16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    gamjam

Game koeling iMac

De iMac kachel moet deze dagen weer heel wat afkoelt worden.

Met Game (windows of OSX)wordt de ‘iMac 27 2011’ behoorlijk warm en vooral de GPU.
    Tijdens het Game is volgens mijn handmatige/technische gevoel een GPU van 77/81 graden(via iStat4) te warm.
    Via internet zij er vele mogelijkheden te vinden.

Mijn opstelling is geworden, een kleine Fan aan de achterkant van de Mac en het programma ‘iMacFanControle1.2.dmg’ voor windows Macsfancontrol_setup.exe.
    Met fan controle is de min/max temperatuur en het slowest Fan toerental in te stellen.
    De temperatuur instelling gezet op 37 min. en 65 max. en de iMac voelt(ook fysiek) veel beter aan.
    Het (toegenomen)fan geluid is te verwaarlozen.

De vraag is, of op lange termijn mijn manier van koelen de oplossing is ?.
    De Fan’s worden meer belast en zijn daardoor mogelijk eerder stuk?.
    Maar misschien zijn er Mac gebruikers die al jaren een software matig fancontrole toepassen en de Fan’s zonder enig problemen nog steeds werken?.
    Of standaard(zonder software app) al jaren aan het game met de Mac, zonder enig hard/software problemen.
    In de standaard uitvoering juist veel problemen en op welke manier opgelost?.

mvg

Bijdrager
    sallandsebeer

Mijn eerdere topic heeft wellicht antwoorden voor je:

smcFanControl

Bijdrager
    gamjam

Het gaat mij vooral om het game( b.v. BF2,3 en tzt 4) die belasten de grafische kaart behoorlijk. En is het slecht voor de fan’s als ze ‘meer’ belast worden en wat is daarvan de ervaring over de tijd. Een iMac is een dure machine en misschien met een andere opstelling nog lang te gebruiken zonder in de kosten te komen.

Bijdrager
    Niels

Ik zou niet zeggen dat dit slecht voor je fan is. OSX regelt normaal de temperatuur en weegt hierbij koeling tegen geluid(soverlast) af. In principe is het warm worden van je iMac niet slecht, echter als je hier niet berust op bent, dan kun je altijd je fan omhoog zetten met als gevolg betere koeling maar meer geluid.

Bijdrager
    FloorvN

met het gratis programma SMC Fan Control kan je je fan speed omhoog gooien !
    voor windows gebruik ik dan SMC Fan control Windows

Bijdrager
    gamjam

Ik denk inderdaad NielsDam dat het niet zo slecht is voor de fan-s.
    Fan hoog zetten is zonde als het niet nodig is
    Maar het voelt zo heet aan, door nu de min/max temp wat lager in te stellen voelt het prettiger aan.

FloorvN, is het geen hoop geregel(fan toerental), de temp is toch afhankelijk van de aanzuigtemperatuur en b.v. de CPU/GPU/HD belasting?
    Heb je ook Macsfancontrol_setup.exe gebruikt, zo ja wat is het nadeel. SMC Fan Control nog niet gebruikt ik zal het ook eens proberen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is totaal niet nodig om met third-party utilities aan de slag te gaan. OS-X regelt het allemaal zelf. Alles is wat dat betreft uitgebalanceerd: temperatuur tegenover het aantal rpm van de fan’s zorgt voor de meest acceptabele slijtage tussen de componenten zoals de GPU en de fan zelf.
    M.a.w: het aantal rpm omhoog gooien via programma’s zoals SMC Fan control verstoren deze balans. Je Mac voelt dan wel wat koeler aan, maar het (te) hoge aantal rpm zorgt voor grotere slijtage van de fan’s.
    Verder is het zo dat ±80° voor de GPU bij een zwaar spel volkomen acceptabel en normaal is en wordt het echt te heet dan slaat de Mac vanzelf af (gaat in de sluimer om af te koelen). Deze maximale temperatuur hangt o.a. van de CPU af en kan soms wel 110°C zijn.

Bijdrager
    FloorvN

opzich heb je daar ook gelijk mee !
    de SMC kan kan dit ook uitzich zelf regelen..
    Maar bij mijn macbook pro early 2008 bijv. gaat hij echt niet harden dan 2000RPM ook als hij hard bezig is..
    dus wanneer ik ga gamen met 2000RPM dan verband mijn 8600M:P

en idd, 80 graden is no safe, pas als hij richting de 100 komt, word het wel even oppassen !

Bijdrager
    gamjam

hendrik ijzerbroot, goed verhaal en duidelijk.
    De warme dagen was de iMac ook echt heet en inderdaad de hoogst temp van de GPU wordt niet meer als 81 gr .

De laatste dagen aan het experimenteren om via sensor/fancontrol de temp lager te houden en dat lukt.

Mijn gedachte is dan ook waarom doet apple dat zelf niet.
    Zit er iets commercieels achter, of is er niets aan de hand en maken we het ons met fan controlers moeilijk door de temperatuur maar te willen verlagen.
    En hoeveel iMac gebruikers zijn met een fancontrole program bezig.

Hiervoor een Imac 24 gehad, waarvan twee maal de grafische kaart is vervangen(garantie). Pech of wat?.

Open vraag, verleng je de levensduur van de imac met een third-party sensor/fancontrol program door de temperatuur wat lager in te stellen?.

Bijdrager
    FloorvN

ik weet wel cker dat er een reden is dat de SMC, ervoor zorgt dat het lekker warm blijft van binnen !
    je vorige iMac had cker een ook een nvidia 8800GS ?
    Deze nvidia 8 serie gaat ook sneller defect, bij hogere temperaturen, kan er slechter tegen..

Hoe dan ook ik denk dat er een deel wel expres gedaan word.
    Heeft natuurlijk ook een reden, Apple zal liever voor een stille machine gaan, dan voor een luide !
    boeiend als het wat warmer word, dan gaat hij sneller stuk en zal de consument toch sneller een nieuwe kopen..

Zo zijn mijn gedachtes hierover..:P

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je kunt het aantal rpm van een fan in een MacBook niet vergelijken met die in een iMac. In die laatste zitten er om te beginnen 3 fan’s die per stuk hun eigen toerental hebben. In een MacBook zitten minder fan’s (1 dacht ik) en loopt de luchtafvoer anders. Als je dus b.v. ook op 80° zit bij 2000 rpm is er nog steeds niets aan de hand mits je er voor zorgt dat de onderkant vrij is voor een goede circulatie. (M.a.w: niet op schoot nemen).

Bijdrager
    gamjam

FloorvN, inderdaad een nvidia 8800GS

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@gamjam

@FloorvN

Jullie schijnen te denken dat Apple bewust de temperatuur hoog houdt zodat de boel sneller slijt of iets dergelijks.

Niets is minder waar. De temperaturen waaronder de verschillende componenten mogen werken worden niet door Apple maar door bedrijven zoals Intel bepaald. Intel levert een CPU met een bepaalde optimale werktemperatuur. En dat geldt ook voor de grafische kaart van NVIDIA of GForce e.d.
    Als Apple dus zijn Mac’s niet goed zou koelen krijgen deze toeleveranciers allerlei onterechte klachten. Apple mag dan misschien van een klein bedrijf naar een geldwolf zijn gegroeid, zo diep zullen ze toch niet gezakt zijn denk ik zo. Bovendien bereiken ze er betrekkelijk weinig mee (afgezien dan van een slechte reputatie die ze juist hoog moeten houden) omdat de markt voor de Mac een stuk kleiner is geworden sinds de iPhone en iPad verschenen en een hoop mensen toch al voor een iPad kiezen.

Open vraag, verleng je de levensduur van de imac met een third-party sensor/fancontrol program door de temperatuur wat lager in te stellen?.

Die vraag kan niet beantwoordt worden, simpelweg omdat daar nog nooit een gedegen onderzoek naar is gedaan. Dat gaat ook moeilijk omdat je dan zeg 10.000 Mac’s moet testen gedurende de gemiddelde levensduur waarvan de helft dan werkt met SMC Fan control. En als er dan te weinig Mac’s stuk gaan weet je nog niets. Als een Mac na zeg 6 jaar de geest geeft kun je onmogelijk weten of hij het langer uit zou hebben gehouden met programma’s zoals SMC Fan control.

je vorige iMac had cker een ook een nvidia 8800GS ?
    Deze nvidia 8 serie gaat ook sneller defect, bij hogere temperaturen, kan er slechter tegen..

Om de zoveel tijd heb je een batch van kaarten, drives, schermen etc. die geen optimaal product blijken te zijn. Dat heeft dus niets met Apple te maken maar met de toeleverancier. En dergelijke grafische kaarten hadden het in een pc net zo slecht gedaan.

Bijdrager
    gamjam

Hendrik ijzerbroot, ik denk inderdaad als de gebruikers er achterkomen dat apple bewust trucks gaat uitvoeren, ze een aardige reputatie deuk oplopen.

Apple moet goed onderzoeken dat er onderling goed werkende componenten in een machine komen, en dat valt over het algemeen niet mee.
    Ik weet dat nog uit mijn PC verleden.

Evenzo zal men van een stille machine houden zoals door @FloorvN geschreven. En dat zijn overweging die we niet weten.

Mijn open vraag is suggestief , is het belangrijk en wat levert het op?.

Het is wel aardig om te weten hoe de Macs draaien in de warme/tropische(buiten de airco ruimte) landen.

Mijn aanpak: in de zomer gebruik ik het sensor fancontrol program en zet de temperatuur 10 graden lager. In de winter mag de iMac het zelf regelen. Het jaar daarop doe ik het andersom en zal trachten het eea bij te houden in Numbers.
    Wetenschappelijk geen waarde maar een check voor mijn eigen gevoelswaarde.

Gebruik van *third-party fancontrol program.
    Als ik het program* gebruik set ik min. 37 en max op 65 garden
    Het program* zet bij geen machine bewerkingen de fans op minimale/normale snelheid.
    Bij bewerinking/game zorgt het sensor-program* dat het toerental 100-200 toeren hoger is als in de standaard uitvoering.
    Nadeel, bij het doorstarten naar windows 8 neemt de bootcamp de laatste OSX fan’s toerentallen mee.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Evenzo zal men van een stille machine houden zoals door @FloorvN geschreven. En dat zijn overweging die we niet weten.

In de aan het eind van dit jaar te verschijnen nieuwe (ronde!) Mac Pro zit maar één ventilator. De binnenste kolom is puur voor de koeling terwijl alle componenten rond die kern zitten. En die ventilator draait minder snel dan we gewend zijn. Apple zegt er dit over:

An incredible amount of innovation went into designing a fan system capable of cooling such a high-performance device. Instead of adding extra fans, we engineered a single, larger fan that pulls air upward through a bottom vent. As air passes vertically through the center of the device, it absorbs heat and carries it out the top. It’s simple and elegant — and also astonishingly quiet. To achieve that, we had to consider every detail: the number of blades, the size of the blades, the spacing of the blades, and even the shape of the blades. By minimizing air resistance throughout the system, we were able to design a fan with backward-curved impeller blades that runs at fewer revolutions per minute, draws air more efficiently as it spins, and creates considerably less noise.

De z.g.n. “curved impeller blades” worden ook bij vliegtuigen toegepast zoals deze. Dergelijke ontwerpen zorgen er voor dat het toerental (en daarmee dus ook het brandstof verbruik en geluid) lager kan zijn bij de zelfde prestaties). Als gebruikers dus dit lagere toerental zien waardoor ze nog sneller geneigd zijn om SMC Fan control te gaan gebruiken is dit naar mijn mening volkomen misplaatst.

Het is wel aardig om te weten hoe de Macs draaien in de warme/tropische(buiten de airco ruimte) landen.

Voor de huidige Mac’s geldt:
    Temperatuur bij gebruik: 10 tot 35 °C
    Relatieve luchtvochtigheid: 5-95%, niet-condenserend

Technisch gesproken mag je dus niet eens een Mac gebruiken buiten in de tropen als het daar volop zomer is omdat er dan temperaturen van boven de 35 voorkomen. (Maar wie doet dat? Zonder airco geef jij eerder de geest dan die Mac)

Als ik weinig doe met mijn iMac dan draait de fan nog net geen 1000 rpm, maar tijdens de warme dagen was dit gemiddeld 1400 en worden alle cores (4 plus hyperthreading) 100% belast dan zit ik op 2400. De temperatuur van de CPU ligt dan rond 75°. Bij een zwaar grafisch spel komt de GPU dan uit op ±80°.

Bijdrager
    gamjam

@hendrik ijzerbroot, curved impeller blades, leuk artikel, wordt volgens mij in de pc wereld gebruikt bij videokaarten ook wel genoemd ‘shadow wings’.

Heel lang geleden nog in de tropen gewoond, daar was de floppy pc simpel met een ventilator te koelen.

Ik kom om de paar jaar in de antillen en daar staan de pc’s over het algemeen in een geconditioneerde ruimte(privé/werk).
    En inderdaad het werkt niet prettig in 30/33 graden achter een pc/mac

De temperaturen zoals in de laaste pagina komen inderdaad overeen(mijn imac zonder third-party fan control) .
    Het aantal toeren zit zo’n 200 lager. Met het fan control program ingesteld op min/max van 27/65 staan de fans 200 toeren hoger.
    D.w.z bij algemeen werk en warm weer zoals de laatst dagen 1200, bij game(BF2/3) staat de GPU fan op 2200 toeren en een temp. van 65 graden.

bijgevoegd mijn mac gegevens en fan controle instelling(als het lukt).

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.