19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    l@f

Zelf een xcode game maken?

ik wil graag een xcode game maken maar na uren googlen heb ik nog niets gevonden om mee te oefenen
    heeft iemand mischien een goede les of zo
    (ik weet niet of ik hem op de goede plaats heb gezet als hij niet goed staat zeg het dan alsjeblieft even)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Op YouTube staat zo’n beetje voor alles een tutorial.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Wil je ook echt het programmeren leren, of wil je gewoon een game maken (zonder het verder te leren)?

Moderator
    Pete.Z

Titel even wat verduidelijkt.

Bijdrager
    koen

Wat is een xcode game?

Bijdrager
    jesper211232

een game die gemaakt is in xCode:nerd:

Bijdrager
    koen

:grin:

Mijn punt is dat de vraagsteller betere antwoorden kan krijgen wanneer hij zijn vragen beter leert formuleren. Kan hij dat, dan zal hij zien dat een eenvoudige Google search genoeg informatie oplevert, zodat hij niet hier voor elke onbenullige vraag hoeft langs te komen.

Het is trouwens Xcode :thumbsup:

Bijdrager
    Ernstfoto

Wil je echt de tijd nemen ga dan eerst leren programmeren, maar wil je makkelijk een spelletje in elkaar prutsen kijk dan naar bijv. Gamesalad IOS/mac games maken zonder enig benul van objective C, HTML etc.

Bijdrager
    SMac

Kijk eens op Lynda.com, veel goede tutorials.

Er is er bijvoorbeeld eentje van de eigenaar van Cocos2D. In die tutorial maakt hij een geinig spelletje en legt alles stap voor stap uit (animaties, koppeling naar gamecenter etc.).

Alles wordt gedaan in Xcode; Cocos2D is slechts een uitbreiding op het framework dat in Xcode gebruikt wordt…

Bijdrager
    Bodevinaat

Bereid je voor op moeilijke, stugge en complexe materie. Als je (nog) niets snapt van programmeren, kijk dan nog even niet naar Xcode. Waarom Xcode trouwens?

Programmeren vereist inzicht en analytisch vermogen, gecombineerd met creativiteit. Het duurt echt tijden voor je alle ins en outs van een bepaalde ontwikkelomgeving in de vingers hebt, let alone paradigma’s als pointers, datastructuren, SQL, refactoring.

Leren programmeren is niet hetzelfde als leren werken met bijv een bepaalde app. Leren programmeren is jezelf een cognitieve vaardigheid aanleren. Vergelijk het met leren pianospelen.

Bijdrager
    l@f

bedankt voor al jullie antwoorden ik heb er tot nu toe veel aan
    (bodevinaat ik kan al in een andere taal programmeren)

Bijdrager
    verwijderd-profiel

welke?
    Als je in C kan programmeren is het erg handig.

Bijdrager
    l@f

Nee ik programmeer in applescript

Bijdrager
    Verwijder

Scripttalen zijn meestal makkelijker. Heb je in AppleScript al eens met script objects en inheritance gewerkt en met meer dan één script? Zo nee, ga er dan voor Objective-C maar van uit dat je nog niet kan programmeren. En met alleen een programmeertaal ben je er nog niet. Ik wil je niet ontmoedigen maar leer eerst zwemmen voor je van de hoge duikt anders ga je steeds kopje onder. Als je zelf een game wilt programmeren, leer dan eerst simpele dingen programmeren zodat je snapt wat je doet. Of maak een game met zoiets als GameSalad, dat lijkt me ook leuker en veel minder werk.

Met Google is best wat te vinden, kwestie van de juiste zoektermen: “develop mac game beginner” of “develop ios game beginner” vindt het een en ander.

Bijdrager
    vooblez

Zoals Bodevinaat al zei: leren programmeren vergt heel wat energie en zelfdiscipline. Je leert het nu eenmaal niet zomaar…En er zitten ook heel wat abstracte dingen tussen (al heb ik zelf geen ervaring met programmeren in Xcode).

Maar als je zegt dat je kan programmeren in applescript, dan heb je waarschijnlijk wel al ondervonden dat het zo is zoals we je nu zeggen. Maar je zal nog steeds heel wat tijd moeten steken in het leren van de taal waarin je wilt leren programmeren…

En zoals Koen al zei (en waarop je nog niet hebt gereageerd trouwens), misschien kan je wat meer informatie geven? “Een Xcode game” kan van alles inhouden, je kan C++ programmeren in Xcode, je kan er Objective-C in schrijven, en waarschijnlijk nog tal van andere talen als je de juiste compiler installeert en linked. Dus, wat wil je eigenlijk? Een game maken voor iOS? Dan ben je zo goed als zeker gebonden aan Xcode, maar als je voor Mac OSX / andere OS’en wil gaan programmeren, dan kan je beter een taal gaan leren die wat universeler is, en bovendien niet al te veel systeem-specifiek. Dan kan je later altijd nog je game gaan compilen op een ander OS.

[edit]
    Willemien was me net voor. Ik heb dus geen ervaring met scripttalen, maar ik vertrouw op wat Willemien zegt. Maar ik wil nog wel iets toevoegen aan wat ik eerder al zei, en ik kan alleen maar bevestigen wat Willemien al zei: als je in applescript nog niets van inheritance / pointers / objecten bent tegengekomen, dan vrees ik ervoor dat je iets te snel wilt zijn…

Begin, zoals Willemien ook al zei, met eerst de taal te leren die je wilt, en leer daarna de lib’s waarmee je de game wilt maken, te gebruiken. Maar voor je zover bent, kan je misschien beter met iets simpeler beginnen? Iets als GameMaker bijvoorbeeld. Het is een mooi programma, je kan er door middel van Drag & Drop games mee maken, maar interessanter is natuurlijk de ingebouwde programmeertaal, GML. Je kan ook een mooi Nederlands forum vinden (als je google leert gebruiken) waar je zo goed als alle vragen kwijt kan.

Zo, misschien heb je er wel iets aan.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Er zijn ook tal van boeken te vinden voor game development alleen de meesten lijken op het eerste ogenblik erg saai. Meestal begint dit met het maken van een text based game alleen zonder dat je het misschien weet begin je wel op een manier hoe vandaag de dag games nog steeds werken. Wanneer je dit hele proces onder de knie hebt kun je doorgaan naar een volgende stap. De business van de presentatie loskoppelen en je eerste single screen platform game maken zoals de eerste prince of persia. Van dit spel voor apple II is wel de broncode van vrijgegeven alleen is dat helaas assembly code. De PC/DOS versie zijn ports (ziet er ook veel beter uit) maar heb nog nooit een C versie in handen kunnen krijgen. Niet dat ik wanhopig op zoek ben geweest trouwens. Maar goed er zijn tal van andere single screen platform spellen waarvan wel broncode is vrijgegeven en neem deze codes goed door. Je zal ook merken dat je veel overeenkomsten zal zien tussen deze. TIP: bekijk wel spellen van grote ontwikkelaars uit die tijd.

Wil je al gelijk grote stappen ondernemen zou ik kijken naar de broncode van ROTT (Rise of the triad). Omdat dit relatief een klein project is vergeleken met de games van vandaag en toch een 3D game is kan je snel en eenvoudig leren hoe je zo’n game is opgebouwd. Wanneer je zulke spellen gaat aanpassen, nieuwe levels toegevoegd of andere tweaks toegepast zoals aanpassen of toevoegen van character movement kan je hier veel van leren zonder dat je een compleet nieuwe game maakt.

Nu lijkt het er allemaal erg op dat je in oude rotzooi aan het werk bent maar bijvoorbeeld MW3 game engine beginselen ligt nog altijd bij Quake (ja zo oud). Telkens wordt een engine aangepast en COD 2 had een getweakte Quake engine. COD 4 een getweakte COD2 engine. Ook spellen als Angry birds en tiny wings werken nog volgens de regels als super mario bros (begin van scrolling platform games). Grafisch is er veel veranderd in de loop der jaren maar de basis is nog altijd hetzelfde eigenlijk hetzelfde met de desktop besturing systemen. Hierin is de laatste twintig jaar ook weinig in veranderd.

En zoals velen zeggen leer op zijn minst C. Unreal engine is bijvoorbeeld C++ en Quake is C. Indien je je wil verdiepen in C ben je nog niet objecten nodig maar je zal structures (wat op het eerste gezicht misschien lijkt op/vergelijkbaar is met records in AppleScript) tegenkomen die erg complex zijn van structuur om OOP-achtig te kunnen code schrijven.

Bijdrager
    Stirf

Waarschijnlijk is de TS al afgehaakt door de lappen tekst die jullie schrijven:wink:

Bijdrager
    koen

Ik denk dat hij gewoon weer een ander topic opent.

Bijdrager
    qazwsx

Als je zelf een game wilt maken, nog een beginner bent (dus niet gelijk met xcode aan de slag kunt) en begeleiding wilt, kijk dan eens naar gameskool. Daar leer je gamemaker, waarmee je met de studioversie games kunt maken (en ook macosx, PC, android en html5 games). Het bouwen in Gamemaker is relatief makkelijk en een mooie opstap voordat je naar een taal als objective C, C# of C++ gaat kijken. En bij Gameskool gaat het in stappen en onder begeleiding.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.