23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    foobar

Garageband hapert en G-sleutel en F-sleutel ongelijk …

Ik heb in Garageband het volgende notenbalkje gemaakt:

Probleempje: op sommige maatstrepen hapert ie en erger nog: (vooral in de eerste maatsreep) spelen de G- en F-Sleutel niet tegelijk…

Ik snap er niks van…
    Weet iemand hiervoor een oplossing, want zo kom ik niet verder…

Bijdrager
    Turbanus

Kortklakje:?

Bijdrager
    foobar

Daar gaat het toch niet om…

Bijdrager
    deSpaanseRente

Je bedoelt.

Kortjakje;-)

Vreemde harmonisatie trouwens (parallellel enzo). Maar dat terzijde, want ik kan je niet helpen. Is het pers├ę nodig om dat in Garageband te doen? Want dan je toch wel veel beter in finale / Sibelius inspelen om het daarna in garageband te importeren (als je het effectief in garageband nodig htb)

Bijdrager
    joostovermars

wat fijn dat er hier mensen zijn die noten kunnen lezen en zelfs weten wat een parallel is (het spellen van dat woord is dan weer iets lastiger…)! Hoewel, tertsparallellen zijn gewoon toegestaan hoor, maar in de tweede helft van maat 1 gebruik je bij voorkeur een sextligging:lol:

de vraag is: hoe heb je het gemakt: met muis invoer of met live invoer? misschien kun je er een midifile/audiofile van maken is die op het forum zetten, dan is het beter te beoordelen waar het door kan komen…

Bijdrager
    Mendoza

misschien heeft hij het met een keyboard ingespeeld en is alles niet even goed getimed (ook al ziet het er in notenschrift gelijk uit)?

Bijdrager
    foobar

Ik heb het met de muis ingeklikt (op je letterplank spelen is niet echt handig en kom qua timing dan ook niet precies uit)

wat is een parallel? noten lezen kan ik wel, maar daar heb ik nog nooit van gehoord;)

ik zal heel even kijken hoe ik op het forum audio kan uploaden

edit: dan is niet meer mogelijk, de muziekafdeling hebben ze gestopt…
    waar kan ik dan een audiofile oploaden??

Het klinkt alsof het heel arzelend wordt gespeeld… beetje lomp dus… alsof ik het iemand heb ‘geleerd’ die nog nooit een piano heeft gezien…

Zou het kunnen komen doordat ik in eerste instantie heb geprobeerd via mijn letterplank de muziek te ‘spelen’, toen dat geen succes was de noten heb weggegooid en toen op de lege plaats de noten hadnmatig heb geplakt?

Bijdrager
    Mendoza

dat laatste kan. dit kan je ook herstellen. dubbelklik op een spoor en dan zie je beneden de optie ‘lijn uit op . . . .’ die moet je hebben als ik je verhaal goed begrijp.

Bijdrager
    foobar

Aaah!
    Geniaal!
    Hartelijk bedankt!
    Dat was ‘m:D

maar wat houdt parallel nu in?

edit: en nog een vraagje: als ik een rij noten heb en ik wil ze een octaaf lager plaatsen, dan kan dat met het schuifje toonhoogte links, echter: als ik een hele rij verplaats, plaatst GB bij heel veel noten een kruis of mol… dat was dus niet de bedoeling…

Bijdrager
    Mendoza

tsja, hij verlaagt of verhoogt met een x aantal tonen en dan kan je dus mollen en kruizen krijgen.

en dat parallel betekend volgens mij dat twee melodien parallel aan elkaar lopen met een interval (van een terts of een quint of wat dan ook)

Bijdrager
    foobar

Maar als ik allemaal noten heb z├│nder kruizen en mollen, dan kunnen die er toch ook niet komen als ik alles met 8 verlaag (zeker als andere noten er niet ook een kruis of mol bij krijgen, maar worden zoals bedoeld.

Bijdrager
    Mendoza

verlaag hem eens met 12 . . . .

Bijdrager
    foobar

dat gaat wel goed…
    hoe komt dat dan?

Bijdrager
    Mendoza

er zitten 12 noten in een octaaf (als je alle halven meetelt).

Bijdrager
    foobar

ahkee:D

bedankt:D

het wordt al een heeeeel vet nummer ( kortjakje…:P )

Bijdrager
    joostovermars

zullen we hier een cursus muziekleer voor beginners beginnen?:lol:

nee serieus, martijn, als je hier meer van wilt weten, koop dan het tipboek over muziektheorie: goed leesbaar en helder.

Bijdrager
    foobar

:P

Ik kan wel iets beter pianospelen dan kortjakje hoor;) (al stelt het niet zo veel voor…)

het ging me nu om die sporen die niet tegelijk liepen… was gewoon wat aan het klooien met garageband: heb het hele programma nog nooit gebruikt…

Ik heb tenslotte volgende week examens, dus dan ga je dit soort dingen doen…

Bijdrager
    foobar

Voor het onwaarschijnlijke geval dat er iemand geïnteresseerd is in wat ik heb gedaan in Garageband, heb ik het hier ff ge-uploaded:

http://putstuff.putfile.com/38931/8458976

Bijdrager
    Mendoza

ik vind het helemaal top!

Bijdrager
    foobar

:P

Bijdrager
    Mendoza

ik kende die uploadservice nog niet. even proberen met een GB creatie van mijzelf:

http://putstuff.putfile.com/38943/4872067

Bijdrager
    foobar

Dat is ff wat anders dan kortjakje:P
    Heeft zo te horen ook wat meer tijd gekost:P

Bijdrager
    Mendoza

is geen kortjakje nee. zolang bem je daar overigens niet mee bezig hoor. plug en play was het toch?

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.