10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    ihans

gamma 1.8 of 2.2

Welk gamma moet ik nu eigenlijk voor mijn monitor gebruiken 1.8 of 2.2?:?

Bijdrager
    Erik

Zal er dit weekend mijn visie op los laten, nu eerst ff snel naar een Panther party in Den Haag.

Groeten,

Erik Koldenhof

Bijdrager
    Erik

Over het algemeen worden er twee Gamma instellingen gebruikt:
    – Mac: 1.8
    – WinTel: 2.2

Het grappige is dat het eigenlijk niet uit maakt welk gamma je gebruikt, zolang jij (en belangrijker, je programma’s) er maar rekening mee kan houden (het is tenslotte een ‘apparaat afhankelijk gedrag’).

Je zal denk ik eerst moeten bepalen waar je het meeste naar kijkt. Als dat web afbeeldingen zijn en digitale foto’s, wordt er doorgaans met Gamma 2.2 gewerkt (resp. PC gebruik, sRGB).

Wanneer je ICC profielen gebruikt, in combinatie met ICC compatible apps (Photoshop, AI, ID2, Keynote, Preview, iPhoto, IE, etc.), dan maakt het allemaal niets meer uit, alles wordt dan automatisch correct getoond, zelf bij een instelling van Gamma 1.0.

Wanneer je dat niet doet (ICC etc.), zul je moeten beseffen dat het overgrote deel van de wereld-bevolking op het WinTel platform zit, en daar 2.2 als standaard wordt gebruikt. Indien je CMYK files op je scherm tovert, worden deze altijd naar RGB geconverteerd, dat in MacOS X door Colorsync (en dus ICC profielen) wordt gedaan, anders door Photoshop ook met profielen, dus dan maakt het ook niet uit.

Kortom, Gebruik een Gamma van 2.2, en het liefste in combinatie met ICC profielen, dan heb je in alle gevallen een correct beeld.

Erik

Bijdrager
    Torz

Maar visueel gezien ziet een monitor er met 2.2 toch anders uit als een 1.8?

Bijdrager
    Erik

@Torz:

Jawel, maar dat is volledig afhankelijk van waar je naar kijkt.
    In de oudere OS’sen was je desktop picture niet ge-colormanaged.
    Wanneer je dan je monitor anders instelde (of calibreerde) met een ander Gamma, zag je ook van alles visueel veranderen, wat logisch is.

Ik zit met Panther, die ook de Desktop via colorsync laat lopen (Quartz), waardoor zelfs een Gamma 1.0 document (weet je nog van de CMS workshop, de thee-doosjes?) er tip-top uit ziet.

Dus, als colorsync (of icm onder WinTel) gebruikt wordt, maakt het niets uit.

Erik

Bijdrager
    Erik

O ja, je afbeelding zal natuurlij wel een ingesloten ICC profiel moeten hebben, of je Colorsync default RGB space moet op diezelfde kleurruimte staan…

Bijdrager
    ihans

Maar als ik het gamma van mijn monitor verander ziet alles er toch duidelijk anders uit en daar beoordeel ik het toch op. Ik ben fotograaf en werk met een Canon 1Ds, via CaptureOne converteer ik mijn beelden via raw naar tif met als kleurruimte AdobeRGB. Als ik mijn Barco calibreer met verschillende gamma’s van 1.8 en 2.2 en switch van monitor profiel ziet het er toch duidelijk anders uit. Ik heb altijd op 1.8 gewerkt en ik weet dat de drukkers waar ik contact mee heb ook met 1.8 werken, maar als zij op 2.2 zouden werken zien ze toch een te zwaar beeld?

Bijdrager
    Macclown

Op mijn werk en thuis staan de monitoren op gamma 1.8 ingesteld, als ik iets voor drukwerk moet voorbereiden geeft dit een betrouwbaar resultaat.

Sinds mei van dit jaar ben ik ook begonnen met het gebruik van programma’s voor het bouwen van websites (Dreamweaver en Flash]. Ik heb inmiddels twee websites gebouwd waarvan er één al een tijdje officieel draait. Het is mij opgevallen dat deze site op PC’s een stuk donkerder toont. Ik heb daarom mijn kleuren van tekst en achtergrond al aangepast en ook de afbeeldingen wat lichter getrokken maar vindt het resultaat op een PC nog steeds niet mooi. Misschien een idee om tijdelijk het gamma van de monitor aan te passen als je voor een website aan het werk bent in verband met het grote aantal PC gebruikers op internet.

Voor drukwerkvoorbereiding lijkt me die hogere gamma waarde geen aanrader. De monitor toont dan veel donkerder dan het gedrukte resultaat.

Bijdrager
    jobnl

Erik,
    Je schreef:

“Kortom, Gebruik een Gamma van 2.2, en het liefste in combinatie met ICC profielen, dan heb je in alle gevallen een correct beeld”.

Ik heb twee monitor profielen gemaakt met Eye1.
    1 x met G2,2
    1 x met G1,8

Als ik switch terwijl in Photoshop een RGB beeld (met ICC profiel) open staat is er wel degelijk een (groot) verschil.

Met vriendelijke groeten,

Jo Brunenberg

Bijdrager
    Erik

Hey Jo,

Als het goed is zie die verandering alleen maar ten tijde van het switchen in je System Prefs (Video LUT wordt herladen) waarbij Photoshop op de achtergrond staat.

Op het moment dat je weer naar Photoshop terugkeert, zal deze het beeld opnieuw opbouwen (lees: doorsturen naar je scherm) en daarbij rekening houden met het veranderde Gamma.

Erik

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.