22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    lordoftheflatbush

Gaat het wel goed met Apple?

Ik begin me een beetje zorgen te maken over Apple de laatste tijd….
    – veel nadruk op rechtszaken en financiële performance en beurskoers i.p.v. nieuwe producten
    – ontevredenheid Apple personeel neemt toe
    – verkeerde management beslissingen (o.a. groene producten, aanstelling retail manager)
    – weinig innovatie, meer verbeteringen wat er al was (iPhone4s, ipad3, macbook, ML, retina schermen)
    W T F is er aan de hand?

Bijdrager
    freddyonderstal

Aan de andere kant, gisteren in het nieuws en overal te lezen:

Apple is het meest waardevolle bedrijf ooit!!

Slecht op financieel gebied gaat het dus niet. En er komt innovatie aan; nieuwe iPhone, iPad Mini, misschien nieuwe iMac’s die allemaal weer nieuwe dingen hebben. Tuurlijk zullen het weer verbeteringen zijn, zeker in geval van de iPhone. Je kunt de iPhone niet opnieuw uitvinden tenslotte. De basis is er en die moet je verder ontwikkelen.

Maar wellicht ook aankondiging van de TV van Apple binnenkort? Dat is dan weer innovatie; een geheel nieuw product.

We zullen zien!

Bijdrager
    Hansi2124

Ik kan nou niet zeggen dat het niet goed gaat met Apple…..
    (dit topic heeft overigens niets met OMT te maken, vandaar verhuisd naar dit subforum)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Hoge bomen verhaal = (te) hoge verwachtingen, (te) veel kritiek.

Bijdrager
    lordoftheflatbush

Een hoge beurskoers is nu precies waardoor de alarmbellen moeten gaan rinkelen. Ik zie teveel $$$$ en gezeik over bonussen voor Cook, dividend uitkeringen en kostenreductie terwijl Apple giga marges maakt.
    De verkeerde dingen dus.
    Alsof beurskoers iets zegt over het succes van Apple. De kern is superieure producten waar klanten erg blij van worden en superieure customer service. Ik hoop echt dat ze dit niet uit het oog verliezen en alleen maar bezig zijn met beurskoers en rechtzaken over IP rechten. Als consument zal mij beurskoers een worst wezen. Producten en klanten first graag.
    Waar blijven de updates van iWork (met echte Office functionaliteit), hardware upgrades van iMac, MacBook Pro ????
    BTW ik ben een absolute Apple fan en heb de complete Apple shop qua producten thuis staan.

Bijdrager
    lordoftheflatbush

Nog puntje van ergernis.
    – iPhone 5 “innovatie”: een kleiner stekkertje op een andere plaats (gaap). Kan je al je accessoires weer overnieuw kopen of met zo’n K-verloopstekkertje werken (die je kwijtraakt)….
    Gaap…

Bijdrager
    Dave123

Waarschijnlijk is Apple dezelfde weg aan het opgaan als Microsoft, in jaren 90 waren zij het waardevolste bedrijf (zelfde waarde als apple nu) maar als we kijken naar microsoft zijn ze er veel op achteruit gegaan..

Bijdrager
    lordoftheflatbush

Ik hoop het niet, zou zonde zijn.
    Altijd hetzelfde liedje, $$$$$, Goldman Sachs mannetjes komen binnen, aandeelhouder waarde komt voorop te staan, hut wordt leeggetrokken en het bedrijf gaat op de klippen. Zelfde gebeurt nu ook met Facebook.
    Is er nou niemand die dit kan voorkomen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Veel mensen maken nog steeds de vergelijking met “de garage” van Jobs en wat het bedrijf nu is. Apple is opgericht in een periode dat de ICT in opkomst was en computers waren magische apparaten zowel voor de maker als de consument.
    Wat er toen (jaren 70) aan de gang was spreekt tot de verbeelding maar over bedrijven uit een ander vakgebied die toen ook ontstonden is nooit zoveel geschreven als over Apple, HP, Texas Instruments etc.
    Als een bedrijf groot wordt dient het de teugels goed in handen te houden anders wordt het onbestuurbaar. Steve Jobs kon dat als geen ander en hoe goed Tim Cook ook mag zijn: hij laat de teugels al vieren door zaken te starten die onder Jobs ondenkbaar waren. Zo wordt er voor het eerst sinds 1995 dividend uitgekeerd en dit bedraagt in totaal ±50%(!) van wat Apple in totaal in kas heeft. Apple doet dit overigens onder druk van de aandeelhouders en je kunt je afvragen of Jobs ook zo welwillend was geweest als hij nog leefde en CEO was.

Ook de wijze waarop Apple mensen dwingt iets te kopen (geen iCloud voor SL, maar wel voor een oudere Windows versie, Lion weg zodra ML er was en dan gelijk de hardware-lat hoger leggen) komt negatief over om niet te zeggen dictatoriaal.

En wat de rechtszaken betreft: je kunt merken aan de rechter die de huidige grote zaak met Samsung heeft er zelf ook kotsmisselijk van wordt.

Sommige analisten denken dat Apple langzaam afglijd:

http://nexus404.com/2012/04/27/analyst-ceo-suggests-apple-will-fail-without-steve-jobs-top-man-at-analyst-firm-suggests-that-tim-cook-is-wrong-kind-of-leader-for-apple-says-apple-will-decline-without-jobs/

Bijdrager
    KarelWillem
    lordoftheflatbush op 21 augustus 2012

…Goldman Sachs mannetjes komen binnen, aandeelhouder waarde komt voorop te staan, hut wordt leeggetrokken en het bedrijf gaat op de klippen. … … Is er nou niemand die dit kan voorkomen?

Wat een onzin.:lol:

Apple is één van de weinige bedrijven die gewoon ECHT geld heeft.
    Niet van dat geld wat alleen in dossiers voorkomt.

En dat hebben ze niet bij elkaar geharkt door de fouten te maken die duizenden andere bedrijven wel maken, of al hebben gemaakt.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

What goes up…

Bijdrager
    KarelWillem
    hendrik op 21 augustus 2012

…Zo wordt er voor het eerst sinds 1995 dividend uitgekeerd en dit bedraagt in totaal ± 50%(!) van wat Apple in totaal in kas heeft…

Dat komt neer op totaal zo’n 2,5 miljard dollar per kwartaal of 10 miljard dollar per jaar.

Het is niet de bedoeling dat Apple in die periode alleen maar geld uitgeeft, en dat er niets meer binnenkomt.

Dus al met al zal het bij lange na geen 50% van haar kapitaal zijn.

…- iPhone 5 “innovatie”: een kleiner stekkertje op een andere plaats (gaap). Kan je al je accessoires weer overnieuw kopen of met zo\’n K-verloopstekkertje werken (die je kwijtraakt)…

Is iedereen een beetje zeikerig door de warmte, of…:lol:

Je weet helemaal niet wat de iPhone 5 gaat worden, maar begint nu alvast te zeiken.

Bovendien ook nog eens over iets waar Apple weinig aan kan doen, door wereldwijde afspraken over dat stekkertje.

W T F is er aan de hand?

Helemaal niets.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@KW
    Het uitkeren van dividend heeft best wel gevolgen KW.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zeg ook nergens dat 45 miljard weggeven geen invloed heeft toch?:lol:

Bijdrager
    computer space

Apple is gewoon een soort Duitsland van het bedrijfsleven. Gezonde marges, veel cash. Daarom koopt iedereen de aandelen. Koers zegt niks over Apple en zijn producten.

Bijdrager
    Soulshaker
    Dr. op 21 augustus 2012

Hoge bomen verhaal = (te) hoge verwachtingen, (te) veel kritiek.

Nu , dat kan net het probleem zijn!
    Ken je het antennagate nog , met de iphone 4 ?

Dat was exuberant uitvergroot tot een echt groot probleem met de ontvangst in de iphone 4.
    Veel mensen hebben daardoor hun iphone aankoop uitgesteld of zijn een andere smartphone gaan kopen.
    Terwijl het in de praktijk goed meeviel.

Dat je producten gehyped zijn , brengt veel $$$ op .
    Maar o wee als je een foutje maakt , dan word dit evenzeer gehyped.

Daarbij is het probleem dat hoe groter een bedrijf word , de innovatie vaak onder te lijden heeft
    Kijk maar naar microsoft en de voorganger IBM .
    Of andere voorbeelden GM motors , Nokia en Nintendo.

Allemaal voormalige marktleiders in hun vlak , die jarenlang aan de top gezeten hebben.
    Hun drang om te innoveren viel weg (ah ja , de concurrentie speelde geen echte rol meer) dus R&D werd terug geschroeft .
    En de verdere ontwikkelingen die er toch nog waren werden vaak tegen gehouden door het bestuur ( waarom risico’s nemen? )

Nu Apple is nog niet zo ver , er zit nog dynamiek in en ze hebben google (en ja ook microsoft) waar ze tegen moeten opboxen . En op markt aandeel zijn ze ook nog niet de absolute meerdere.
    Maar ooit zal het machtige apple verdwijnen , maak je daar geen illusies over.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Antennagate is inderdaad een perfect voorbeeld!

Bijdrager
    KarelWillem

Een perfect voorbeeld van wat?

Van het feit dat het de klanten, de aandeelkoers, en de verkoop uiteindelijk toch geen ene fuck uitmaakt?

Bijdrager
    Dr. Maddox

WTF? Waar heb jij het nou weer over? Heb je de post van Soulshaker gelezen?

Bijdrager
    KarelWillem

Hoge bomen, hoge verwachtingen, veel kritiek.

En hoe dat eigenlijk helemaal niets uitmaakt.
    Apple negeert, overleeft, en overstijgt, met of zonder zware kritiek.

Daar heb ik het over. :lol:

Bijdrager
    Dr. Maddox
    KarelWillem op 22 augustus 2012

Hoge bomen, hoge verwachtingen, veel kritiek.

En hoe dat eigenlijk helemaal niets uitmaakt.

Apple negeert, overleeft, en overstijgt, met of zonder zware kritiek.

Daar heb ik het over. :lol:

Oooooooow!

Ja tuurlijk! Ik geef alleen aan dat het logisch is dat ze, als hoge boom, zo in de publiciteit komen. Lijkt mij ook een luxeprobleem. Het zorgt alleen voor vermoeiende discussies tijdens verjaardagen.

:sarcastic:

Bijdrager
    KarelWillem

Haha, ja precies.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.