14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Bert is Evil

Garantie op Ipod

Hallo,

Ik heb een 1.5 jaar geleden een Ipod aangeschaft van 60 gb. Ongeveer twee weken geleden hield ie er zonder aanleiding in een keer mee op. Na een bezoekje aan het Service center van Apple werd mij duidelijk gemaakt dat het probleem aan de harde schijf ligt en dat reparatie duurder zal uitvallen dan aanschaf van een nieuwe Ipod. Dit omdat de Ipod buiten de garantie valt.

Iedereen begrijpt dat ik hier zwaar van baal mede door het feit dat het mijns inziens een fabrieksfout is aangezien ik er niks geks mee heb gedaan.

Nu is mijn vraag, weet iemand of er wettelijk gezien aanspraak gemaakt kan worden op fouten die door de fabrikant zijn gemaakt. Ik weet namelijk vaag zoiets dat er verschillende vormen van garantie zijn. De fabrikant zou in Nederland buiten de normale norm van een jaar langer aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Weet iemand hier meer van en is dit het geval wat is de beste manier van aanpak?

Greetz

Bert

Bijdrager
    @iMen

Volgens de wet, in Nederland en in Belgie, heb je recht op 2 jaar garantie. Wat er ook in de koopvoorwaarden staat, volgens de wet heb je 2 jaar garantie…

Moderator
    unSOUND

Om vast te stellen dat het een fabrieksfout is moet je eerst weten wat het preciese mankement is… “eenprobleem aan de harde schijf” zegt natuurlijk helemaal niks nuttigs. Je moet weten wat er mis mee is, dan kun je vervolgens kijken of een dergelijk defect vaker voorkomt, en wat de meest gebruikelijke oorzaak is.

Bijdrager
    Steff
    ”@iMen”

Volgens de wet, in Nederland en in Belgie, heb je recht op 2 jaar garantie. Wat er ook in de koopvoorwaarden staat, volgens de wet heb je 2 jaar garantie…

Nu weet ik dat ook. Maar dat is niet helemaal waar. Je koopt namelijk een iPod van Apple. In Apple’s voorwaarden (en bij de meeste producten) staat erg klein ergens diep verborgen dat je echt maar 1 jaar garantie hebt, je gaat ermee akkoord tijdens de aanschaf.

Bijdrager
    Nikita
    ”@iMen”

Niet helemaal; er is een Europese richtlijn die zegt dat op dure electronica e.d. (dus daar kan je een iPod wel onder rekenen) 2 jaar garantie moet worden gegeven. Maar een richtlijn is nog geen wet, helaas… In hoeverre die richtlijn is overgenomen door de lidstaten weet ik niet.

Bijdrager
    Brainiac

En als je buiten die garantie nog aanspraak wilt maken moet jij kunnen aantonen dat het een fabrieksfout is.

Bijdrager
    Yosemite
    ”Nikita”
    ”@iMen”

Niet helemaal; er is een Europese richtlijn die zegt dat op dure electronica e.d. (dus daar kan je een iPod wel onder rekenen) 2 jaar garantie moet worden gegeven. Maar een richtlijn is nog geen wet, helaas… In hoeverre die richtlijn is overgenomen door de lidstaten weet ik niet.

Over de vermeende Europese wettelijke garantietermijn:

Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.

Europese Richtlijn Koop en Garantie
    In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.

De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.

Nederlandse regelgeving
    Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.

Bron: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=4578

Moderator
    unSOUND

Dat stukje is al zo vaak gequote dat we het bijna uit ons hoofd kennen…. Maar dat is theorie. Nu de praktijk: Is er ook maar 1 iemand hier die ooit wat voor elkaar heeft gekregen via die regeling ?

Bijdrager
    Yosemite
    ”Bert

Ik heb een 1.5 jaar geleden een Ipod aangeschaft van 60 gb. Ongeveer twee weken geleden hield ie er zonder aanleiding in een keer mee op. Na een bezoekje aan het Service center van Apple werd mij duidelijk gemaakt dat het probleem aan de harde schijf ligt en dat reparatie duurder zal uitvallen dan aanschaf van een nieuwe Ipod. Dit omdat de Ipod buiten de garantie valt.

In dit soort gevallen moet je niet naar een Apple Service Center gaan omdat zij alleen de uitvoering op de fabrieksgarantie doen.

Je moet teruggaan naar de winkel waar je de iPod gekocht hebt. Met hen heb je een koopovereenkomst gesloten en niet met de fabrikant. De verkoper moet ervoor zorgen dat je iPod gedurende een bepaald aantal jaren op een normale manier kan gebruiken. Dit staat los van eventuele fabrieksgarantie of van een bijgekochte garantie.

Een iPod die na anderhalf jaar kapot gaat, is geen deugdelijk product. De verkoper moet het toestel repareren of vervangen. Krijg je een nieuw toestel, dan kan je bijbetalen voor de anderhalf jaar dat de iPod wel goed werkte. Je krijgt immers een nieuw toestel.

Als de verkoper de iPod niet wil of kan repareren, of vervangen dan mag je de iPod teruggeven en een deel van je geld terugvragen.

Zie http://www.consuwijzer.nl voor meer informatie over je rechten als consument in Nederland.

Bijdrager
    Bert is Evil

Een ander punt wat ik vergeten was te melden is dat ik mijn Ipod niet in Nederland heb gekocht.
    Ik heb hem gekocht in Amerika. Dus is een andere vraag, zijn de wettelijke richtlijnen van toepassing op waar het apparaat vandaan komt of vanwaar de eigenaar vandaan komt? En aangeschaft bij een bedrijf dat wereldwijd levert zoals Apple.

Bijdrager
    Yosemite

In dat geval komt al het bovenstaande te vervallen.

Bijdrager
    puntKoen
    ”Bert

Een ander punt wat ik vergeten was te melden is dat ik mijn Ipod niet in Nederland heb gekocht.
    Ik heb hem gekocht in Amerika. Dus is een andere vraag, zijn de wettelijke richtlijnen van toepassing op waar het apparaat vandaan komt of vanwaar de eigenaar vandaan komt? En aangeschaft bij een bedrijf dat wereldwijd levert zoals Apple.

Je hebt een koopovereenkomst met de winkelier in de Verenigde Staten, niet met Apple. Je zul dus bij de winkelier in de VS moeten aankloppen. Daar zijn natuurlijk ook andere wetten van toepassing, dus ik weet niet of je daar nog recht hebt op garantie. Je kunt ook even contact opnemen met Apple Support, kijken of die nog iets voor je kunnen doen (0900-7777703).

Bijdrager
    macses

bij de switchshops in belgië krijg je je tweede jaar garantie als je je ‘wallet’ op hun site activeert aan de hand van je factuurnummer. http://www.switchshops.be/

Bijdrager
    kertoikromo

juni 2006 ging mijn Ipod u2 stuk… Na kontrole bleek .. hd crash…toen was het 1,2 jaar oud.. volgens ( applecentre “prinshendrikade te amsterdam) kon men niks voor me doen…Maar klacht evengoed in behandeling genomen…

Een week later kon te applecentre te uitgeest een NEW ONE Ipod video u2 halen…. Aardig van hun….:D

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.