7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Bigs

Garageband MIDI mapping

Hallo allen,

Ik ben sinds kort weer keyboard aan het spelen en heb meteen maar een MIDI interface aangeschaft om wat leukere geluiden te kunnen maken. Nu heb ik een AU (Synapse Hydra) ingeladen in Garageband en die kan ik mooi met mijn keyboard bespelen.

Nu heeft mijn keyboard (Yamaha DJX) een aantal draaiknoppen waarvan hij mooi de signalen over MIDI meezend op control ID 71 t/m 74. Deze worden aan de AU doorgegeven op diezelfde nummers, waar ze ook een functie hebben. Alleen wil ik met deze knoppen andere functies aansturen (bv. control ID 81 t/m 84). Hydra biedt zelf geen mogelijkheid om de control ID’s aan te passen dus de taak hier bij Garageband ligt.. ik kan het alleen niet vinden.

Loop ik nu al tegen een beperking van Garageband aan of heb ik een los tooltje nodig? Zoiezo ben ik wel geinteresserd in een betaalbaar alternatief voor Garageband. Ik heb al naar Logic Express gekeken, maar dat is misschien weer wat gecompliceerd voor wat ik wil (gewoon wat live spelen en af en toe opnemen). Twee vragen dus eigenlijk, ik ben benieuwd naar jullie antwoord:)

Bijdrager
    joostovermars

nee dat kan Garageband niet en ik betwijfel of Logic express het kan. Logic pro natuurlijk wel. maar ik neem aan dat je in je Yamaha keyboard dit wel voor elkaar kunt krijgen. dus lees de handleiding van je keyboard.

Bijdrager
    TGV

Probeer MIDIPipe eens: daarmee kun je (onder andere) binnenkomende signalen veranderen in andere, ook controllers. De leercurve is wat stijl, maar het is gratis en doet wat je wilt.

Bijdrager
    Bigs

Tnx TGV.. ziet er goed uit. Als ik de site zo zie dan denk ik dat ik er wel uitkom. Ik ben wel wat gerommel gewend uit de tijd dat ik nog Linux gebruikte;)

Bijdrager
    TGV

Logic Express kan het trouwens ook, denk ik. Alleen moet je dan de “Environment” gebruiken en die is niet eenvoudig te leren, maar ook niet onmogelijk.

Bijdrager
    Bigs

Die Environment heb ik wel naar gekeken.. kon wat rommelen met sliders enzo, maar kreeg nog niet echt het effect dat ik wilde. Ik vond de handleiding ook niet zo duidelijk. Met Midipipe is het nu wel gelukt, maar ik wil de ‘correcte’ manier (dus via het Environment) nog wel uitvogelen. Van de week nog maar eens goed de handleiding doorlezen:)

Bijdrager
    TGV

Als ik het goed heb, moet je in de Environment de layer “Clicks & Ports” selecteren en dan een knop of slider invoegen tussen de physical input en het keyboard (dus je verplaatst de kabel van keyboard naar je knop en dan van knop naar keyboard). Als je op de knop klikt, kun je zien wat zijn input en output is. Standaard staat’ie op input = control 7, output = control 7. Door die aan te passen moet je dus control 74 of wat dan ook kunnen veranderen in een andere output control. Je kunt zelfs het bereik aanpassen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.