30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)
  • Q:
    Bijdrager
    Speedooo

Gaming op de alu MacBook

Goedendag,

nu wou ik al tijden een iMac, omdat het een mooie machine is. Maar om eerlijk te zijn zou het vooral voor gaming zijn en het wat lichtere video editing. Wat met mijn huidige MacBook moeilijk gaat (gamen dan vooral…)

Zoals iedereen weet is dinsdag de nieuwe MacBook uitgekomen, met een grafische kaart erin verstopt. Ik ben dus helemaal blij, want deze MacBook zou een ideale oplossing zijn om geen iMac te kopen (ook al vind ik het een mooie machine het is eigenlijk onnodig), want ik kan de MacBook gewoon op mijn 22″ inch scherm aansluiten.

Nu waar het topic eigenlijk om draait:
    Als ik de nieuwe MacBook zou kopen met 2,0 Ghz + Nvidia 9400 M, zou ik eventueel deze requirements aankunnen (via Bootcamp)?

Minimum requirements
    – Operating Systems Microsoft Windows XP Home/Pro, Windows Vista*
    – Processor 2.4 GHz Intel Pentium 4 or 100% compatible

Recommended requirements
    – Processor 3 GHz Intel Pentium IV or 100% compatible

Want in een MacBook zit natuurlijk een 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo, en wat ik ervan begrijp is dat hij een soort wisselwerking doet en daardoor iets aankan van 3 Ghz á 4 Ghz???:roll:

Ik ben niet helemaal intro Processor dus als iemand mijn vraag kan beantwoorden en misschien de Core 2 Duo uit kunnen leggen? Zou ik misschien veel geld kunnen besparen en snap ik meer van de processor :innocent:

Dankje!

Bijdrager
    Nikita

De meeste P4’s draaien sowieso op een 533 MHz bus tegen 1066 MHz van de Core2 Duo in de MacBook. Daarnaast is een Pentium 4 geen dual-core, dus reken maar dat de Core-series een héél stuk sneller zijn.

Verder zou ik even kijken naar de eisen voor de videokaart, want die heb je hier niet vermeldt.

Oja, je weet dat in de nieuwe alu MacBook geen Firewire poort meer zit? Vanwege het stukje ‘video editing’… Ik weet niet of je een DV camera erop zou willen aansluiten.

Bijdrager
    Speedooo

Oh sorry, ik zal even de gehele requirements plaatsen :

Minimum requirements
    – Processor 2.4 GHz Intel Pentium 4 or 100% compatible
    – Memory 1 GB RAM
    – Hard Drive 3.7 GB free space
    – 3D Accelerator DirectX 9 compatible graphics card with 256MB memory
    – Sound Card DirectX 9 compatible
    – Input Keyboard and Mouse
    – DirectX Version 9

Recommended requirements
    – Processor 3 GHz Intel Pentium IV or 100% compatible
    – Memory 2 GB RAM
    – Hard Drive 4.7 GB free space
    – 3D Accelerator DirectX 9 compatible graphics card with 512 MB memory
    – Sound Card DirectX 9 compatible
    – Input DirectX 9 compatible Force Feedback steering wheel
    – DirectX Version

En inderdaad de nieuwe MacBook heeft (helaas) geen FireWire, wat ik eigenlijk nog steeds niet helemaal snap, maar zal wel iets te maken hebben met de verkoop van de MacBookPro. Maar de camera die ik gebruik heeft inderdaad FireWire (USB weet ik niet helemaal zeker :roll:) Maar als dat niet zo is, kan ik altijd de iMac van me vader gebruiken om te importeren, ook al is dit heel omslachtig.

Bijdrager
    Nikita

Ah, kijk. De alu MacBook heeft 256 MB gedeeld videogeheugen. Moet in principe dus genoeg zijn, maar verwacht geen topprestaties. Dan kan je beter voor de Pro gaan. Veel betere videokaart (omdat die nog eens de 9600 erbovenop heeft met 256 MB eigen geheugen). Maar da’s wel weer een stap van 500 euro…

Bijdrager
    Speedooo

Okay, in iedergeval bedankt! Probleem zit bij mij eigenlijk ook bij het formaat van de MacBookPro. Ik vind 13″ een heerlijk formaat, maar ik heb nu in iedergeval de materie om er goed over na te denken :D

Bijdrager
    Nikita

Anders is een iMac wellicht niet zo’n slecht idee. Hoewel de instapper (van 999 euro) maar 128 MB videogeheugen heeft. Aan de andere kant, het model van € 1299,- is net zo duur als de MacBook die je op het oog hebt, maar heeft wel een andere (betere?) ATI Radeon 2600HD met 256 MB eigen geheugen. En hij is sneller, plus dat ‘ie zowel FW 400 als 800 heeft.

Bijdrager
    Speedooo

Een iMac is zeker niet zo een heel slecht idee, maar ik dacht dat dit eindelijk een wat goedkoper oplossing was, want ik zou dan mijn MacBook verkopen en met dat geld (en een klein beetje geld erbij gooien) een nieuwe MacBook te kopen, waardoor ik dat hele bedrag niet helemaal zelf hoef te betalen.
    Een iMac zou ik dan naast me MacBook moeten kopen, waardoor het ook wel veel kost. Toch maar snel een boekje kopen ”Rijk worden in 1 dag” :P

Bijdrager
    Nikita

Daar heb je helemaal een punt. Volgens mij moet het spel ook draaien op de 2.0 GHz alu MacBook, dus de keus is aan jou :wink:

Bijdrager
    Speedooo

Ik denk dat ik toch het risico ga nemen en als het dan niet lukt dan maar MAC games kopen en me broer lief aankijken of ik op zijn PC (bleh) even een spelletje mag spelen :cry: :P

Maar ik wil je wel bedanken dat je even de tijd heb genomen om mij te helpen :bigsmile:

Bijdrager
    Nikita

Sure. Laat het wel even weten, ik heb ‘m ook op het oog (de 2,0 versie) :wink:

Bijdrager
    Speedooo

I certainly will do! Maar zal dan wel pas in mid November worden. Maar dan ben ik nu tenminste van me twijfelachtige gedachten af :)

Bijdrager
    Sanjeev

Na het werk neem ik de 2,4 macbook mee naar huis, ik zal dan ook ff Counter-Strike (draait alleen onder windows)

Bijdrager
    ChrisMax

Lijkt me tof als je die wil proberen. Heb je misschien nog een nieuwer spel die je kan proberen om te kijken wat de grafische kaart aan kan op de MB? Misschien wel leuk voor de mensen die hier naar benieuwd zijn.

Bijdrager
    Speedooo

Misschien wel aardig idee, om hier je ervaringen van gaming op de MacBook achter te laten :) Zou wel goed zijn om te weten hoe goed die spellen lopen :)

Inactief
    Anoniem

Shoot me if I’m wrong:

Op deze pagina van Apple staat een benchmark gepresenteerd tussen de oude en nieuwe MacBook met als spel: Call of Duty 4.

Maar hoe kan dit? Call of Duty 4 draait helemaal niet op een “oude” MacBook. De Intel GMA X3100 wordt niet door COD ondersteund.

Bijdrager
    Nikita

Het kan zijn dat het spel wel draait; het wordt alleen niet ondersteund. In de zin van: als er iets mis gaat, kom dan niet bij ons aan. Maar dat wil niet zeggen dat het spel niet werkt. COD2 deed het ook op m’n MacBook met GMA950, terwijl die chip ook niet ondersteund werd.

Inactief
    Anoniem

Aha, interesting…

Bijdrager
    ChrisMax

Binnenkort zullen er wel allemaal verschillende filmpjes op ‘youtube’ te vinden zijn waar mensen gamen met hun MacBook en de MacBook Pro. Meestal weet je dan gelijk welk spel je wel en niet kan spelen. Even geduld.

Bijdrager
    makasa

de oude mbp wordt al veel goedkoper aangeboden bij resellers. Ook een optie misschien.

Bijdrager
    Sanjeev
    ”ChrisMax”

Lijkt me tof als je die wil proberen. Heb je misschien nog een nieuwer spel die je kan proberen om te kijken wat de grafische kaart aan kan op de MB? Misschien wel leuk voor de mensen die hier naar benieuwd zijn.

Ik heb volgens mij nog ergens COD4 liggen die zal ik ook nog eens proberen, ik game niet zoveel dus veel spelletjes heb ik niet.

Kennen jullie trouwens nog een leuke shooter voor de mac?
    De meeste shooters speel ik op windows :cry:

Bijdrager
    Vai Martino Vai

tsja, spelletjes op de Mac. De eeuwige achilleshiel van apple. Gelukkig speel ik alleen maar football manager en laat die nou net voor mac en windows worden uitgebracht:)

Wie weet wordt het ooit eens rechtgetrokken.

Bijdrager
    Speedooo
    ”Sanjeev”
    ”ChrisMax”

Ik heb volgens mij nog ergens COD4 liggen die zal ik ook nog eens proberen, ik game niet zoveel dus veel spelletjes heb ik niet.

Heb je al ervaringen met gamen op de nieuwe alu MacBook? ik ben eigenlijk best wel benieuwd :D

Bijdrager
    Sanjeev

Ik had Far cry nog liggen die heb ik dus direct geïnstalleerd en het draait echt super smooth vind ik, ( moet eigenlijk ook wel aangezien de systeemvereisten niet zo hoog zijn). Op me vorige Windhoos laptop draaide Far Cry voor geen meter daarin zat een AMD processor x2 ofzo en 2 gb ram.
    Als ik tijd heb ik zal ik nog wat installeren nu ff verslaafd aan Far Cry.

Bijdrager
    Pieterr

Bij MacWorld zijn ze best te spreken over de graphics performance van de nieuwe MacBooks: MacBook benchmarks

Apple’s newest MacBooks perform markedly better than their predecessors, particularly when it comes to 3-D games. But perhaps the most interesting discovery in the first of a series of tests involving Apple’s revamped laptop line is how well the new MacBooks perform when compared to the updated MacBook Pro offerings.

Bijdrager
    sven-

Interessant. De oude MacBooks presteren beter op gebieden waar veel CPU kracht vereist is?

Bijdrager
    bartje

Ik speel nog altijd quake3 for Mac op mijn MacBook met Intel’s 950M:)

Bijdrager
    Nikita

Ik vraag me af of (en zo ja, hoe) een spel als Call of Duty 4 (Mac versie) draait op de vorige MacBook (2,4 GHz met GMA X3100) t.o.v. de nieuwe (2,0 GHz met GeForce 9400M)… Want de EOL aanbiedingen zijn namelijk ook zo slecht nog niet, en volgens mij is de 2,4 GHz toch nog sneller dan de 2,0, ondanks dat die laatste een snellere FSB heeft.

Bijdrager
    ChrisMax

Misschien wel leuke link voor mensen die twijfelen tussen de MacBook Pro GForce 9600 GT 256 MB of MacBook Pro GForce 9600 GT 512 MB.

http://xtreview.com/addcomment-id-4704-view-GeForce-9600-GT-256mb-vs-512mb-benchmark.html

Bijdrager
    Nikita

Conclusie: het maakt pas echt verschil als je de instellingen op 1920 bij 1200 zet, en het liefst de anti-aliasing op 4x. Anders ben je met de 256 MB videokaart prima af.

Bijdrager
    ChrisMax

Klopt helemaal Nikita. Ik vondt het opzich wel een mooie review:)
    Over 2 weken krijg ik mijn MBP binnen met de 256 MB grafische kaart. Ik zet er Windows XP op via Bootcamp en dan laat ik jullie hier weten welke spelen er allemaal wel en niet goed lukken en met welke instellingen.
    Spelen die ik ga testen(sommige zijn nog niet uit maar die komen dan later aan bod):

– Crysis + Crysis Warhead
    – COD 4 & 5
    – Brothers in Arms: Hell’s Highway
    – Far Cry 2
    – GTA IV
    – Red Alert 3

Als er nog meer suggesties zijn moeten jullie het maar zeggen?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.