22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Darth Anaxes

Garantie MacBookPro mid-2008 en Switch Stores

Klein vraagje:
    De garantie van een MacBookPro (mid-2008), werd mij verteld dat deze 2jaar duurde. (door de verkopers van Switch)
    Nu bracht ik een maand geleden mijn MacBookPro binnen in de Switch Store op het blauwtorenplein in Antwerpen voor herstellingen. (Superdrive slikt geen dvd’s meer, drive/laser maakt krassende geluiden, fans in overdrive, harde schijf maakte pijnlijke geluiden en de rand van het scherm werd losser)

Nu, mijn batterij moest ook vervangen worden maar die garantie duurde maar 1 jaar. Hier ga ik dus volledig voor betalen.
    Maar:
    Alle andere onderdelen die vervangen moesten worden (binnen garantie volgens de technicus), vielen plots BUITEN garantie!
    Nu moet ik voor het volledige herstel ruim 580 euro betalen (nieuwe superdrive, nieuwe harde schijf, nieuwe batterij, etc…)!!!

En ondertussen ben ik mijn Mac dus al een maand kwijt aan die kerels van Switch…

Klopt dit allemaal wel? En zou ik hiervoor klacht indienen?

Bijdrager
    bluntedboywonder

Apple biedt,als fabrikant, wereldwijd 1 jaar garantie. In Belgie is het volgens mij zo dat je 2 jaar moet krijgen. Dit moet je dan wel claimen bij de winkel waar je het apparaat hebt gekocht. In jouw geval dus de Switch. Volgens mij kunnen zij de reparatiekosten gewoon terugvragen bij Apple.

Je moet dus echt gaan klagen bij Switch, bijv dmv een aangetekende brief naar hun hoofdkantoor. Je kan ook bellen naar Apple maar meer om ze op de hoogte te stellen dan om je garantie te krijgen.

Op je batterij heb je trouwens net zo veel garantie als op alle andere onderdelen in de computer. Alleen als het is versleten heb je pech. Mensen met Applecare krijgen volgens mij met een DEFECTE batterij zelfs na bijna drie jaar nog gratis een nieuwe. Let op: defect, niet versleten.

Bijdrager
    me.com

Je kan aanspraak maken op consumentenrecht. Heb je dat al gedaan bij de APR?

@bluntedboywonder,

Volgens mij valt een batterij totaal niet onder garantie aangezien het een verbruiksproduct is.

Bijdrager
    Mich

Zoals hierboven, hier in Belgie is het verplicht om 2 jaar garantie te geven. Dus je moet deze gewoon gaan eisen, en als ze toch weigeren raad ik je aan om naar Test-Aankoop te bellen Test-Aankoophttp://www.test-aankoop.be

Bijdrager
    Darth Anaxes

ok dankje, voorlopig heb ik nog niets betaald.
    Maar we hebben nog gebeld met de kerels van die Switch Store en ze zeiden ‘dat ze hun best gingen doen’ om de onderdelen in garantie te krijgen. Ligt dit dan aan Apple zelf?
    En ik heb hier op het forum (en ook op andere fora) al vaak threads gezelezen met veel klachten over deze specifieke Switch Store (met name over hun herstellingen en garantie).

Bijdrager
    Afroman

Volgens mij valt een batterij totaal niet onder garantie aangezien het een verbruiksproduct is.

Nee, daar rekenen ze met cycles en health.

Bijdrager
    bluntedboywonder

Inderdaad. Het is een verbruiksproduct, maar dan kan het nog defect gaan. Apple service punten hebben goede methodes en apparatuur om die twee te kunnen scheiden.

Bijdrager
    Hansi2124
    Darth op 24 juni 2010

ze zeiden \’dat ze hun best gingen doen\’ om de onderdelen in garantie te krijgen.

Je hebt óf wel óf geen garantie. Maar je best doen kan in dit geval natuurlijk niet.
    Maar je zei dat jou werd verteld dat de garantie 2 jaar is. Heb je dat niet op papier (voorwaarden) staan? Volg anders zeker de raad van alpaca op.

Bijdrager
    xionix

accu krijgt zover ik weet in elke laptop, ongeacht of het een mac is standaard 6 maanden garantie de rest valt onder slijtage. Dat heb ik ooit gehoord van een vriend die op een service afdeling werkt van winkel.

Bijdrager
    me.com
    bluntedboywonder op 24 juni 2010

Inderdaad. Het is een verbruiksproduct, maar dan kan het nog defect gaan. Apple service punten hebben goede methodes en apparatuur om die twee te kunnen scheiden.

Jup, daar weet ik alles vanaf, haha.:razz:

Maargoed, het zou natuurlijk mooi zijn als Switch het onder garantie laat vervangen net als alle andere onderdelen aangezien je in Europa recht hebt op 2 jaar garantie.

@Darth Anaxes,
    Ga naar Switch toe en vraag om een consumentenclaim-formulier als ze het niet willen vervangen. Je hoeft hiervoor alleen een handtekening te zetten. De APR probeert dan om goedkeuring te vragen bij Apple. Dat hoor je meestal dezelfde dag nog.

Bijdrager
    Road

Een aantal weken gelden had ik bij Ifactors Iclean gekocht, dit product heb ik thuis gebruikt en was niet tevreden. Ik terug naar Ifactors en gezegd dat dit product mijn niet bevalt. De medewerker ging het product testen op een apple product wat in de winkel stond. Hij kwam tot de conclusie dat het product voldoet. Het product terug nemen was geen optie volgens de verkoper. De verpakking was open geweest. De tip die ik wil geven is, zie je een product bij een apple shop probeer het in de winkel uit voor je het gaat kopen. Want retour gaan is zoal ik heb ervaren geen succes. Nu zit ik met Iclean waar ik geen gebruik van maak.

Gr Road

Bijdrager
    DeXoN

Als ze onderdelen vervangen (die je moet betalen) moet switch jou eerst contacteren en dus een offerte opsturen. Als ze dit niet gedaan hebben dan zijn zij in de fout. En zoiezo krijg je bij switch 2 jaar garantie dus als Apple niet wil betalen moeten ze het maar uit hun eigen zak betalen.

Bijdrager
    Darth Anaxes

Als ze onderdelen vervangen (die je moet betalen) moet switch jou eerst contacteren en dus een offerte opsturen.

Dit hebben ze gedaan, een bestek met alle onderdelen die vervangen gingen worden en de kostprijs.
    GEEN van de onderdelen die vervangen gingen worden kreeg ik in garantie (hoewel ik binnen de 2 jaar limiet zit, die binnen 1 maand vervalt)
    Ze zijn ook al aan de reparatie begonnen alvorens ik de mail had geopent, of de rekening had betaald.
    Dit lijkt mij ook niet zo correct…

Apple zelf wou dus volgens mij niet betalen, maar dan zou Switch dat inderdaad zelf wel moeten doen.
    Ik ga deze maandag mijn Mac gaan afhalen en ik zal ineens even mijn mening over de hele zaak duidelijk maken.

Indien volg ik de raad op van Alpaca en Me.com

Hartelijk bedankt voor jullie hulp iedereen!

Bijdrager
    me.com

Is er inmiddels al meer bekend, Darth?

Bijdrager
    Yggdrasil

Vreemd gevalletje, van elke APR die ik al bezocht heb, is Switch verreweg de meest betrouwbare in mijn ogen. Al eens mijn iMac binnengedaan ter reparatie (een maand voor de garantie uit was, in juni dit jaar) en hem met een nieuw moederbord, ongeschonden en onder garantie teruggekregen. Oortjes van de iPod kapot met microfoon, geen probleem, heb meteen een nieuw pakje gekregen…

Na de reparatie van mijn iMac heb ik een fiche gekregen met alle onderdelen die vervangen zijn geweest (het moederbord, voor de videokaart) en aangevinkt wat er mis was met de machine. Mijn mac is naar Antwerpen gebracht om te herstellen…

Inactief
    Anoniem

Wat is de garantietermijn van Apple producten?
    Op Apple producten geldt steeds één jaar beperkte garantie.
    Er zijn echter verschillende mogelijkheden om uw garantie te verlengen:
    – Elke particuliere klant (klanten zonder een BTW nummer) die bij Switch een Apple product koopt beschikt over twee jaar garantie. Met één uitzondering: batterijen, daarop geldt steeds maar één jaar garantie.
    – Indien je AppleCare hebt aangeschaft, beschik je over drie jaar garantie op je Mac computer en over twee jaar op je iPod. Voor de batterij en stroomadapter gelden speciale voorwaarden. Vraag hiervoor om meer info in de winkel.
    – Indien je SwitchCare+ hebt aangeschaft, geniet je toestel 3 jaar garantie tegen val-, stoot- of waterschade (incidentele schade).

Apart geval… vooral gezien Switch op hun site aangeeft dat ze twee jaar garantie geven (aan particulieren). Bij alle shit die ik al met die troep van Apple heb gehad kreeg ik van Switch steevast twee jaar garantie.

Bijdrager
    Darth Anaxes

Ok een update, sorry dat het zo laat is.

Dus ik ben de Switch Store binnengewandeld heb mijn mac teruggevraagd die ondertussen hersteld was.
    Uiteindelijk hebben ze me een 500GB 7200rpm harde schijf gegeven (i.p.v. de 250gb 5400rpm die erin zat), maar de geplande backup hebben ze niet kunnen doen omdat mijn oude schijf ZOGEZEGD defect was…

Ze konden de backup niet doen omdat ze geen data konden vinden, wat complete nonsens is aangezien mijn schijf nog volledig functioneerde toen ik mijn mac binnenbracht. Ik heb tegen de manager gezegd dat hij mijn schijf vernield had en dat moest vergoeden. De arme trillende man heeft dit uiteindelijk niet gedaan.

Mijn superdrive is ook vervangen geweest, maar dit nieuwe model is zelfs niet in staat op een dvdtje fotos sneller te branden dan 1x

De rand van mijn scherm zit nog steeds los en mijn fans gaan nog steeds in overdrive, dit hebben ze zelfs niet hersteld.

Uiteindelijke conclusie, de 300+ kostende reparatie is compleet nutteloos geweest buiten 1 flater van de verkoper en dat is dat hij mij (vermoed ik) perongeluk 2 nieuwe batterijen heeft gegeven. Voor de rest ben ik enorm ontevreden en koop ik nooit meer bij Switch.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik begrijp je boosheid. Jammer dat het op deze manier uitpakt voor je.

Bijdrager
    Domoarigato

@Darth Anexis
    Waar is je Mac aangekocht geweest?

Bijdrager
    Darth Anaxes

diezelfde Switch Store

Bijdrager
    metberg

Ik heb gisteren van mijn rechtsbijstand gelijk gekregen. Ik heb een MBP uit febr. 2008 bij Ivizi in Maastricht (Apple premium reseller) ter reparatie aangeboden. Had geen Protection plan. Kreeg een offerte van €997,- om het logicboard te repareren. Heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld en die vonden dat een laptop minimaal 4 jr probleemloos moet kunnen functioneren. Ik heb een aangetekende brief richting Ivizi laten gaan met daarin de mededeling dat ik ze in gebreke stel. Hierop kreeg ik 3 weken later slechts een brief met daarin de ontvangst bevestiging en de mededeling dat er in mijn brief onjuiste veronderstellingen stonden… Geen greintje klantvriendelijkheid, coulance of wat dan ook!! Gisteren weer met rechtsbijstand gebeld en wat bleek.. Zij maken €600,- naar mij over om mij schadeloos te stellen. Een daadwerkelijk proces beginnen was hen te duur, maar ze vonden wel dat ik in mij recht stond!! Lijkt mij een klinkklare overwinning.
    Ook Apple verkopers moeten gewoon goed werkende apparatuur verkopen. Doen ze dat niet dan zijn zij aansprakelijk voor de kosten!!
    Ik zou zeggen, zegt het voort. Procedeer tot je erbij neervalt en zorg dat de arrogante praktijken van Apple en zijn verkopers een halt wordt toegeroepen. Helaas in mijn geval wordt er geen juridisch proces gevoerd, maar als er genoeg mensen aanspraak doen op hun rechtsbijstandsverzekering gaat het de verzekeraars op zeker moment ook veel geld kosten. Wie weet beslissen ze dan toch om Apple eens aan te pakken! Ik wacht het moment met smart af!

Bijdrager
    metberg

Ik heb gisteren van mijn rechtsbijstand gelijk gekregen. Ik heb een MBP uit febr. 2008 bij Ivizi in Maastricht (Apple premium reseller) ter reparatie aangeboden. Had geen Protection plan. Kreeg een offerte van €997,- om het logicboard te repareren. Heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld en die vonden dat een laptop minimaal 4 jr probleemloos moet kunnen functioneren. Ik heb een aangetekende brief richting Ivizi laten gaan met daarin de mededeling dat ik ze in gebreke stel. Hierop kreeg ik 3 weken later slechts een brief met daarin de ontvangst bevestiging en de mededeling dat er in mijn brief onjuiste veronderstellingen stonden… Geen greintje klantvriendelijkheid, coulance of wat dan ook!! Gisteren weer met rechtsbijstand gebeld en wat bleek.. Zij maken €600,- naar mij over om mij schadeloos te stellen. Een daadwerkelijk proces beginnen was hen te duur, maar ze vonden wel dat ik in mij recht stond!! Lijkt mij een klinkklare overwinning.
    Ook Apple verkopers moeten gewoon goed werkende apparatuur verkopen. Doen ze dat niet dan zijn zij aansprakelijk voor de kosten!!
    Ik zou zeggen, zegt het voort. Procedeer tot je erbij neervalt en zorg dat de arrogante praktijken van Apple en zijn verkopers een halt wordt toegeroepen. Helaas in mijn geval wordt er geen juridisch proces gevoerd, maar als er genoeg mensen aanspraak doen op hun rechtsbijstandsverzekering gaat het de verzekeraars op zeker moment ook veel geld kosten. Wie weet beslissen ze dan toch om Apple eens aan te pakken! Ik wacht het moment met smart af!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.