21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    jordi99

Garantie iPhone

Hoe zit het nu precies met de garantie anno 2016? 1 jaar? 2 jaar?

iPhone 1.5 jaar oud gekocht bij kpn…

Kan niet meer bellen, persoon aan de andere kant hoort mij heel zacht..
    Met dictafoon app kun je volgens apple forums een gesprek nabootsen, en inderdaad, hier hoor ik het ook heel zachtjes…

Veel iphone 6 (plus) gebruikers met dit probleem..

Kan ik naar Apple store genius bar? Iemand ervaring met garantie?

Bijdrager
    bcgraaf

Wat mij verteld is (en zo heb ik het ook ervaren) is dat de verkopende partij 2 jaar garantie geeft. In jouw geval is dat bij KPN.

Een voorbeeld om het wat duidelijker te maken.

Stel je koopt een iPhone bij KPN dan kan je 2 jaar bij KPN terecht waarvan het 1e jaar ook bij apple, apple is in dit geval de fabrikant.
    Stel je koopt een iPhone bij apple dan kan je 2 jaar bij apple terecht voor de garantie, apple is in dit geval de fabriek en verkopende partij.

Bijdrager
    neelflick

Jup gewoon even kpn bellen en langsgaan ze repareren het of geven je een nieuwe

Bijdrager
    GoeieDag

Apple geeft (in de EU) twee jaar fabrieksgarantie.

De verkoper (hier: KPN) is verplicht (volgens de NL wet) jou zo lang garantie te geven als de tijd die je mag verwachten dat een product mee hoort te gaan. Dat wil niet zeggen dat je na 3 jaar bv recht hebt op kosteloos een nieuwe iPhone.

Bijdrager
    essiw

Let wel op, na 1 jaar garantie moet jij kunnen bewijzen dat de schuld niet bij jouzelf ligt… Dus sommige bedrijven kunnen moeilijk gaan doen.

Ook is volgensmij wat GoeieDag zegt een richtlijn en geen verplichting… maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Bijdrager
    hokkie

Aanvullend op bovenste 2 reacties; recht hebben is anders dan recht krijgen. Er zijn nogal ‘obstakels’ te nemen al de verkoper niet meewerkt.

Bijdrager
    Niels

Gewoon even KPN bellen, dan heb je zo een tijdelijk/vervangend toestel als je benadrukt dat je echt niet zonder kan ivm werk ed.

Bijdrager
    GoeieDag
    essiw op 22 mei 2016

Let wel op…

Niet na 1 jaar, maar 6 maanden.
    En ja, het is een wettelijke verplichting: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Bewijzen dat de schuld niet bij jou ligt, komt er eigenlijk op neer dat je toestel geen valschade, waterschade of andere zaken vertoont die het probleem zouden kunnen veroorzaakt hebben.
    Dat is alles. Voor de rest hoef (en kan) je niks te bewijzen.

Bijdrager
    Hyrax
    GoeieDag op 22 mei 2016

Apple geeft (in de EU) twee jaar fabrieksgarantie.

Dit is onzin. Apple geeft één jaar fabrieksgarantie. Het tweede, en bij sommige partijen, derde jaar kun je claimen bij de verkopende partij.

Bijdrager
    GoeieDag

Je hebt gedeeltelijk gelijk.
    Apple heeft ooit die 2 jaar ingevoerd, want een EU richtlijn. Lees maar: http://www.nu.nl/internet/2777433/apple-verlengt-garantie-twee-jaar.html
    En ik weet zeker dat ik daadwerkelijk een ‘2’ heb gezien, waar nu weer een ‘1’ staat; hier dus: http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Voor de rest klopt jouw verhaal niet: je moet altijd zaken claimen bij de verkopende partij.
    En ze winkels kunnen allerlei garanties verzinnen, die het voor jou makkelijker maken iets te claimen, maar ze moeten zich gewoon aan de NL wet houden. Nogmaals, lees maar: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Notabene Apple noemt het zelf: Nederlandse consumentenwetgeving – Vorderingsperiode – Verwachte levensduur van het product (geen vaste duur). De verkoper moet op de hoogte worden gesteld binnen een redelijke termijn na ontdekking van het gebrek – Dekkingskosten – Zonder bijkomende kosten

Bijdrager
    jordi99

Bedankt allemaal

@nielsdam, dat valt vies tegen…
    Kpn zegt na die reden verteld te hebben, leentoestel krijg je niet had je maar verzekering hiervoor moeten afsluiten bij aankoop (bij aankoop nooit wat over gezegt) en daarbij reparatie duurt bij ons 1-2, als je denkt dat apple zelf sneller is kun je daar laten repareren op eigen kosten…

Wat een service zeg, al jaren klant..

Ga het gewoon proberen bij een genius bar..

Bijdrager
    StefanV

Maak eerst zelf eens de opening van de microfoon schoon met een tandenstoker
    meestal is dit de oorzaak van afgenomen volume!

Bijdrager
    iDEOwen

Zoals Hyrax ook zegt. Apple heeft in NL altijd 1 jaar fabrieksgarantie gegeven. Nu hebben we inderdaad het Consumentenrecht, en in de praktijk kan je in de meeste gevallen gewoon netjes (tot 1 jaar na de 1 jaar fabrieksgarantie) bij een AASP of Apple Store. Let wel op, dit geld voor CONSUMENTEN. Ik heb zakelijk een iPhone aangeschaft, en dan is het helaas pindakaas. Wettelijk is het gewoon niet goed geregeld in NL, teveel onzekerheden. Consumentenrecht is gewoon heel vaag. Eigenlijk zou er gewoon wettelijk standaard 2 jaar garantie moeten zijn (voor zowel consumenten als zakelijke klanten), en evt daarbovenop nog het consumentenrecht.

Bijdrager
    jordi99

Owentje ook het 2e jaar bij apple als je bij een provider kocht?

Kpn bied namelijk 1-2 weken repartie aan, dit besproken met een apple advisor, volgens hem was dit te lang, en moest ik maar naar genius bar komen..
    Dan zou apple het consumentenrecht ‘overnemen’ van kpn en kreeg ik gratis reparatie ter plekke of een nieuwe..

Ik zal morgen wel wat laten weten hoe apple hiermee omging

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Volgens de Europese wetgeving heb je twee jaar garantie op elektronische producten. Apple is hier een tijd geleden (eerst door Italië en daarna door de rest van de EU) voor op de vingers getikt en houdt zich nu wel degelijk aan deze twee jaren. Bel maar eens naar Apple. Ze leggen het mooi uit in een bandje dat je te horen krijgt voor je iemand aan de lijn krijgt.
    Ook dat “bewijslast na zes maanden” is onzin. Je moet gewoon aantonen dat je het product normaal gebruikt hebt. Dus er mag bijvoorbeeld geen barst in je scherm zitten, want dat wil zeggen dat je het apparaat niet deugdelijk hebt gebruikt. Daarmee vervalt je garantie.

De wetgeving is hierin erg duidelijk, alleen zijn er bepaalde APR’s die (mede door het beleid van Apple die APR’s opzadelde met één jaar fabrieksgarantie en daarna moesten ze het maar oplossen) maar één jaar gaven en plots het non-conformiteitsbeginsel (de beruchte zes maanden bewijslast) wel erg creatief begonnen te benaderen. Nadat Apple zijn beleid aanpaste naar de wettelijke twee jaar garantie afgedwongen door de EU, pasten ook de APR’s hun garantiebeleid aan.

Dus: je hebt wel degelijk twee jaar garantie, tenzij je je MacBook of iPhone op de grond hebt gesmeten en dat duidelijk aantoonbaar is.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  MoNdO GeNeRaToR.

Bijdrager
    GoeieDag
    MoNdO op 26 mei 2016

Ook dat “bewijslast na zes maanden” is onzin.

De wetgever:
    Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

Dat Apple geen punt maakt over of het vóór of ná die 6 maanden is, is iets wat Apple natuurlijk mag doen. Maar daarmee is het nog geen onzin, beste modogenerator!

En waarom zou ik een bandje gaan luisteren, als het netjes op hun website staat. Maar dan wel weer heel anders als wat jij nou weer beweert.

Dus eigenlijk weet je het beter dan de wetgever, én dan Apple. Goed hoor!

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Op die website waar jij naar verwijst, staat een link van Apple naar het EEC. Daar kan je dit vinden. Heel makkelijk en simpel uitgelegd. Volgens mij ga je dat wel snappen.

En het is MoNdO GeNeRaToR, met een N.

Lezen en schrijven, het blijft soms moeilijk.

Bijdrager
    iDEOwen

Even nog een reactie op MoNdO,

Dit staat ook letterlijk op de pagina van jouw link:

Wanneer Nederlands recht geldt kunt u de verkoper soms dus ook na twee jaar nog aansprakelijk stellen voor een gebrek.

Het klinkt heel mooi dat er afgeweken mag worden van de Europese garantie van 2 jaar, zolang het in voordeel is van de consument. In de praktijk betekent het 1 jaar garantie in NL, en voor consumenten (tegenwoordig in veel gevallen) zolang ze aanspraak maken op hun consumentenrecht, 2 soms 3 jaar garantie. En voor sommige apparaten is de verwachte levensduur (en de te claimen consumentenrecht) nog hoger. In Noorwegen heb je als consument 5 jaar na aankoop recht op het consumenten recht, zelfs op een telefoon.
    En zakelijk heb je maar pech na 1 jaar.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  iDEOwen.

Bijdrager
    koen
    neelflick op 22 mei 2016

Jup gewoon even kpn bellen

Het bellen is nu juist het probleem :lol:

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je storing op je vaste lijn, sta je vier straten verderop in een telefooncel, vraag de medewerker: ”Kunt u het even testen?”

”Jahoor, drie kwartier geduld a.u.b.”(y)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.