt de prijs: meestal is die zo belachelijk hoog dat je eerst moet lachen omdat je denkt dat ze een grapje maken. Helaas dringt daarna de waarheid zich op: dit zijn gewoon ordinaire zakkenvullers. Je hebt als klant eerst de keuze gemaakt voor een high end A-klasse product met een behoorlijk prijskaartje. Gaat het ding kapot binnen de wettelijke garantietermijn, dan krijg je een C-klasse low end behandeling.

Je begrijpt dat je met de gebruikerssporen die op jou iPad zichtbaar zijn bij dit soort handelaars gewoon geen kans maakt om ooit nog garantie te krijgen.

Zoek een repairservice op het internet die je dockconnector kunnen vervangen tegen een normale prijs. Er zijn er nogal wat. Hier is er eentje in Antwerpen die het voor €95 doet. Lijkt me een eerlijke prijs.

Volgende keer een beetje meer zorg dragen voor je toestel en kopen bij Dixons (3 jaar garantie-indien geen gebruikerssporen zoals die hierboven natuurlijk).

Geblokkeerd
    Anoniem

vind beetje onzin verhaal om gelijk te verwijzen naar Dixons. GEEN winkel of bedrijf, repareert met zulke schade. Dat is toch zo duidelijk als de zwaartekracht.
    Einde verhaal.
    En als een helpdesk medewerker ziet op de reparatie bon : val of vochtschade. Natuurlijk komt dan het woord vocht voor.
    Je hebt een spartelende klant voor je die koste wat het kost zijn gelijk wil halen.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

MEEUW: Lees mijn post eens goed opnieuw, want dat is precies niet je sterkste kant.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb je post prima gelezen. Ik verwijs hiernaar ” Ik denk dat het verhaal hier een beetje in het midden ligt.

Het lig niet in midden. Echt niet.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Nee inderdaad. Je hebt gelijk.

Hij had zijn iPad op de eerste plaats netjes moeten onderhouden.

Neemt niet weg dat de service en garantie bij APR’s en bij Apple gewoon bagger is als het gaat over herstellingen in dat tweede jaar. €269!? Zakkenwassers. Maar goed, dat doet dus niet ter zake.

Bijdrager
    Dutch_Lux

garantie halen bij switch, aan apple en welke restricties deze Switch ook heeft opgelegd hoef je geen boodschap te hebben.

verder mag je er vanuit gaan dat een dergelijk duur apparaat langer dan de garantie periode van 24 mnd mee gaat, dus zelfs na 24 maanden zal je bij een rechter nog recht kunnen halen op een vergoeding ( in dat geval coulance en niet 100%)

Bijdrager
    Yggdrasil

@ Dutch_Lux… Dus als je een iPad in het water laat vallen of je laat hem uit je handen vallen is dat de schuld van de APR dat ze hem niet willen vergoeden? Nou moe…

Bijdrager
    Dutch_Lux

nee natuurlijk niet, dat ben ik met je eens en schrijf ik ook nergens, sorry.

waar het in mijn reactie om gaat is winkeliers die zich verschuilen achter fabrieksgarantie: daar heb ik niets mee te maken als consument. Zeker niet omdat de amacs en switches van deze wereld toch een verlengstuk van de fabrikant zijn zijn en zij idd met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel pijn en moeite je ” twee” jaar garantie bieden. maar niet alvorens eerst idd de garantie af te wijzen ( lijken wel verzekeringsmaatschappijen)

daarbij komt: voor wat betreft fabrikanten die tegen eu-wetgeving in 1 jaar bieden totdat alle, maar dan ook echt alle, consumenten organisatie zich erover uitgesproken hebben dat het echt 2 jaar moet worden….sorry dan sta je bij mij, met je verticale ketenintegratie (apple-amac/switch-OMT) met 4-0 achter en heb je dus de schijn tegen.

Moderator
    Pete.Z

Dus, als ik krassen heb op mijn iPad, heb ik geen garantie meer……beetje erg kort door de bocht heren, mijn iPhone 5 van 4 weken oud heeft al krasjes en zelfs een deuk in de rand, wil dat dus zeggen dat bij een defecte connector jullie het heel gewoon vinden dat ik dan maar geen garantie heb, door krasjes en deukjes?

Waanzin ten top natuurlijk.

Bijdrager
    Yggdrasil

Pete, voor je zo reageert: heb je de foto’s al gezien? De bovenkant van de iPad is volledig ingedeukt. Dat krijg je niet van dagdagelijks gebruik maar van een stevige stoot of een val. Niemand spreekt hier over krasjes en deukjes….

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    Pete.Z op 09 januari 2013

Dus, als ik krassen heb op mijn iPad, heb ik geen garantie meer……beetje erg kort door de bocht heren, mijn iPhone 5 van 4 weken oud heeft al krasjes en zelfs een deuk in de rand, wil dat dus zeggen dat bij een defecte connector jullie het heel gewoon vinden dat ik dan maar geen garantie heb, door krasjes en deukjes?

Stel je voor dat jij winkelier bent en er komt iemand met een iPad langs zoals die op de foto’s staat. Helaas maar die krijgt van mij ook geen garantie meer. Dat ding is niet gebruikt zoals het hoort. Het zit volg deuken en bijgevolg kan je concluderen dat hij wel eens gevallen is of op z’n minst een paar heftige tikken heeft gehad. Dat hoeft geen gevolgen te hebben voor de connector, maar zegt genoeg over de manier waarop het gebruikt is en de manier waarop er ook met connectoren is omgegaan.

Nogmaals: ik verafschuw eveneens de APR’s en de hele slechte kutservice (sorry voor het taalgebruik, maar er is geen ander woord wat het beter kan omschrijven :sarcastic: ) wat betreft garantie. Omdat die Appleboeren zich meestal als afzetters gedragen lijkt het er natuurlijk op dat ze hier ook weer een klant afpoederen met een smoesje.

Maar hierin zou ik als winkel ook niet meegaan.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Pete.Z op 09 januari 2013

Weet je wat waanzin ten top en niet natuurlijk is ? Dat je de topic maar half lees….
    Erg ondoordacht en kort door de bocht.

En dit bedoel ik een beetje als grapje omdat je zelf die bewoording soort van gebruik;)

Moderator
    Pete.Z

Garantie is garantie,ook als er krassen of deuken in de behuizing zitten, tenzij duidelijk kan worden aangetoond dat het defect is voorzaakt door die deuken.
    Kan dat niet, heb je gewoon garantie.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.