9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    icreate

Garageband disk too slow macbook pro

Ik heb nu nog niet zo lang mijn nieuwe macbook pro. Het gaat hier om een 2,16ghz 15″ versie.
    Ik probeer op te nemen met mijn band in onze repetitieruimte door middel van een microfoon in te plugging in de sound-in van mijn macbook pro. Er is dus maar 1 spoor in werking eigenlijk.

Vanaf ik op “het rode bolletje van opnemen” klik duurt het 30 seconden dat we kunnen spelen en dan stopt garageband ineens met opnemen en krijg ik de error “disk too slow”.

Nu ik heb het even opgezocht en het probleem deed zich vroeger al voor op ibooks en powerbooks maar ik zie niemand die het ervaart met macbook pro’s. De hard disc is een 120-GB seriële ATA, 5400 rpm schijf. Voel ik mij toch redelijk hard int zak gezet .. je koopt een machine van over de 2000 euro en 1 geluidsspoor opnemen kan hij nog niet eens aan. Dit is de eerste keer dat ik toch enorm teleurgesteld ben ik een mac. En ik vind het vreemd dat ze dat programma er dan toch opzetten en ermee naar buiten komen op macbook pro ook al werkt het niet goed.

Of zijn hier toch oplossingen voor (buiten een externe HD)?

bedankt!

Bijdrager
    Arno

Ik kreeg deze melding ook pas, alleen nam ik toen 14 aparte sporen tegelijk op (heb een 2.0 GHz Macbook Pro). Na het opschonen van de harde schijf en een Garageband update lijkt het probleem te zijn verdwenen. Voor die gelegenheid ben ik toen tijdelijk overgestapt op Logic Express, maar ben nu eigenlijk weer terug naar Garageband. Wat ik wel doe is, voordat ik ga opnemen, even de boel herstarten. Laatst ruim 45 minuten aan één stuk door 14 sporen opgenomen zonder haperen. Wel staat ‘ie dan ff een paar minuten te rekenen (renderen) wanneer je klaar bent met opnemen, maar dat neem ik hem niet kwalijk.

Bijdrager
    ivan92

het is of een fabrieksfout of een fout op het systeem. Een Macbook (2 GHz 13-inch 2GB RAM) kan zonder problemen via interface die firewire uitstuurt 7 kanalen opnemen.

Bijdrager
    ivan92

het is of een fabrieksfout of een fout op het systeem. Een Macbook (2 GHz 13-inch 2GB RAM) kan zonder problemen via interface die firewire uitstuurt 7 kanalen opnemen.

Bijdrager
    santi

ik ken het probleem, en deelde deze eens met een vriend die erg ervaren is in het opnemen met garageband. Hij vertelde mij dat het vooral te maken heeft met de input die hij op een bepaald punt krijgt. teveel informatie in één keer dus.
    Het scheelt al een heel stuk als je de monitor zachter zet. En ook als je sommige effecten pas na het opnemen instelt(bij sommige pre-sets zijn er al effecten aangezet zonder dat je dat zelf hebt gedaan. dat gebeurt automatisch).

Zacht opnemen dus, en later in de mix de instrumenten weer bijmixen. En ook scheelt het onwijs als je alle insrumenten apart opneemt. Je kan toch maar één spoor gebruiken. Daar worden je liedjes trouwens vaal ook interessanter van omdat je als vanzelf meer gaat experimenteren met het gene dat je opneemt. Het mixen is daardoor wel een klus, maar erg bevredigend.

Vergeet niet dat Garageband ondanks alle gave dingen toch voor de amateurs is. Als je dan even iets meer wit dan de gemiddelde hobbyist, dan moet je behelpen. Ikzelf neem er bijvoorbeeld demo’s mee op, om de tracks in een betere studio écht op te nemen.

Bijdrager
    ivan92
    ”santi”

Je kan toch maar één spoor gebruiken.

Pro Tools LE 7.x een interface en je kan er volgens mij wel 16 opnemen:P

Bijdrager
    Arno
    ”ivan92″
    ”santi”

Je kan toch maar één spoor gebruiken.

Pro Tools LE 7.x een interface en je kan er volgens mij wel 16 opnemen:P

Eh, jongens, ik neem gewoon 14 sporen tegelijk op via een Firewire interface in Garageband hoor… Wanneer je een goede interface hebt komen alle sporen keurig apart binnen.:P

Goede tip trouwens om de instrumenten iets zachter te zetten. Zou goed kunnen dat daardoor bij mij toen ook de boel errors gaf en tegenwoordig niet meer.

Bijdrager
    Nico3313

Alles iets zachter? Dat kan niets uitmaken. Of je nu 44100 keer per seconde 16 bitjes 0000000000000000 (doodse stilte) of 1111111111111111(max.herrie), of iets ertussenin leest of schrijft maakt voor de datastroom naar of van je harddisk niet uit!
    Er moet dus iets anders aan de hand zijn.
    Overigens dacht ik wel eens gelezen te hebben dat GB beperkt is tot 8 sporen tegelijk opnemen.

Bijdrager
    icreate

het ligt gewoon aan de harde schijf blijkbaar. Een harde schijf van eenders welke mac laptop is 5400 rpm of bij oudere modellen soms zelfs minder en is dus gewoon te traag om die gegevens weg te schrijven.

Dit wilt dus zeggen dat wanneer je een externe harde schijf (van 7200rpm) aan je macbook pro hangt en het werkbestand daarop saved, je wel perfect kan opnemen want die schrijft veel sneller. Fire wire interfaces zijn idd ook leuk voor wie ze kan betalen:)

Als je dus toch een repetitie wil opnemen van je bandje moet je dus buiten je laptop ook nog je externe HD schijf meenemen naar je repetitieruimte.

Vreemd dat apple daar nooit rekening mee heeft gehouden.

ps: wat ik wel enorm vreemd vind is het feit dat als ik met een kabeltje mijn ipod in mijn line-in steek en daarvan opneem in garageband geen enkel probleem heb en zo lang kan opnemen als ik wil. Als ik een microfoon inplug hebik het al na 30 seconden ofzo. Zouden de volumes van het binnenkomende geluid er dan toch iets mee te maken hebben?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.